merlijn2005
door merlijn2005 Jul 14, 2014 om 19:46
Computers & telefonie

Telefoon misbruik

Sinds een aantal weken worden wij dag en nacht lastig gevallen door het tel. nr. 00203478241 Een engels sprekende dame wil dat we iets intoetsen op de telefoon dan weer bij de computer gaan zitten en doet zij zich voor als vertegenwoordiger van microsoft. Als wij daar niet op in willen gaan belt ze even later met vragen over italiaans eten en ga zo maar door. Als we maar willen drukken op toetsen of op de pc iets willen aanslaan. Wat we ook doen we komen er niet van af. Ziggo zegt hier niets aan te kunnen doen omdat dit gedaan wordt via een computer en die kunnen zij niet blokkeren. Ze belt 's avonds na 12 uur , 's morgens voor 7 uur en de hele dag door. Ik word er gek van. Wie weet raad?

5760 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2014 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een scheidsrechtersfluitje kopen en hard bij de hoorn daarop blazen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 14, 2014 om 19:53
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Voor een aantal weken 's nachts het modem uitschakelen en sowieso nooit opnemen.

gompy2
door gompy2 - Jul 14, 2014 om 19:59
2796 Antwoorden / 0 Vragen
boppe1943
door boppe1943 - Jul 14, 2014 om 20:31
1129 Antwoorden / 98 Vragen

U zou zich toch verder moeten beklagen bij uw telefoon provider. Lees dit, klik., maar Ziggo geeft dus niet thuis.

Ik heb ook gelezen dat het zin heeft om een aantal keren het hekje op uw toestel in te drukken. Andere slachtoffers legden gewoon de telefoon naast het toestel, zonder te reageren. Dat had succes. Maar ik denk dat het fluitje van tijger doet ook wonderen doet.

merlijn2005
door merlijn2005 - Jul 14, 2014 om 20:32
47 Antwoorden / 43 Vragen

Er wordt gebeld via een computer naar mijn vaste lijn! Ik kan dus niet 's nachts het modum uitschakelen om van die gasten af te zijn. Het vervelende is dat, ook al pak je niet op, je wel wakker bent want dan blijven ze bellen. Al duurt het uren net zo lang tot je een keer hebt opgenomen. De hoorn er naast leggen gaat helaas niet i.v.m. bereikbaarheid voor familieomstandigheden.

pi
door pieterwolters - Jul 14, 2014 om 21:06
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op maandag 14 jul 2014, 20:31]U zou zich toch verder moeten beklagen bij uw telefoon provider. Lees dit, klik., maar Ziggo geeft dus niet thuis.

De link gaat over bellen vanaf anonieme nummers. TS wordt niet gebeld door iemand met een anoniem nummer. Het artikel gaat verder alleen maar over dat een provider mee moet werken aan het onderzoek om er achter te komen wat het anonieme nummer is.

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2014 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem een mobiel met een prepaid nummer. Geef dat nummer aan familie, dan kunt u in ieder geval 's nachts de vaste lijn uitzetten.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 15, 2014 om 00:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u eens gewoon kijk naar wie er belt , dan gewoon als het niet bekent is bij u nummer herkenning de haak er naast liggen en gewoon niet reageren, en na een aantal minuten de haak er gewoon weer op te leggen.

diumenge
door diumenge - Jul 15, 2014 om 06:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 00:38]Als u eens gewoon kijk naar wie er belt , dan gewoon als het niet bekent is bij u nummer herkenning de haak er naast liggen en gewoon niet reageren, en na een aantal minuten de haak er gewoon weer op te leggen.Fijn als je midden in de nacht wordt wakker gebeld... handig oplossing hoor.

Helaas is er heel weinig aan te doen. Tijger1 geeft het beste advies, alternatief mobiel nummer voor de bereikbaarheid en dan maar de stekker er uit.

Ik heb ooit, lang geleden, eens in een fax gestaan die elke nacht automatisch belde om de zendopdracht uit te voeren (wat niet lukte). Zeer irritant, niets aan te doen.

crewmember
door crewmember - Jul 15, 2014 om 09:33
1040 Antwoorden / 0 Vragen

0200 is een nummer uit Egypte. Maar deze "Microsoft" telefoontjes komen ook vaak uit india of andere delen van Afrika. Totaal niet op reageren, NOOIT iets op je computer doen. Niet terug praten etc etc. Ze proberen je te scammen. Als je terugpraat blijven ze bellen.

Kan je uitleggen wat je al op je PC hebt gedaan, wie weet heb je al allerlei virussen binnengehaald.

Verder kan je in sommige telefoons nummers blokkeren (Meot je wel een redelijk slimme vaste telefoon hebben). Anders is eht gewoon naast de hoorn leggen als ze bellen. Of de sheidsrechtersfluit ook een leuk idee.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 15, 2014 om 10:01
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mensen die netjes antwoorden worden nogmaals gebeld.

Opleggen zonder iets te zeggen of fluitje... ja dat helpt want dan is U duidelijk boos en zullen ze jou nummer verwijderen.

