marita5
door marita5 Jan 23, 2021 om 16:46
Computers & telefonie

Windows 10 versie 20H2

Beste Forumleden ,

Als ik klik op zoekveld , staat links Recent ,  rechts staat Snel Zoeken , daar onder staan de apps Sport en Geldzaken , deze apps gebruik ik niet .

Hoe kan ik Snel Zoeken , in het zoekveld uitschakelen ?

1798 11 Rapporteer

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 23, 2021 om 17:19
1389 Antwoorden / 10 Vragen

20H2 is de Windows Update met problemen.

Google eens wat je kunt doen om terug te zetten of op te lossen.
Ook is niet elke Computer of Laptop hetzelfde.
dan kreeg je vele links.

Blij dat ik  Ubuntu  gebruik,  Linux  mis je alle ellende....

marita5
door marita5 Jan 23, 2021 om 17:46
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@$omsss , sorry maar aan deze reactie heb ik niks . De laptop werkt goed .

justmeagain
door justmeagain Jan 24, 2021 om 04:34
623 Antwoorden / 8 Vragen

Klinkt wel stoer, maar Ubuntu is geen Windows. Ik draai het ook ernaast maar de betere programma's zijn bij Ubuntu slechts in een matige kopie achtige versie te krijgen. Denk aan professionele audio en video editors,
Ubuntu is stabieler naar Windows doet het de laatste jaren echt wel goed.
Geen groot bedrijf draait op Ubuntu, wellicht toch door alle tekortkomingen die de Linux fans graag verzwijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 24, 2021 om 09:56
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@$OMSS, ook ik heb geen enkel probleem met windows 10 laatste versies op twee laptops. Foutje dus.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 25, 2021 om 12:04
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Op de Budget   Windows S10 draaide  erg traag bij de kleinkinderen.
2e pagina openen en liep soms al vast, bij 3 of meer altijd.

Windows 10 is zwaarder en voor lichte kleinkinder laptops met 2 Gb geheugen en 32 Gb ssd....

de Update van Oktober 2020 gaf zoveel problemen dat Windows de rest  gestopt heeft en deze niet kreeg.
Als geen gebruiker vond ik vele meldingen....

Een Windows forum als helpmij.nl   deze vraag stellen want daar zaten voorheen vele echte deskundige voor dit soort problemen.
Ik hoop dat Marita 5 daar een beter antwoord zal vinden.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Jan 23, 2021 om 17:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uiteraard nergens voor nodig om naar Ubuntu over te schakelen.

Het is echter niet simpel via een menu aan te passen, althans ik weet daar niet van. Het kan wel via een aanpassing in het register.

Zie deze link: pureinfotech.com/disable-web-search-windows-10

marita5
door marita5 Jan 23, 2021 om 17:51
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@diumenge , bedankt voor uw reactie , Ik heb de link gelezen . Ik weet hoe het register werkt , maar om nu aanpassingen te doen voor 2 apps vind ik een beetje ver gaan . Stel dat ik in het register de plank mis sla , ben ik nog verder van huis .

diumenge
door diumenge Jan 23, 2021 om 18:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Marita5, begrijpelijk. Het lijkt mij ook een klein ongemak.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 23, 2021 om 19:26
2071 Antwoorden / Vragen

Laten we nou niemand stimuleren de registry te gaan hacken, no user serviceable parts inside. En wie daar wél de weg weet hoeft geen raad te halen van het kassa forum.

marita5
door marita5 Jan 23, 2021 om 19:35
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@henkdezevende , En wie daar wél de weg weet hoeft geen raad te halen van het kassa forum., dit bepaalt u niet . En wie geen fatsoenlijk antwoord / of reactie kan geven , hoef ook niet te reageren . Ook de reactie van u , kan ik niks mee .

Donuts
door Donuts - Jan 23, 2021 om 19:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Als u niet de registerinstellingen wilt wijzigen, dan is het misschien mogelijk de apps die u niet interesseren niet meer in het zoekveld te zien door uw interesses aan te passen, zie afbeelding. Kan zijn dat u daarna ook even uw zoekgeschiedenis moet wissen.

marita5
door marita5 Jan 23, 2021 om 20:01
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@sprietje , bedankt voor uw reactie , waar vind ik deze instellingen ?

Donuts
door Donuts Jan 23, 2021 om 20:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Goeie vraag, nu even kijken of ik hem kan beantwoorden.-)) Als ik in Edge een nieuw tabblad open, krijg ik dat scherm te zien. Ooit heb ik die pagina aangepast, maar ik gebruik nooit Edge. Ga in Edge eens naar msn.com en kijk daar eens rond. Volgens mij heb ik gewoon de startpagina van MSN aangepast.

