donkschr
door donkschr Mar 8, 2010 om 16:28
Computers & telefonie

Vastgelopen laptop

Mijn dochter heeft waarschijnlijk een virus op haar laptop welke onder Vista draait. Zij heeft geprobeerd om met AVG de boel te scannen. AVG draait wel maar deze geeft geen melding van een virus.
Zij kan echter geen enkel programma meer openen en ook niet meer naar internet.
Zij durft haar laptop niet uit te zetten, bang dat hij niet meer opstart en zij al haar bestanden (die niet allemaal op een externe schijf staan) kwijt is.
Wie heeft een oplossing?

743 8 Rapporteer

donkschr
door donkschr - Mar 8, 2010 om 16:33
78 Antwoorden / 14 Vragen

Nog even een aanvulling. Op de laptop is een Trojaans paard gevonden met de volgende naam: sHeur3.cnz.

kiran
door kiran - Mar 8, 2010 om 17:02
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@donkschr

Klik hier voor mbam
Is er niet op 't internet te komen, download dan vanaf andere pc op een usb stick.
Scan er maar eens mee ....... succes.

ikbenik
door ikbenik - Mar 8, 2010 om 17:03
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Mijn tip:
AVG eraf en Kaspersky erop.

donkschr
door donkschr - Mar 8, 2010 om 17:09
78 Antwoorden / 14 Vragen

Kiran: kun je ook vanaf een usb-stick af scannen? Alle bestanden met de .exe zijn namelijk niet te openen.

kiran
door kiran - Mar 8, 2010 om 17:54
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@donkschr

Ben bang dat je een groot probleem hebt.
Bestand op usb stick moet je ook uitvoeren. (.exe)
Ben nog even aan 't googlen .......

Als je die trojan intikt krijg je: niet czn maar cnc. [czn bestaat niet?]

Mocht je geen andere antwoorden krijgen, denk ik toch dat je moet afsluiten en naar een pc zaak.
Het verhaal doet me denken aan iets van vorig jaar.
Conficker, die vreet aardig om zich heen. Ook geen .exe dan meer. En alles blokt.
Het verschil: dit is een virus, spyware. C=worm. Dus zal je niet echt bang willen maken, maar klinkt niet lekker.

Heb zelf met een alias van Conficker te maken gehad. Mbam laten draaien in combinatie met AVG. En wat gebeurde er? Mbam vermeldde dat het programma hem gevonden had. En naderhand toen ik het logboek ging bekijken .... kon hem niet vinden in Mbam, maar zat in de vault van AVG.
Dus je begrijpt, ik gebruik AVG EN MBAM.
(hoe een ander over AVG denkt?? Ik heb er een prima combootje aan)
Maar helaas lost mijn verhaal niet de jouwe op.

donkschr
door donkschr - Mar 8, 2010 om 18:17
78 Antwoorden / 14 Vragen

Kiran, bedankt voor je antwoord. Het klinkt inderdaad niet lekker.
Terwijl ik wacht op reacties op dit forum heeft mijn dochter al haar bestanden overgebracht naar een externe schijf. Ik vraag mij echter af of deze bestanden dan ook niet geïnfecteerd worden. Zij gaat haar laptop vervolgens opnieuw installeren. Ik hoop dat zij daarmee die infectie kwijt raakt.
Misschien weet jij ook nog antwoord op de volgende vraag. Kan ik via mijn virusscanner die externe schijf scannen zonder dat mijn bestanden geïnfecteerd raken?

kiran
door kiran - Mar 9, 2010 om 14:56
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@donkschr

"Ik vraag mij echter af of deze bestanden dan ook niet geinfecteerd worden".
"Scannen zonder dat mijn bestanden geinfecteerd raken".

Wie zegt dat die bestanden al niet een infectie hebben opgelopen.
Zou na overzetten op externe, als zowel na alles weer opnieuw geinstalleerd is, de boel scannen.
Pak eerst die Mbam maar, na installeren en updaten, kan zijn dat hij de update gelijk automatisch doet, de 'volledige scan' draaien. Avg loopt wel mee. Kan later alsnog apart. (heb nu eenmaal een hoge pet op van die mbam :))

In ieder geval: de vraag is uit de achtergrond nu weer naar voren getrokken.
Misschien levert het nog wat meer reacties op.

donkschr
door donkschr - Mar 9, 2010 om 18:51
78 Antwoorden / 14 Vragen

Kiran nogmaals bedankt voor je reactie.
Inmiddels de externe harde schijf gecontroleerd met mijn virusscanner en ook daar zat het Trojaanse paard op en is inmiddels verwijderd. Voor zover ik kan zien is het op 5 oktober 2009 binnengehaald met het downloaden van codec_update2.7.exe. Welke download overigens was mislukt.
De conclusie mag wel getrokken worden dat de AVG-virusscanner deze dus niet heeft gedetecteerd. Ik ben blij dat ik een andere - en in mijn ogen dus een betere - virusscanner heb.
Nu moeten we nog proberen om de laptop weer aan de praat te krijgen. Ik hoop dat ons dat ook lukt. Maar ook hier heb ik wel vertrouwen in.