ko
door kontakkie Mar 5, 2006 om 11:04
Elektronica & tv

Hoezo HD TV

Wat ik mij afvraag is waarom ik een HD ready TV zou moeten kopen.UPC adverteerde deze week dat het met behulp van hun boxen zou moeten kunnen. Dat kan dan wel maar er zit geen digitale uitgang (HDMI) op hun digitale ontvanger maar alleen een analoge scart aansluiting. Navraag in een winkel leverde alleen maar positieve verhalen op over HD ready TV's maar op mijn vraag hoe ik dat laatse stukje dan op mijn HD ready ( die ook niet uitgerust zijn met een HDMI aansluiting) TV zou moeten krijgen stonden ze ook met hun mond vol tanden. Dus de LCD schermen zijn dan misschien wel HD ready maar als het je HD signaal niet op het scherm kan krijgen is het hele verkoopverhaal gebakken lucht.

324 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

HogeDefinitieTV is niet digitaal, maar staat alleen voor een beter gedetailleerd analoog beeld. Dat kan best via een goede scart kabel.

De beeld en geluid overdracht op de kabel is echter wel digitaal (tot aan het UPC kastje), zodat er weinig of geen storing in het beeld zit, wat bij de analoge kabeloverdracht wel het geval kan zijn.

Die gebakken lucht is mischien niet zo goed voor u, maar wel voor de economie. Want geld moet rollen nietwaar?
Dat laatste is de hoofdreden, waarom breedbeeld TV en HDTV is bedacht. Zonder twijfel volgt straks ook de HDSTV, de XDSTV+ en nog meer van die gekkigheid die niet echt nodig is. Er moet tenslotte geld verdiend en dus verkocht worden!

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kastjes voor HD-tv zijn op dit moment nog niet verkrijgbaar! UPC heeft een contract afgesloten met Philips, Casema en Essent met Samsung. Beide fabrikanten hebben al werkende HD-ontvangers voor kabel tv (weliswaar nog niet in massa productie). Deze kastjes zullen wel uitgerust worden met DVI of HDMI (of beide). HD tv is echt digitaal van camera tot aan TV. Je moet je realiseren dat HDTV een nieuwe ontwikkeling is, na het WK 2006 zal het relatief stil zijn op het gebied van HDTV. Een aantal zenders gaan versneld over tot HDTV, bijvoorbeeld Disocovery, NGC, BCC. Zij hebben veel documentaires liggen in zeer hoge kwaliteit, die gemakkelijk digitaal omgezet kunnen worden naar HD. Je moet je wel relaiseren dat het nog zeker een aantal jaar gaat duren voordat dingen als Hart van Nederland in HD de woonkamer binnenkomen. Maar koop je nu een tv die niet HD ready is, is de kans groot dat je over 2-3 jaar achter je oren krabt van he...toch best jammer. HD is totaal geen gebakken lucht. LCD tv's kunnen beelden weergeven met meer dan een miljoen pixels, de content is alleen nog niet beschikbaar! En dat komt dus wel! Realiseer je ook dat een Tv die niet HD ready is, net zal kunnen werken met HD-DVD of Blue-Ray dvd spelers. Er zijn al 20 (weliswaar eerder uitgebrachte films) aangekondigd op blue ray en HD DVD, die tegelijk geintroduceerd gaan worden met de Blue Ray en HD spelers! Een LCD kopen die niet HD ready is is niet dom, maar je moet je gewoon realiseren dat je zo'n tv niet kunt gebruiken met andere dan PAl of NTSC signalen, die 6 keer minder mooi zijn dan HD signalen.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daarnaast is het zo dat je goed op moet letten dat het HD-ready logo beschikbaar is (bij een gerenommeerde fabrikant!). Een HDMI of DVI aansluiting op zich is namelijk niet voldoende. De HDMI en DVI aansluiting moeten een kopieerbeveiliging ondersteuenen (een chip die zegt ik ben een tv geen DVD-recorder:)) Als deze kopieerbeveiliging ontbreekt, zullen HD DVD spelers Blue Ray DVD spelers en HD-tuners terugschakelen naar lage resolutie om hoge kwaliteits kopien te voorkomen.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees dit vooral ook even:

Digitale
kabeltelevisie - wat is het - HDTV

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

HD televisie is niet nieuw en ik heb al HD testbeelden ontvangen over de satelliet in de negentiger jaren over het D2MAC systeem en zou over 1250 lijnen worden getoond worden ipv van de 625 welke we nu hebben. Dit kon toen wel op de oude TV ontvangen worden. We hadden toen ook in Nederland TVPlus welke speciaal in D2MAC uitzond.

De digitale transmissie van beelden, over de satelliet en Digitenne zijn van hoge kwaliteit en ook op je oudere TV komt het veel beter over. Gelukkig wordt Kassa ook al in breedbeeld gemaakt en bij voetbal is het helemaal geweldig. Het schaatsen op de Winterspelen was bij de BBC in breedbeeld te zien en ziet er veel beter uit.

De HD test beelden zijn veel scherper en worden nu al over de satellieten uitgezonden, doch de meeste zaken laten een DVD zien en geen directe uitzending, maar bij een grotere TV is een het belangrijk om een digitaal signaal te hebben voor een beter beeld, ook op je oudere TV geeft het een betere kwaliteit.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hou het maar op mijn 15 jaar oude Sony tv met als kabelaar Casema. Perfect beeld en geluid. Wat ik tot nu heb gezien van die nieuwe LCD en Plasma vind ik het niet de moeite waard om een goed werkende tv voor zo'n nieuw systeem te vervangen. Ik ben niet van het type die het nieuwste van het nieuwste moet hebben. Mocht ik ooit een nieuwe tv moeten aanschaffen dan wordt het weer zo'n ouderwets toestel. Maximaal breedbeeld.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Mar 7, 2006 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kunnen de huidige DVB-C ontvangers wel ge-update worden zodat ze wel HD-TV kunnen ontvangen. Deze signalen vervolgens om te zetten naar SD en dan via de analoge AV-uitgang naar de TV te sturen.

Om een HD uitzending in HD te kunnen kijken, heeft de ontvanger idd een HDMI aansluiting nodig.

Maar dan zal de kwaliteit denk ik lager zijn dan die van SD.