Donuts
door Donuts Jan 23, 2021 om 20:36
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben intussen zelf aan het 'rommelen' geweest, ik heb Sport en Auto uitgevinkt, maar iedere keer als ik Edge opnieuw opstart, staan die weer aangevinkt ondanks dat ik al die partnerscookies niet had toegestaan, maakt niets uit. Bij Snel Zoeken blijft sport en auto weergegeven. Dus mijn suggestie werkt duidelijk niet.

marita5
door marita5 Jan 23, 2021 om 20:48
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Daar ben ik inmiddels ook achter gekomen . Alles uitgevinkt,  maar inderdaad bij Edge opnieuw openen , staan ze weer aangevinkt . Wanneer ik b.v Hoofdpunten uitvink , krijg ik de melding : je volgt hoofdpunten niet meer , vernieuw de pagina voor een bijgewerkte Feed . U heeft me wel op de goede weg gezet , maar helaas het werkt niet . bedankt voor de moeite . Vreemd , als ik Ccleaner laat lopen , dan zijn de recente apps in het zoekveld verdwenen , maar de apps onder snel zoeken blijven staan .

Donuts
door Donuts Jan 23, 2021 om 21:05
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Diezelfde melding kreeg ik ook. Ik heb er verder geen last van, want ik gebruik die snel zoeken functie nooit. Ik ben sneller dan Windows Search.;-))

marita5
door marita5 Jan 23, 2021 om 21:47
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zag vandaag voor de eerste keer Snel Zoeken in het zoekveld staan . Dat u sneller bent dan Windows Search verbaasd mij niet ;-))

sw
door swat1500 - Jan 23, 2021 om 20:41
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Die "problemen" zijn al lang opgelost. Werkt zonder enig centje pijn op mijn pc,

marita5
door marita5 Jan 23, 2021 om 20:52
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Dan bent u een geluksvogel , bij mij werkt het niet .

Donuts
door Donuts Jan 23, 2021 om 21:03
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Swat, nou dan maar eens aan Marita de oplossing geven. Aan zo'n antwoord wat u nu geeft heeft zij tenslotte niets,

sw
door swat1500 - Jan 23, 2021 om 20:42
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Die "problemen" zijn al lang opgelost. Werkt zonder enig centje pijn op mijn pc,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2021 om 10:00
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @MARITA5, als ik op het veld snelzoeken klik, dan zie ik een scherm verscijnen waarin de door mij meest benutte apps zijn aangegeven. Het lijkt mij dus dat dat berekent dat u zelf de apps Sport en Geldzaken met tenminste enige regelmaat benut.

Aanvullend: mogelijk een tip: ga naar instellinen > Machtigingen en Geschiedenis en kijk onderin bi apparaat geschiedinis die bij mij op 'aan' staat'. Mogelijk is die optie uitzetten dan de oplossing. (Ik doe dat zelf niet want ik heb er geen hinder van.

marita5
door marita5 Jan 24, 2021 om 10:04
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , Het lijkt mij dus dat dat berekent dat u zelf de apps Sport en Geldzaken met tenminste enige regelmaat benut. Nee,  zie wat ik in het topic heb vermeld :  daar onder staan de apps Sport en Geldzaken , deze apps gebruik ik niet . De tweede optie heb ik geprobeerd , werkt ook niet .

diumenge
door diumenge Jan 24, 2021 om 10:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat zie je verkeerd Heremietkreeft. Bij mij staan die apps er ook onder snelzoeken en ze zijn niet eens geïnstalleerd, althans ze staan niet in het startscherm. MS kennende zullen ze wel alleen verborgen zijn door deinstallatie. Gewoon weer een manier van MS om het gebruik van hun apps te pushen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 24, 2021 om 10:29
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ok. Het was een gok na zelf even zoeken en ik heb op beide laptops met de laatste win10 versie/updates dit verschijnsle niet!

Frappant is wel dat ik nu na nog een keer kijken een app zie staan die ik inderdaad vaak benut (solitaire) maar ook een drietal verwijzingenn naar nieuwberichten zoals deze en drie anderen met venster ms nieuws: 'Overlast door watersnood en sneeuwval in Verenigd Koninkrijk'. En ms nieuws benut ik ook af en toe.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 24, 2021 om 10:38
16867 Antwoorden / 202 Vragen

En na nog even kijken: kijk ook eens bij 'meldingen en acties' > 'snelle acties' wat daar aangevinkt staat en dan specifiek het vierde vakje onder meldingen : Het windows welkomsscherm weergeven en de tekst die daarna komt. Ik probeer het niet uit maar mogelijk is dat een idee om het probleem op te lossen. (Of nog even verder kijken bij instelleingen).

En deze? https://answers.microsoft.com/nl-nl

diumenge
door diumenge Jan 24, 2021 om 10:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb overigens ook meerder PC's/laptops, en op mijn meest gebruikte draai ik nog 1909 en daar is het zoekscherm ook aangepast op deze wijze (en is het met de registeraanpassing weer uit te zetten).

marita5
door marita5 Jan 24, 2021 om 10:52
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , Ook dit werkt niet . Ik heb bij Edge openen nieuw tabblad geklikt op het vierkant blokje , daar zie je staan alle apps . Bing > MSN e,d .
Wanneer ik bij Bing instellingen alles uitvink en Edge afsluit en weer open , dan staat alles weer aangevinkt . De enige oplossing die er is , is wat @diumenge al heeft aangegeven via het register . Wanneer ik daar een fout maak , zijn de gevolgen niet te overzien . Dit maar op de koop toe nemen en negeren .

