du
door dumbo.nl Oct 21, 2003 om 12:20
Computers & telefonie

Van Microsoft naar Linux

Ik ben een echte Microsoft crack, maar wil eigenlijk wel eens aan de gang met Linux. Daarom wou ik eens proberen een servertje4 in te richten als router/firewall annex mailserver (exchange server vervanger).

Nogmaals, ik heb géén kaas gegeten van Linux. Met welke distribution en bijpassende software kan ik nu het beste aan de gang gaan?

608 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

hier een prachtige nederlandstalige site:
http://www.mandrakelinux.com/nl/ftp.php3

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een ideaal begin is om eens kennis te maken met Linux en gelijk je router, firewall en mailserver op te zetten is SME-server.

Kijk eens op http://www.sme-server.nl

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je wilt experimenteren met Linux is het handig om eerst te proberen met Knoppix. Dat is een Linuxvariant die boot van een CD. Zo kun je met Linux stoeien zonder daarvoor een compleet systeem in te hoeven richten. Je kunt een .iso bestand downloaden (en vervolgens op CD branden) van onderandere: http://gd.tuwien.ac.at/linux/knoppix/
Linux is zeker de moeite waard! Het wordt hoe langer hoe gebruikersvriendelijker en er is erg veel goede (en veelal gratis) software voor te krijgen. Veel succes!!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het wordt tijd dat je overstapt op een kostenloos OS dat stabieler is dan het meest verkochte OS. Ontdek wat je allemaal gratis krijgt, waar je bij een OS als Microsoft vele duizenden euros aan kwijt zult zijn om aan te schaffen. Er zal een wereld voor je open gaan.

Er zijn een aantal bekende distributies van Linux, zoals Mandrake (www.mandrakelinux.com), RedHat (www.redhat.com) en SuSe (www.suse.de).
In basis hebben ze allemaal dezelfde functionaliteit. De onderlinge verschillen zijn meestal onderliggend of in de schil (de desktop bijvoorbeeld)
Allen bevatten ze C/C++ compilers, tekstverwerkers, firewalls, router-software, bridges, Netware emulaties, .... teveel om op te noemen.

Smaken verschillen, zo is het ook bij Linux.
Ik gebruik zelf RedHat sinds versie 2.01 en ik zweer er bij.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zeer onlangs ook aan Linux begonnen, naast Windows XP. Ik ben erg gecharmeerd van SuSE 9.0. Ik heb als eerste een boekje over SuSE 8.2 gekocht met de zogenaamde LiveCD. Je draait dan SuSE vanaf de CD, die 100 tot 200 MB op een FAT partitie van Windows nodig heeft, maar deze kun je na afloop ook zo weer weggooien. Gebruik wel 8.2 hiervoor, de 9.0 versie werkt bij mij niet en bij een kennis alleen in het Duits. Van LiveCD zijn .iso bestanden beschikbaar die je zonder moeite op een CD kunt branden. Daarna zijn is zo'n CD te booten. Het mooie van SuSE vind ik dat je ook voor Nederlands als taal kunt kiezen. Of andere Linux distributies dat ook hebben weet ik niet. Zie ook www.suse.nl en/of www.suse.com.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar ik persoonlijk nogal over te sprkeen ben is ClarkConnect (www.clarkconnect.com).
Dit is een speciale distrubitie, gebaseerd op Redhat 9, en hierin zit alles.
Tevens een installatie met makkelijke vragen en het beheer gaat via een aantal HTML pagina's.
Er wordt tevens gewerkt aan een nederlandse versie, maar dat duurt nog even... (er zijn verigens wel nederlandstalige programma's meegeleverd, o.a. de beheersite, de webmail etc).

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor en beginner kan ik i.d.d. redhat of mandrake aanraden. Suse is ook erg goed, maar niet 'gratis' te downloaden.

Voor een overzicht en links naar verschillende is de site http://www.linuxiso.org aan te raden.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat keuze van Linux distributie vooral persoonlijk is.
De functionaliteiten die je noemt, zijn volgens mij standaard in elke distributie beschikbaar.
Zelf ben ik een echt SuSE fan, ben ooit in een wazig verleden overgestapt van RedHat naar SuSE.
Nadeel van SuSE is dat je niet de CD's (iso's) kan downloaden, je kan wel als je ff de tijd hebt, en ca. 7.5 GB vrije diskruimte, de volledige distributie downloaden.
Sommige andere distributies zijn wel als ISO's te downloaden, dan heb ik alleen nog m'nRedHat ervaringen van een aantal jaren terug. En zelfs toen was RedHat al niiet slecht.
Dat linux vooral op netwerk gebied vele malen beter is dan alle windows varianten bij elkaar hoef ik je denk ik niet meer te vertellen :-)
Zelf heb ik hier een mini-linux gemaakt, op basis van suse 7.1 componenten. De totale grotte is nu ca, 10 MB, maar kan zeker nog gecomprimeerd worden.
De huideige functionaliteit van deze mini-linux is router/firewall, dhcp server, DNS server (chaching+eigen domein), webserver met diversei grafieken over het systeem.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hebben op www.knoppix.de eerdere versie 3.2 gehaald.In iso dus.Even terug op linux.nl nieuwe versie 3.3 gehaald.Met progr. Nero kan je makkelijk alles op cd zetten.Nero ziet dit al zelf en je hebt een prachtig werkend systeem via je cdrom-speler.Wel eerst in bios de opstart op cd zetten-bij opstart meestal Del-toes indrukken.En na gebruik weer even terug zetten.
Mijn vrouw gebruikt Knoppix al meer dan ik en vind het prachtig.Ben het met andere beantwoorder eens dat je beter eerst dit kan gaan proberen omdat dit goed werkt en de computer niet op zijn kop zet.
Als je totaal over wilt naar Linux let op dat je met een geheel andere formattering/indeling komt te zitten als nu met je windows-of zoals ik het noem windhoos.
Om ervaring op te doen probeer dan gerust knoppix,en in je eigen taal en tig meer dingen gratis dan dat wind....!!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt natuurlijk ook VMware installeren op je pc dan kun je gewoon wisselen van besturingssysteem. Zonder dat je er allerlei troep van overhoud

Knoppix is overigens wel een hele mooie overgang van windows naar Linux