Dus wees minder netjes en vooral niet antwoorden.
Spreek ook nooit Engels terug...

merlijn2005
door merlijn2005 - Jul 15, 2014 om 10:06
47 Antwoorden / 43 Vragen

Gelukkig heeft nog niemand iets gedaan op de telefoon of de computer. Maar ik ben er bang voor dat dat een keer zou kunnen gebeuren. Ik waarschuw echt steeds niet oppakken als je dat nummer ziet verschijnen maar vanmorgen belden ze zelfs zonder nummerherkenning.

mahadma
door mahadma - Jul 15, 2014 om 10:15
11564 Antwoorden / 51 Vragen

Gewoon 's avonds voor je gaat slapen de hoorn ernaast leggen, en als je wakker wordt er weer op. Overdag? Het fluitje van Tijger!

crewmember
door crewmember - Jul 15, 2014 om 10:46
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=merlijn2005 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 10:06]Gelukkig heeft nog niemand iets gedaan op de telefoon of de computer. Maar ik ben er bang voor dat dat een keer zou kunnen gebeuren. Ik waarschuw echt steeds niet oppakken als je dat nummer ziet verschijnen maar vanmorgen belden ze zelfs zonder nummerherkenning.

Opnemen met: "Hello This is the Federal Police Department. This conversation will be recorded and Traced" schijnt ook te werken om ze nooit meer terug te laten bellen.

costnix
door costnix - Jul 15, 2014 om 11:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Dat werkt inderdaad erg goed! :-D

mahadma
door mahadma - Jul 15, 2014 om 11:44
11564 Antwoorden / 51 Vragen

En niet alleen voor de topic vraag!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 15, 2014 om 12:07
16883 Antwoorden / 202 Vragen

beste Merlijn@ dit is een al geruime tijd bekend probleem. Een al eerder hier voorbijgekomen remedie: telefoon naast de haak leggen dus niet opleggen. Dat betekent dat de ongewenste beller wel telefoonkosten blijft maken.
Een andere remedie is, ook zelf al eens een keer toegepast: net doen of je meewerkt en lang aan de praat blijven. Let dan op de reactie als de persoon aan de andere kant ontdekt dat die belazert wordt. Ook dan is het afgelopen.

En; zolang u niets doet op uw computer dat men graag wil kan er niets gebeuren. Microsoft belt niet.
Er wordt overigens soms ook gebeld over z.g. problemen met programma's van andere leveranciers (die je soms niet eens hebt.

Vergelijk dat met bijv. phishing e-mails van een bank (ook z.g.) die je zelf niet eens hebt.

Maar herhaald: het feit dat de beller op kosten wordt gejaagd door handelen als bovengenoemd vindt men niet leuk en levert zelfs soms een scheldpartij op, zeker als je dan ook nog meldt dat je het een en ander hebt opgenomen.

tenormin
door tenormin - Jul 15, 2014 om 12:28
16845 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=crewmember schreef op dinsdag 15 jul 2014, 10:46]

Opnemen met: "Hello This is the Federal Police Department. This conversation will be recorded and Traced" schijnt ook te werken om ze nooit meer terug te laten bellen.

Dit item is al vaak voorbij gekomen. Had er ook last van. Heb het met bovengenoemde woorden oplost: (echte zoekers zouden mijn antwoord nog wel ergens terug kunnen vinden): Federal Dutch Police Department, can I help you?. Het hielp prima: hoorde alleen aan de andere kant: shit!! ?

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2014 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 15 jul 2014, 11:42]@tijger1
Dat werkt inderdaad erg goed! :-D

Ik heb dat niet van mijzelf. Deze kwestie is hier al vaker behandeld en iemand, ik weet niet wie, gaf dat advies. Lijkt me ook afdoende.

Heb zelf één keer zo'n telefoontje gehad en heb hen mij ca 15 minuten laten adviseren om het "probleem" op mijn computer te verhelpen. Die staat hier helemaal niet bij me,maar ik had wel even zin in een lolletje.

Dat de "aanpassingen" niet lukten, kon ik ook niet helpen.;-)

mahadma
door mahadma - Jul 15, 2014 om 12:45
11564 Antwoorden / 51 Vragen

Tijger,

dat was iemand met een Mac. En dàt zei die wat eh ........ laat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 15, 2014 om 13:37
16883 Antwoorden / 202 Vragen

tijger1@ leuk, ik deed dus ongeveer hetzelfde en ik herinner mij dat het ook een keer over een mac ging die ik niet heb.

costnix
door costnix - Jul 15, 2014 om 13:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf veel lol gehad toen "Microsoft" mij belde. Ik heb op verzoek van de man mijn computer opgestart. Ik heb hem niet verteld, dat deze op Linux draait. De man begreep pas na een minuut of tien, dat hij door mij voor het lapje werd gehouden. Wat hij toen zei, kan ik hier niet herhalen, zo grof was het. Luid lachend heb ik toen opgehangen :-D

sa
door sanne1 - Jul 18, 2014 om 22:33
47 Antwoorden / 9 Vragen

Ik ben in het bezit een Panasonic Dect Handset voor mijn vaste telefoonlijn.

Op dit toestel kan ik tot 10 ongewenste telefoonnummers invoeren.

Indien de geblokkeerde belt, hoort de persoon een ( hele snelle) in gesprekstoon, maar je nummerweergave geeft wel aan als de geblokkeerde gebeld heeft.

Maar de telefoon heeft niet gerinkeld.
Zeker, ik heb er wel eens gebruik van gemaakt!

Groet, Sanne