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 24, 2021 om 10:57
16867 Antwoorden / 202 Vragen

I.d.d. zelf sleutelen in het register kan vervelende gevolgen hebben  bij een fout indien geen backup. Ik reageerde al naar @DIUMENGE en wellicht overbodig dat af en toe het schoonmaken van het register met behulp van bijv. ccleaner geen kwaad kan.

gerbera
door gerbera - Jan 24, 2021 om 10:24
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Onder "recent" staan de laatste opties die door u gebruikt zijn, bij mij is dat o.a. schijfopruiming en back-up opties. Onder snelzoeken staat bij mij Nieuws en sport welke verwijzen naar betreffende site van Microsoft die ook door mij nooit gebruikt zijn. De gegevens onder "recent" variëren dus steeds, en snelzoeken staat vast. Hier is niets aan te veranderen cq te verwijderen. Alleen de populaire apps kunnen verwijderd worden met de rechter muisknop.

diumenge
door diumenge Jan 24, 2021 om 10:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zoals al eerder door mij aangegeven kan dat wél gewijzigd worden, maar alleen door het register aan te passen en onderstaande sleutel toe te voegen:

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\Windows\Explorer]
"DisableSearchBoxSuggestions"=dword:00000001

gerbera
door gerbera Jan 24, 2021 om 10:45
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Goede tip, alleen het stoort mij niet dus blijf ik maar uit de "sleutel-bos"☺

diumenge
door diumenge Jan 24, 2021 om 10:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gelijk heb je :-).

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 24, 2021 om 10:54
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, ik zie bij mij dus in feite het zelfde.

@DIUMENGE (en @GERBERA), m.b.t. sleutelen in het register, ik neem aan dat het bekend is maar indien niet, het kan geen kwaad om af en toe met bijv. ccleaner het register na te laten gaan op 'onvolkomenheden'  en die dan te verwijderen (of met een andere app die die mogelijkheid heeft en mogelijk onderdeel is van benutte virsuscanner).

marita5
door marita5 Jan 24, 2021 om 10:55
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , inderdaad een goede tip van @diumenge , ik blijf ook van het register af .

marita5
door marita5 Jan 24, 2021 om 10:57
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , Ook Ccleaner lost dit probleem niet op . Recente apps worden met Ccleaner wel verwijderd , maar de apps onder snel zoeken niet ,

gerbera
door gerbera Jan 24, 2021 om 10:58
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@heremietkreeft, zal wel goed bedoeld zijn maar zie ff het verband niet met de vraag, en hoe ik met het register moet omgaan is mij bekend.

Donuts
door Donuts Jan 24, 2021 om 11:35
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Marita, er kan bij het toevoegen van een registersleutel niet echt iets mis gaan. Als u de sleutel verkeerd invoert, werkt hij gewoon niet, that's all.

pe
door pebk - Jan 24, 2021 om 12:23
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik Windows Classic Shell onder Windows 10. Hiermee kan ik op de oude manier werken zoals ik deed onder XP of 7.
https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/geef-het-windows-10-startmenu-een-klassieke-look/

marita5
door marita5 - Jan 24, 2021 om 12:29
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Forumleden ,

De link van @diumenge gevolgd en register aangepast , Snel zoeken is inderdaad verdwenen , maar ook de Recente apps .
Typ ik b.v. in het zoekveld : herstelpunt maken vind ik de app terug .
Open ik het zoekveld en klik bovenaan op Instellingen staan daar ook de Recente apps .
Maar wanneer je Ccleaner laat draaien , zijn de Recente apps weer verdwenen .
Opnieuw typen in zoekveld : herstelpunt maken en de laptop opnieuw opstarten , dan staan de Recente apps weer terug onder Instellingen .
Nu typ ik gewoon in het zoekveld , en vind ik meteen de app .

Probleem opgelost , bedankt voor de antwoorden / en reacties

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Jan 24, 2021 om 12:35
98 Antwoorden / 1 Vragen

Ga met de muiswijzer op de app staan klik op de rechtermuis knop scroll naar verwijderen klik op de linker muisknop.
Het configuratiescherm start op ga klik nu op verwijderen. wanneer dit niet lukt download Revo uninstalle.

Wanneer u een app niet wil gebruiken ga naar instellingen (tandwiel) klik op apps en onderdelen klik op opstarten. Nu ziet u welke app ingeschekeld is schakel de app uit door in het blauwe deel te klikken.

marita5
door marita5 Jan 24, 2021 om 12:43
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@brui0929-20654 , In het zoekveld kun je alleen recente apps verwijderen . Snel zoeken zijn apps die niet geïnstalleerd zijn , dus Revo e.d. gebruiken werkt niet . Lees mijn reactie boven u , probleem opgelost .

ni
door nicknam - Feb 27, 2021 om 14:16
4 Antwoorden / 4 Vragen

[edit bijdrage verwijderd - redactie]