bi
door bintangkecil Apr 21, 2010 om 13:35
Computers & telefonie

Xp installeren

Ik ben bezig om mijn reserve pc te installeren met windows xp.Mijn pc heeft geen diskette station het is een hewlett-packard model HP dc5000 SFF.Harde schijf 80 GB.Bij het installeren gaat alles prima tot dat het gekomen is bij windows installeren dan plotseling de mededeling verschijnt onherstelbare fout.Ik mis als in het logboek kijk dat er een paar bestanden niet aanwezig zijn waardoor die niet verder kan gaan met installeren.Wie weet hoe ik dit kan oplossen ben zo'n beetje ten einde raad.Ik zal blij zijn als die weer werkt.Help mij.

1163 8 Rapporteer

willclement
door willclement - Apr 21, 2010 om 13:51
7 Antwoorden / 1 Vragen

Sowieso wordt er in eerste instantie bij HP workstations een recovery CD meegegeven, mocht deze niet meer in uw bezit zijn dan kun je deze meestal via de HP Site weer bestellen.

HP Site dc5000 SFF

XP is in ieder geval een heel stuk lastiger voor elkaar te krijgen dan haar opvolgers. Wat ook aan te raden is : het gebruiken van een Vista of Win7 cd om zodoende de PC helemaal te formateren, de cd te verwijderen en met XP te installeren.

Laat maar weten wat je bevindingen zijn.

Will

edwardus
door edwardus - Apr 21, 2010 om 14:06
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Die beschadigde bestanden staan normaliter alleen op foute illegale kopieën ;-)

fr
door fred13 - Apr 21, 2010 om 14:16
4 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk maakt u gebruik van een foute disk/dvd/cd. Het is inderdaad mogelijk een nieuwe recovery disk te bestellen of gebruik te maken van een XP installatie disk. Indien u gebruik maakt van een XP installatie disk moet u wel de drivers opnieuw installeren (en downloaden). Deze kunt u downloaden op de link zoals aangegeven in de vorige reaktie (Willclement).

Installeren van windows7 of Vista is niet nodig. U kunt een XP installatie opstarten vanaf de CD/DVD. U kunt dan aangeven dat u de oude data op de harddisk wil overschrijven en een nieuwe schone installatie maken. Het serienummer dat gevraagd wordt kunt u van de sticker op de PC nemen (ndien aanwezig)

erik008
door erik008 - Apr 21, 2010 om 14:37
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Voor HP heb je de eigen HP Windows XP disk nodig.
Het is een van de fabrikanten die hardware in hun systeem hebben waarvan de normale Windows disk geen drivers heeft.
De hardware lijkt een gewone geluidskaart of videokaart maar heeft een HP id die op de gewone Windows disk ontbreekt.

Persoonlijk zou ik op dit systeem geen Vista of 7 op proberen te zetten.
Omdat HP alleen XP en Linux ondersteunt.(i.v.m. drivers)

Compaq is ook zo'n club die eigen drivers heeft...heel lastig als je een kaartje uit een oude pc snoept.

edwardus
door edwardus - Apr 21, 2010 om 14:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@erik008: dit type pc is feitelijk ook een Compaq apparaat uit de Compaq fabriek, maar dan met een HP logo erop geplakt. Je opmerking over exotische drivers klopt dus helemaal.

willclement
door willclement - Apr 21, 2010 om 14:42
7 Antwoorden / 1 Vragen

Installeren van Vista of Win7 is inderdaad niet nodig, maar deze twee zijn wel veel stabieler, sneller en handiger dan het XP formattering applicatie :S na het formateren weer met XP installeren als men echt XP wilt :)

Uiteraard zou ik ten alle tijden aanraden om de HP recovery cd te gebruiken, alleen als dit echt niet kan en er is geen lust om te wachten op een nieuwe recovery cd dan is het gewoon belangrijk om de gehele pc ( + de recovery partities ) te formateren, een goede XP sp3 cd in de CD-rom speler te jassen en opnieuw proberen.

Start-Up menu open of direct bij melding ' wilt u dat de computer vanaf cd rom wordt gestart druk op een toets ' op een willekeurige toets drukken. :)

Good Luck

willclement
door willclement - Apr 21, 2010 om 14:48
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb verscheidene PC ( Laptops & Desktops ) met Vista & Win7 draaien waar ik absoluut geen HP installatie CD voor gebruikt heb.

Heb ongelofelijk veel problemen gehad XP opnieuw te installeren, waar wij direct overgestapt waren om de opvolgende zusters van XP. Precies de zelfde als hierboven. Vaak opgelost met HP recovery CD's maar ook vaak niet.

Finaal afgestapt van de HP recovery CD en gewoon schone installatie met de Drivers van de HP site. Wellicht is het dan wel een handige tip om voorafgaan je de installatie gaat starten de drivers al op een USB stick of Externe HDD downloaden.

Mijn Windows 7 draait perfect en veel sneller dan mn Vista.

gsm
door gsm - Apr 21, 2010 om 16:47
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bij het installeren van XP op een HP (Compaq) machine is het aan te raden om in eerste instantie zoveel mogelijk interne apparaten los te koppelen. Het gaat vooral om de kaartlezer/usb station en eventueel een (draadloze) netwerkadapter. Zodra Windows XP is geïnstalleerd, kun je na het laden van alle Windows updates en de nieuwste software/drivers van de HP-website, de losgenomen apparaten weer aansluiten. Gebruik zo nodig in eerste instantie een standaard PCI LAN adapter voor de netwerkverbinding