maryvon
door maryvon Apr 13, 2007 om 14:22
Computers & telefonie

Surround system

Ik heb  het motherboard Asus A7V8X, hiermee kan je 5.1 channel sound mee luisteren, echter staat er dat ik dan een S/PDIF module aan moet schaffen.

Is het handig om deze aan te schaffen, of kan ik beter voor een 5.1 geluidskaart gaan.

Ik heb al wel 3 aansluitingen voor een surroundset, maar als ik het aansluit, heb ik geen geluid en mijn beeldscherm gaat niet aan.
Dus ergens klopt het niet.

Nu zag ik dat zo'n module ook weer een aansluiting heeft.
Zijn er nog verschillende soorten modules te koop.

Miischien een beetje vaag verhaal, maar ik weet even geen makkelijke manier om het uit te leggen.

908 17 Rapporteer

btalman
door btalman - Apr 13, 2007 om 19:25
280 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer U écht' 5.1 geluid wil hebben dient U gebruik te maken van een goede geluidskaart. De onboard geluidskaart, dwz een chip op het moederbord die de geluidsverwerking verzorgt, levert dan wel geluid, maar van een gemiddelde kwaliteit. Deze geluidskaart verzorgt een gesimuleerd surround geluid en dus niet écht' 5.1. Wilt U echt kunnen genieten van 5.1 geluid, dan is het raadzaam een echte 5.1 geluidskaart aan te schaffen. Een goede, betaalbare serie, is de audigy serie van soundblaster.
Groeten, Bram
ps. vanzelfsprekend zal de geluidservaring sterk beïnvloed worden door het type boxen. Ga dus niet voor een b-merk, maar, wanneer U echt 5.1 wilt ervaren, voor een a-merk.

maryvon
door maryvon - Apr 13, 2007 om 23:18
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ik ben inmiddels iets verder gekomen. Ik heb dus een 5.1 surround systeem aangeschaft, volgens mijn gegevens heb ik een 5.1 geluidskaart, alleen hij doet het niet.

Als ik alles aansluit zoals het hoort dan gaat mijn beeldscherm niet aan, of mijn muis loopt vast. Wat ik eerder ook al zei.

Die module is dus voor als je digitaal geluid wilt, en dat wil ik niet.

Erg vreemd allemaal. nu wordt er gezegd dat mijn voeding wellicht verouderd is, of dat er een kleine beschadiging op het moederbord zit.

Ik ben echt een leek aangaande dit onderwerp, maar mijn vraag is eigenlijk, wat is nu wijsheid.

gp
door gpetto - Apr 14, 2007 om 00:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien te technisch, maar staat in de BIOS (het besturingsprogramma van de PC) de interne geluidskaart wel aan? Mijn advies is, net als de vorige reactie, koop een goede SOUNDBLASTER geluidskaart welke 5.1 kan weergeven. Bouw deze in de PC. WERKT VEEL BETER DAN DE GELUIDCHIP OP HET MOEDERBORD. Succes, GPETTO

btalman
door btalman - Apr 14, 2007 om 00:02
280 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft wijsheid blijf ik bij mijn voorgaande advies: wanneer U goed 5.1 geluid wilt: schaf een echte 5.1 geluidskaart aan. Onboard geluid is niet 5.1 en van een matige kwaliteit. Een goedkope audigy heeft U al voor een euro of zestig geloof ik, U zult verschil merken!

maryvon
door maryvon - Apr 14, 2007 om 00:03
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ik heb nu geluid uit 2 boxen dus de kaart staat aan.

Beste antwoord per ongeluk aangeklikt, was niet de bedoeling

movieman
door movieman - Apr 14, 2007 om 00:03
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Het moederbord wat je hebt heeft een standaard 5.1 geluidskaart, de Soundmax AD1980 als ik me niet vergis. Als je naar meerkanaalsgeluid wilt luisteren dan moet je de digitale uitgang van het moederbord (die gele chinch/coax) op een Dolby Digital setje aansluiten wat over een digitale ingang en een Dolby Digital decoder beschikt. Dan pas zal het werken.

