eenhoorn50
door eenhoorn50 Nov 16, 2011 om 15:51
Elektronica & tv

Garantie

Ik heb eeb Dolse Gusto gekocht op 24 augustus en deze werkt niet meer. Heb ik recht op een nieuwe? Hij is nog geen 2 maanden oud.

455 11 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 16, 2011 om 16:00
842 Antwoorden / 1 Vragen
0

Je hebt geen recht op een nieuwe; je hebt recht op een deugdelijk product. Als je huidige product stuk is, mag / moet verkoper repareren. Als hij dit niet kan / wil, heb je recht op vervanging door een vergelijkbaar product (dus niet per definitie een nieuwe). Als dit ook geen optie voor verkoper is, dan heb je uiteindelijk recht op ontbinding van de koop (geld terug).

edrick3
door edrick3 - Nov 16, 2011 om 16:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Hallo eenhoorn50,

naitsoezn geeft al het goede antwoord.
Nadere info kun je vinden bij Consuwijzer.

Belangrijk: spreek de verkoper aan en niet de fabrikant!

eenhoorn50
door eenhoorn50 - Nov 16, 2011 om 19:55
41 Antwoorden / 9 Vragen
0

de verkoper zegt dat ie het artikel naar de fabrikant stuurt voor reparatie

edrick3
door edrick3 - Nov 16, 2011 om 19:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

@eenhoorn50,

Dat is dus zijn goed recht.
Als het goed is krijg je dus weer een werkend exemplaar retour.

Met vr.gr.

eenhoorn50
door eenhoorn50 - Nov 18, 2011 om 23:21
41 Antwoorden / 9 Vragen
0

Oke mensen bedankt voor de antwoorden

ikbenik
door ikbenik - Nov 19, 2011 om 06:01
2845 Antwoorden / 27 Vragen
0

[quote=naitsoezn schreef op woensdag 16 nov 2011, 16:00]Je hebt geen recht op een nieuwe; je hebt recht op een deugdelijk product.

Hmm, zeker teveel op consuwijzer gekeken.
Met alle respect, maar de wetgever heeft niet bepaald dat de consument recht op een deugdelijk product heeft, maar dat het product aan de koopovereenkomst moet voldoen (conformiteitsbeginsel).
En deugdelijk heeft nu eenmaal niet dezelfde betekenis als conform, dus kan niet in plaats van conform het woord deugdelijk gebruikt worden.

Aangezien het product binnen 6 maanden kapot is gegaan, gaat de wetgeving er vanuit dat het product ten tijden van de koop niet in orde was, en dient de verkopende partij ervoor te zorgen dat het product kosteloos alsnog volgens de koopovereenkomst wordt gebracht.

eenhoorn50
door eenhoorn50 - Nov 23, 2011 om 18:45
41 Antwoorden / 9 Vragen
0

ik heb dat een het bedrij voorgelegd, maar die zeggen dat als het artikel in gebruik is genomen dat ze het dan gaan repareren een geen nieuwe leveren

eenhoorn50
door eenhoorn50 - Nov 23, 2011 om 18:47
41 Antwoorden / 9 Vragen
0

dat kan dan wel zo zijn, maar ik heb dat een het bedrijf voorgelegd, maar die zeggen dat als het artikel in gebruik is genomen dat ze het dan gaan repareren een geen nieuwe leveren

ikbenik
door ikbenik - Nov 23, 2011 om 19:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen
0

[quote=eenhoorn50 schreef op woensdag 23 nov 2011, 18:47]dat kan dan wel zo zijn, maar ik heb dat een het bedrijf voorgelegd, maar die zeggen dat als het artikel in gebruik is genomen dat ze het dan gaan repareren een geen nieuwe leveren

Vervelend voor je, maar de verkopende partij staat compleet in zijn recht.

De verkopende partij is nooit of te nimmer verplicht om gelijk een nieuw product mee te geven.

eenhoorn50
door eenhoorn50 - Nov 23, 2011 om 19:26
41 Antwoorden / 9 Vragen
0

jazeker, maar ik had uit je vorige antwoord begrepen dat ze een nieuwe moesten leveren en dat kosteloos. Zal het wel verkeerd begrepen hebben

ikbenik
door ikbenik - Nov 23, 2011 om 19:41
2845 Antwoorden / 27 Vragen
0

[quote=eenhoorn50 schreef op woensdag 23 nov 2011, 19:26] Zal het wel verkeerd begrepen hebben
Ik weet het wel zeker! ;-)

In het kort:

Als een product binnen 6 maanden na aankoop een defect vertoont, gaat de wetgever er vanuit dat het defect al tijdens de koop aanwezig was.
Een uitzondering erop is dat ten tijden van de koop het defect niet bekend was of redelijker wijs kenbaar had kunnen zijn (zeer belangrijk).

Als dat het geval is, dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt. Dat kan via reparatie maar ook via vervanging. Dat is aan de verkopende partij.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Iv
Ivone - May 18, 2024 om 19:07
Huishouden & energie

Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?

Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer

wi
witteke - Mar 5, 2024 om 14:40
Voeding & gezondheid

Extreme tandarts angst

Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry

Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit

Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
... Lees meer

Iv
Ivone - May 18, 2024 om 19:04
Huishouden & energie

Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes

Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer