eenhoorn50
door eenhoorn50 Nov 16, 2011 om 15:51
Elektronica & tv

Garantie

Ik heb eeb Dolse Gusto gekocht op 24 augustus en deze werkt niet meer. Heb ik recht op een nieuwe? Hij is nog geen 2 maanden oud.

455 11 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 16, 2011 om 16:00
842 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt geen recht op een nieuwe; je hebt recht op een deugdelijk product. Als je huidige product stuk is, mag / moet verkoper repareren. Als hij dit niet kan / wil, heb je recht op vervanging door een vergelijkbaar product (dus niet per definitie een nieuwe). Als dit ook geen optie voor verkoper is, dan heb je uiteindelijk recht op ontbinding van de koop (geld terug).

edrick3
door edrick3 - Nov 16, 2011 om 16:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo eenhoorn50,

naitsoezn geeft al het goede antwoord.
Nadere info kun je vinden bij Consuwijzer.

Belangrijk: spreek de verkoper aan en niet de fabrikant!

eenhoorn50
door eenhoorn50 - Nov 16, 2011 om 19:55
41 Antwoorden / 9 Vragen

de verkoper zegt dat ie het artikel naar de fabrikant stuurt voor reparatie

edrick3
door edrick3 - Nov 16, 2011 om 19:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@eenhoorn50,

Dat is dus zijn goed recht.
Als het goed is krijg je dus weer een werkend exemplaar retour.

Met vr.gr.

eenhoorn50
door eenhoorn50 - Nov 18, 2011 om 23:21
41 Antwoorden / 9 Vragen

Oke mensen bedankt voor de antwoorden

ikbenik
door ikbenik - Nov 19, 2011 om 06:01
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op woensdag 16 nov 2011, 16:00]Je hebt geen recht op een nieuwe; je hebt recht op een deugdelijk product.

Hmm, zeker teveel op consuwijzer gekeken.
Met alle respect, maar de wetgever heeft niet bepaald dat de consument recht op een deugdelijk product heeft, maar dat het product aan de koopovereenkomst moet voldoen (conformiteitsbeginsel).
En deugdelijk heeft nu eenmaal niet dezelfde betekenis als conform, dus kan niet in plaats van conform het woord deugdelijk gebruikt worden.

Aangezien het product binnen 6 maanden kapot is gegaan, gaat de wetgeving er vanuit dat het product ten tijden van de koop niet in orde was, en dient de verkopende partij ervoor te zorgen dat het product kosteloos alsnog volgens de koopovereenkomst wordt gebracht.

eenhoorn50
door eenhoorn50 - Nov 23, 2011 om 18:45
41 Antwoorden / 9 Vragen

ik heb dat een het bedrij voorgelegd, maar die zeggen dat als het artikel in gebruik is genomen dat ze het dan gaan repareren een geen nieuwe leveren

eenhoorn50
door eenhoorn50 - Nov 23, 2011 om 18:47
41 Antwoorden / 9 Vragen

dat kan dan wel zo zijn, maar ik heb dat een het bedrijf voorgelegd, maar die zeggen dat als het artikel in gebruik is genomen dat ze het dan gaan repareren een geen nieuwe leveren

ikbenik
door ikbenik - Nov 23, 2011 om 19:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=eenhoorn50 schreef op woensdag 23 nov 2011, 18:47]dat kan dan wel zo zijn, maar ik heb dat een het bedrijf voorgelegd, maar die zeggen dat als het artikel in gebruik is genomen dat ze het dan gaan repareren een geen nieuwe leveren

Vervelend voor je, maar de verkopende partij staat compleet in zijn recht.

De verkopende partij is nooit of te nimmer verplicht om gelijk een nieuw product mee te geven.

eenhoorn50
door eenhoorn50 - Nov 23, 2011 om 19:26
41 Antwoorden / 9 Vragen

jazeker, maar ik had uit je vorige antwoord begrepen dat ze een nieuwe moesten leveren en dat kosteloos. Zal het wel verkeerd begrepen hebben

ikbenik
door ikbenik - Nov 23, 2011 om 19:41
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=eenhoorn50 schreef op woensdag 23 nov 2011, 19:26] Zal het wel verkeerd begrepen hebben
Ik weet het wel zeker! ;-)

In het kort:

Als een product binnen 6 maanden na aankoop een defect vertoont, gaat de wetgever er vanuit dat het defect al tijdens de koop aanwezig was.
Een uitzondering erop is dat ten tijden van de koop het defect niet bekend was of redelijker wijs kenbaar had kunnen zijn (zeer belangrijk).

Als dat het geval is, dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt. Dat kan via reparatie maar ook via vervanging. Dat is aan de verkopende partij.