r0
door r0yL Oct 18, 2016 om 19:54
Elektronica & tv

Garantieregeling Smart TV

Wij hebben eind februari 2016 een smart TV gekocht. Gelijk in de eerste week kwamen er problemen aan het licht. Het reparatiebedrijf heeft inmiddels twee reparaties verricht. Afgelopen weekend was het opnieuw mis.

Het reparatiebedrijf heeft contact gezocht met de fabrikant.

De fabrikant is met een regeling gekomen waarbij het toestel omgeruild wordt voor een vergelijkbaar maar nieuwer type. Zeker geen slechte deal. Het nieuwe altermatief is een aantal tientjes duurder dan dat wij ervoor betaald hebben. En het is ook nog een paar inch groter dan ons huidige toestel.

Het bevreemd me wel dat de garantieperiode blijft staan op de datum waarop de oorspronkelijke garantie van het huidige toestel zou verlopen. Het nieuwe toestel zou dan na vier maanden geen garantie meer hebben.

Is dit een acceptabel voorstel van fabrikant en reparatiebedrijf?

3893 15 Rapporteer

ja
door jackyh - Oct 18, 2016 om 20:00
953 Antwoorden / 4 Vragen

Lijkt mij wel.

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2016 om 20:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het klopt dat je garantieperiode op de oude aankoopdatum blijft staan. Je hebt je oude dus gekocht in 2014 en niet in 2016, begrijp ik.

Als garantie opnieuw zou ingaan, zou je in totaal bijna 4 jaar garantie krijgen, dat klopt dus niet.

Hoop niet dat het een 'Philips' is?

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2016 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar leest u 2014? Februari 2016, dus nog 4 maanden tot en met februari 2017.

Cookies
door Cookies Oct 18, 2016 om 20:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oeps foutje. Maar dan is het toch februari 2015 + 2 jaar garantie tot februari 2017.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2016 om 22:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien maar één jaar garantie?

ru
door ruuker Oct 19, 2016 om 20:31
10 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp werkelijk niet waar Carola.83 de jaartallen 2014 en (in de reacties) 2015 vandaan haalt. In de vraag staat toch zeer duidelijk 2016 ?? En waar wordt in de vraag over een oude (" Je hebt je oude dus gekocht in 2014 en niet in 2016") gesproken?
Is er iets dat wij over het hoofd zien?

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 18, 2016 om 20:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Supernet voorstel zeker op ingaan. Garantieverhaal klopt inderdaad.  Het betrof een Philips tv?
Diewilik

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2016 om 20:18
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Mooi aanbod, 'garantieverlies' klopt ook.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 18, 2016 om 20:57
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt mij niet te kloppen. Garantie is nl iets wat de fabriek geeft op een toestel. In feite garanderen ze dat het toestel een bepaalde tijd zeker goed is. Waarom zou dit toestel nu minder lang meegaan, dan andere precies dezelfde toestellen, het is toch nieuw? Bovendien is de overeenkomst pas nu werkelijk nagekomen, daarvoor had u een ondeugdelijk product.
In de eerste week is het product al kapot gegaan en was toen eigenlijk al ondeugdelijk. Nu wordt met vertraging alsnog de overeenkomst nagekomen.

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2016 om 22:13
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@zoekster1, voor de verandering het even niet met je eens. Goedkoper voobeeld, zelfde uitkomst: mijn Waterpik ging 2x kapot, kennelijk toch slechte serie. De derde kreeg ik, met een ietsje bjbetalen, ander model ook maar garantieperiode veranderde niet. Onvrede mijnerzijds, ook al ging ik op het hoofd staan. Bij wijze van spreken.

zoekster1
door zoekster1 Oct 18, 2016 om 22:33
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Maar wat zegt dat over of het klopt? Je bent gepiepeld ;-)

tenormin
door tenormin Oct 18, 2016 om 23:33
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, gepiepeld en ik: dat gaat samen. ;-)

Cookies
door Cookies Oct 19, 2016 om 00:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, ik zou me ook hebben laten piepelen. Ga toch echt geen energie stoppen in een juridische strijd om mijn wettelijk recht te halen in een dergelijke kwestie. Ik ken ze ook niet die shops die de garantie dan keurig opnieuw in laten gaan.

r0
door r0yL - Oct 18, 2016 om 22:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Kleine aanpassing: De garantieperiode voor (onder andere) TV's is niet één jaar maar zelfs 24 maanden. Dan heb ik volgens mij genoeg tijd om het functioneren goed te kunnen testen.