Creative geluidskaarten zijn veel te duur en bovendien prul. De elektronica deugt niet en de componenten zijn troep. Een betere en goedkopere optie is een kaart van Terratec.

Ik hoop dat het nu lukt... ;-)

btalman
door btalman - Apr 14, 2007 om 00:06
280 Antwoorden / 0 Vragen

Beste movieman, over merken valt te twisten, zo meen ik dat terratec goede kaarten biedt, maar ook dat onboardgeluid matig is....

maryvon
door maryvon - Apr 14, 2007 om 00:09
99 Antwoorden / 44 Vragen

En zo'n dolby setje kan je gewoon kopen neem ik aan, en waar?

btalman
door btalman - Apr 14, 2007 om 00:11
280 Antwoorden / 0 Vragen

Een dergelijk setje is  bij zo ongeveer iedere pczaak te koop, of zaken als de office centre of mediamarkt. Waak er wel voor niet b-merken te kopen, gezien dit, zoals eerder genoemd, de kwaliteit van de geluidskaart teniet doet.
Bram

maryvon
door maryvon - Apr 14, 2007 om 00:14
99 Antwoorden / 44 Vragen

En dat is simpel aan te sluiten, zo ja dan ga ik daar wel voor kijken.

Hoe heet zoiets precies, morgen even naar de mediamarkt.

movieman
door movieman - Apr 14, 2007 om 00:17
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik ben het volkomen met je eens dat je een onboard geluidschip niet kunt vergelijken met een THX-gecertificeerde Marantz SR9600. Het prijskaartje zullen we hier maar niet plaatsen LOL.

Een Dolby Digital setje (met decoder) krijg je al voor € 200,-. Maar je kunt er ook één kopen van € 5000,- van Yamaha bijvoorbeeld... Het is maar wat je wilt en hoe hoog je "audiofiele" eisen zijn...

Groetjes. ;-)

btalman
door btalman - Apr 14, 2007 om 00:17
280 Antwoorden / 0 Vragen

Jahoor, gewoon een kwestie van inpluggen in de geluidskaart en gaan :D Tenminste, U heeft het hier over de boxen neem ik aan? Wanneer U het over de geluidskaart heeft geldt hetzelfde, waarbij U wel kennis moet nemen van het feit dat U de pc open dient te schroeven en daarna de kaart in het moederbord moet drukken (ook een relatief simpele handeling). Wanneer U de handleiding volgt kan dit niet misgaan. En anders zijn wij, op het forum, er nog.
Succes, Bram

maryvon
door maryvon - Apr 14, 2007 om 00:20
99 Antwoorden / 44 Vragen

De pc open maken en iets toevoegen gaat wel lukken, ik ga morgen even verder kijken, of ik iets wijzer wordt in de winkel, in ieder geval bedankt voor alle info tot nu toe, maar ik duik nu lekker me mandje in.

Welterusten,

btalman
door btalman - Apr 14, 2007 om 00:21
280 Antwoorden / 0 Vragen

Precies :D (Smacht hier ook naar een thx certified setje van een bepaald merk :D)

btalman
door btalman - Apr 14, 2007 om 00:26
280 Antwoorden / 0 Vragen

O.k. succes en welterusten, ik hoor het graag wanneer eea gelukt is,
bram

dirck
door dirck - Apr 14, 2007 om 00:46
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@Movieman, twee paar MFB 587 klinken ook wel lekker op een onboard chipje hoor, heb je geen dure geluidskaart voor nodig.

movieman
door movieman - Apr 14, 2007 om 23:05
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

<--- kijk daar eens. Wat denk je dat er gebeurt als ik die op de PC hang? *grin*

Ben het helemaal met je eens... Die (M)FB's zo maken ze ze niet meer!

Groetjes. ;-)