so
door somethinels Aug 10, 2011 om 20:39
Elektronica & tv

Beste keuze tv

Wat is de beste keuze qua tv?
Wat is beter led of lcd?

7786 18 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 10, 2011 om 21:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Led is een vorm van achtergrond verlichting van een LCD TV, je kan dus niet spreken van LED of LCD TV. Er bestaan wel Oled of Amoled scherpjes, maar die techniek is nog niet zo ver dat je TV's kan kopen met die techniek.

Een LCD TV met LED achtergrondverlichting schijnt in ieder geval minder stroom te gebruiken en het licht beter te verdelen, dus die zou beter moeten zijn dan een LED TV met traditionele achtergrond verlichting. Maar het beste kan je gewoon in de winkel gaan kijken en vergelijken.

diumenge
door diumenge - Aug 10, 2011 om 21:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

scherpjes moet uiteraard schermpjes zijn

freya
door freya - Aug 10, 2011 om 21:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo somethinels,

Het verschil tussen LED en LCD is niet zozeer een kwestie van wat is beter. LED is weer wat nieuwer dan LCD, maar feitelijk is een tv met LCD niet zo héél erg anders dan een tv met LED. Het enige verschil zit hem in de backlight, zeg maar de achtergrondverlichting, die bij de nieuwere tv's met LED's wordt gedaan.
Maar nieuwere tv's hebben ook weer nieuwere technieken en mogelijkheden, dus in die zin zou je kunnen zeggen dat LED 'beter' is dan LCD.

Verder is het een heel persoonlijke keuze. De één vindt de kleuren van een LED tv mooier dan die van een LCD en weer een ander zweert bij LCD of plasma. Het 'zwart' in het beeld is bij LED over het algemeen wel 'zwarter' dan bij LCD.

Ik zou zeggen, ga in de winkel kijken en oordeel zelf.....

m.vr.gr. Freya

so
door somethinels - Aug 10, 2011 om 21:35
5 Antwoorden / 13 Vragen

Hartelijk bedankt voor dit duidelijke antwoord.
Ik ga morgen gelijk in de winkels kijken.

groetjes Els.

vr1944
door vr1944 - Aug 12, 2011 om 12:11
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt LCD TV's met LED backlight en TV's met een soort van dunne neonbuisjes als backligt.TV 's met LED backlights zijn aanmerkelijk dunner en gebruiken minder energie de andere voordelen heeft Diumenge al genoemd.Succes met de koop.

ta
door tar - Aug 12, 2011 om 14:42
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Somethinels,

Diumenge en vr1944 leggen het perfect uit!

Over het algemeen heeft de LED-achtergrondverlichting een langere levensduur en verbruikt minder stroom dan een oudere Neonbuisjes-achtergrondverlichting.

Succes bij het uitzoeken

ta
door tar - Aug 12, 2011 om 14:43
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S.

De LED-achtergrondverlichting is meestal veel gelijkmatiger dan de Neonbuisjes-achtergrondverlichting.

aaromijn
door aaromijn - Aug 13, 2011 om 19:08
37 Antwoorden / 9 Vragen

Ik vind achtergrondverlichting helemaal niet nodig. Hij staat bij mij altijd ingesteld op 0. Als de overige instellingen goed zijn afgestemd, dan heb je een mooi en rustig beeld. Dit is veel rustiger voor je ogen, dus niet vermoeiend, en het bespaart veel stroom.

freya
door freya - Aug 13, 2011 om 19:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=aaromijn schreef op zaterdag 13 aug 2011, 19:08]Ik vind achtergrondverlichting helemaal niet nodig. Hij staat bij mij altijd ingesteld op 0. Als de overige instellingen goed zijn afgestemd, dan heb je een mooi en rustig beeld. Dit is veel rustiger voor je ogen, dus niet vermoeiend, en het bespaart veel stroom.
Ehum... met 'achtergrondverlichting' wordt de backlight van het scherm bedoeld en zonder die backlight zie je helemaal niets.....
Ik denk dat jij met 'achtergrondverlichting' wellicht de verlichting bedoeld zoals dat bij Philips 'Ambilight' genoemd wordt, maar dat is héél iets anders.....

Freya

rj
door rjw - Aug 13, 2011 om 19:26
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tar schreef op vrijdag 12 aug 2011, 14:43]P.S.

De LED-achtergrondverlichting is meestal veel gelijkmatiger dan de Neonbuisjes-achtergrondverlichting.

Met LED achtergrond verlichting heb je ook nog de mogelijkheid om de achtergrondverlichting lokaal meer of minder te maken, afhankelijk van het beeld. Bij donkere partijen kan je de LEDs wat minder fel zetten, waardoor het zwart zwarter wordt dan bij constante verlichting. Dit wordt echter niet bij alle LED TV's gebruikt.

toolboy
door toolboy - Aug 13, 2011 om 20:37
965 Antwoorden / 40 Vragen

Volgens mij is Panasonic de markt leider in deze.
Deze gasten testen hunnie schermen., echt voordat ze op de markt komen

birdies
door birdies - Aug 13, 2011 om 22:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Ehum... met 'achtergrondverlichting' wordt de backlight van het scherm bedoeld en zonder die backlight zie je helemaal niets........

Is dan wel een lekker 'rustig' beeld om naar te kijken.:-)

winni
door winni - Aug 14, 2011 om 11:25
12 Antwoorden / 4 Vragen

waarom lcd of led omdat het zuiniger is als plasma
nou geef mij maar plasma dan mag ie wat meer verbruiken maar de kleuren zijn veeel echter dan bij lcd of led.
we maken ons zorgen om energie maar als we nou eens naar drogers gaan kijken die verbruiken 5x zoveel engergie maar daar wordt niet over gesproken, dus het het antwoord is wat vindt je mooi, plamsa natuurlijk geeft ook bij films veel meer echter beeld zoals het bedoelt wordt.
I DEAL FOR LIFE is niet voor niet het spreukwoord van panasonic.

Panasonic heeft vier EISA Awards gewonnen. Dit maakte de European Imaging and Sound Association (EISA) vandaag bekend. Dit betekent dat vier Panasonic producten zijn uitgeroepen tot “Europees Product van het Jaar 2010-2011”.

dus wie maakt de beste tv,s op de markt,suces met je aankoop

harrie
door harrie - Aug 14, 2011 om 11:53
765 Antwoorden / 36 Vragen

winni.

Panasonic heeft vier EISA Awards gewonnen. Dit maakte de European Imaging and Sound Association (EISA) vandaag bekend. Dit betekent dat vier Panasonic producten zijn uitgeroepen tot “Europees Product van het Jaar 2010-2011”.

Ter overdenking; Wat is de waarde van een EISA adward?
Bedacht door een stel commerciele tijdschriften die afhankelijk zijn van adverteerders.......
Wie betaalt, bepaalt? Of niet?

Ex-Haagsche Harrie

birdies
door birdies - Aug 14, 2011 om 14:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=harrie schreef op zondag 14 aug 2011, 11:53]winni.

Ter overdenking; Wat is de waarde van een EISA adward?
Bedacht door een stel commerciele tijdschriften die afhankelijk zijn van adverteerders.......
Wie betaalt, bepaalt? Of niet?

Ex-Haagsche Harrie

Heb je helemaal gelijk in natuurlijk. En of Panasonic echt de 'beste' t.v.'s maakt/heeft, kan ik niet beoordelen. Weet wel, dat Panasonic in ieder geval kwalitatief goede t.v.'s maakt voor een nette, betaalbare prijs.
(Zelf ben ik al jaren en jaren een Panasonic freak v.w.b. t.v.'s.)

wolfenjong
door wolfenjong - Aug 14, 2011 om 15:11
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Als je kiest voor een led, lcd dan steekt Samsung er nu met kop en schouders boven uit, en Sony doet nog mee, zie de meeste testen, Consumentenbond. nl Stiftung Warentest.de

Bij plasma doet Panasonic nog mee bij de beste, maar bij LCD en LED komen ze niet voor in de top tien, dus voor dat vraagsteller hier nog op het verkeerde been word gezet door van horen zeggen, en uit testen blijkt overigens ook dat plasma niet meer kan tippen aan led en lcd, en dat gaat niet alleen over het hoge verbruik van plasma, maar ook door de slechtere beeldkwaliteit, en minder bij tegenlicht scoort dan led.