De garantieperiode ging in bij de aankoop van ons huidige toestel, eind februari 2016 en zal dus eind februari 2018 aflopen voor het nieuwe toestel.

Hartelijk dank voor de reacties, tot dusver!

tenormin
door tenormin Oct 19, 2016 om 00:44
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Mooi, dus nog ruim 15 maanden, dus helemaal geen slechte deal. Congra....

ha
door halex - Oct 19, 2016 om 00:42
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Garantie wil zeggen dat de verkoper u gedurende een afgesproken periode na uw aankoop een waarborg biedt dat uw aankoop functioneert, of dat hij, bij disfunctioneren, zorgt voor reparatie of vervanging. In uw situatie heeft de verkoper gezorgd voor een vervangend product op basis van de garantie die u bij uw aankoopovereenkomst bent overeengekomen. Er is geen sprake van een nieuwe aankoop, dus ook geen sprake van het herstarten van uw garantieperiode.

mo
door mof - Oct 19, 2016 om 13:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) Dat is volgens mij altijd zo
2) de garantie is niet verlopen na vier maanden, wettelijk heeft u nog steeds recht op (deel)garantie op basis van de economische levensduur

ro
door robbyz - Oct 19, 2016 om 13:14
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vind dat heel acceptabel. Hulde voor de fabrikant.
Misschien moet je toch maar tevreden zijn met deze oplossing en niet het onderste uit de kan willen hebben.

hansje klein
door hansje klein - Oct 19, 2016 om 13:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het oorspronkelijke toestel was niet te repareren, dus had de verkoper u moeten aanbieden: geld terug of een ander toestel. Bij geld terug had u zelf weer een ander toestel kunnen aanschaffen met de volle garantie. Ik vind het een slechte deal, dat de garantie nu, na een jaar 'op' is en u geen rechten meer heeft wanneer er met het nieuwe toestel na het eerste jaar alweer iets niet deugt. Het is gokken...! Vooral wanneer het een Philips is, dat wil zeggen, wanneer er tegenwoordig alleen maar een Philipslogo op staat.

ma
door manwijf - Oct 19, 2016 om 14:13
574 Antwoorden / 1 Vragen

Bij aankoop van de tv was u ook tevreden met een garantieperiode tm eind februari 2017. Ook al heeft u dan inmiddels een ander toestel, aan die vooraf afgesproken garantieperiode is niets veranderd. Die geldt nog steeds tot eind 2017. V.w.b. de garantie bent u er dus niet op achteruit gegaan.

dm
door dmv - Oct 19, 2016 om 16:45
71 Antwoorden / 11 Vragen

De garantie geldt toch voor het product? En dus opnieuw voor 2 jaar voor de nieuwe televisie...

Of zit de garantie op de overeenkomst met de verkoper die dan als tussenpersoon fungeert?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2016 om 16:47
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben weer eens verrast omdat hier niet aan de orde is dat degene die de TV heeft verkocht aansprakelijk is en dus aangesproken dient te worden. Maar mogelijk heeft u dat wel gedaan en bent u zo bij het reparatiebedrijf gekomen.

Hoe dan ook c.q. in ieder geval is aan de orde dat u het heeft over de fabrieksgarantie en niet over de 'garantie' die volgens het Burgerlijk Wetboek geldt voor consumenten. En die periode is voor een TV zoals u noemt VEEL langer dan 1 jaar! Zie bijv:

www.consuwijzer.nl

http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

1paul
door 1paul - Oct 19, 2016 om 16:50
3173 Antwoorden / 0 Vragen

u zou kunnen stellen dat u nu pas heeft gekregen wat u gekocht heeft, eerder had u een zaak die niet voldeed als u dan het Quelle arrest volgt zou de garantie ook nu pas in moeten gaan...