Succes met u keus verder.

birdies
door birdies - Aug 14, 2011 om 15:43
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Bij plasma doet Panasonic nog mee bij de beste, maar bij LCD en LED komen ze niet voor in de top tien, .......

Dat ze niet meer in de top 10 staan, komt omdat veel voor Samsung gaan: goedkoper en in principe goede beeldkwaliteit enz. Qua duurzaamheid scoort Samsung beduidend slechter dan Panasonic.

De huidige plasma's zijn niet zo goed als van 4-5 jaar geleden, aangezien e fabrikanten fratsen hebben moeten uithalen van de Europese Commissie om het energieverbruik omlaag te krijgen. Dit is de kwaliteit niet ten goede gekomen.

willem-a
door willem-a - Oct 25, 2011 om 17:00
63 Antwoorden / 0 Vragen

Noge ven een bericht uit mijn 'archief' omdat er altijd nog mensen zijn die wat oudere berichten doorlezen, zoals ikzelf...

In principe is Led geen hele nieuwe techniek en daar is al veel om te doen geweest, omdat Samsung het wel zo brengt. Zij zijn daarvoor ook al op de vingers getikt en mogen in bepaalde landen deze term al niet meer voeren. In feite is Led namelijk een LCD tv met Led backlight i.p.v. CCFL (Cold Cathode) backlight. Dat backlight (achtergrondverlichting) kan op verschillende manieren over het scherm worden verdeeld: Edge Lit (verlichting aan de randen dat d.m.v. een film wordt verdeeld over het gehele scherm), en Matrix, waarbij achter het gehele panel leds zijn toegepast die zorgen voor de achtergrondverlichting en waarbij de mogelijkheid aanwezig is om lokaal een gedeelte van het beeld te dimmen (local dimming). Voordeel is het hogere contrast en de veel betere zwartwaarde, nadeel is dat details in b.v. grijstinten daarmee verloren gaan, omdat deze vaak ook als zwart zullen worden weergegeven. Bij een vergelijk kan het dan ook te zien zijn, dat een led zwart weergeeft, terwijl de TV ernaast bij hetzelfde beeld een aantal details in beeld laat zien. LCD's met Led backlight, waar het dus in feite om gaat, hebben wel een aantal voordelen t.o.v. de tradidionele LCD, waaronder dus het verbeterede contrast, alhoewel men helaas vaak het dynamische contrast opgeeft, en niet het natieve, snellere responssnelheid, grotere kijkhoek, en verbeterde kleuren. Desondanks blijft het beeld vrij hard en zijn kleuren wat onrealistisch. Andere nadelen kunnen zijn: Clouding: het weergeven van een wolkeneffect bij vooral beelden in eenzelfde kleur, zoals zwart of blauw, of Backlight bleeding: het doorschijnen van de randen waar de backlights zich bevinden. Vaak is er aan de randen dan een lichter beeld te zien, of zelfs verkleuring. Ikzelf ben daarom een voorstander van Plasma, omdat daarbij elke pixel apart wordt aangestuurd en er dus geen sprake is van achtergrondverlichting, waardoor voornoemde problemen zich niet voordoen. Het natieve contrast en tevens de responssnelheid zijn zeer hoog, en de kleuren zijn veel realistischer. De kijkhoek van een Plasma is bovendien altijd maximaal, zonder vertekening of verkleuring. In een winkel kan een Plasma door het vele omgevingslicht flets overkomen, maar in een woonomgeving is het juist heel natuurlijk, terwijl LCD of LCD met Led backlight vrij hard kan zijn en door velen als te fel wordt ervaren. Maar in alle gevallen geldt, dat wanneer je kiest voor een Full-HD scherm, je ook moet kiezen voor HD bronnen. SD content ziet er namelijk op nagenoeg alle Full-HD tv's een stuk minder fraai uit dan op een HD-ready scherm, waarbij Plasma wel vergevingsgezinder is, dan LCD, maar toch ook minder presteert als er een lage resolutie wordt aangeboden. Er is dan meer rekenwerk nodig om alle beeldlijnen te vullen en dat zie je.