corkoo
door corkoo Aug 7, 2013 om 00:21
Elektronica & tv

Insteling Tom Tom voor niet-snelwegen

Ik zoek een oplossing voor iemand met een 45 km auto. Met zo'n auto mag je niet op een snelweg komen, maar hoe plan je een route in via gewone (niet-snel)wegen. Navigatiesystemen kennen alleen maar keuzes uit de snelste route of de kortste route of ecoroute of een vermijding van veerponten, maar niet het vermijden van snelwegen. Weet iemand hier een oplossing voor. Of zijn er special navigatiesystemen voor?

21234 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de opties van de TomTom kan je aangeven dat die nooit de snelweg op mag.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 01:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

corkoo schreef op woensdag 7 aug 2013, 00:21: Ik zoek een oplossing voor iemand met een 45 km auto. Met zo'n auto mag je niet op een snelweg komen, maar hoe plan je een route in via gewone (niet-snel)wegen. Navigatiesystemen kennen alleen maar keuzes uit de snelste route of de kortste route of ecoroute of een vermijding van veerponten, maar niet het vermijden van snelwegen. Weet iemand hier een oplossing voor. Of zijn er special navigatiesystemen voor?

Dag heer Worst, bedankt voor je reactie. Ik heb zo'n instelling niet kunnen vinden in de Tomtom Start 20. Kun je mij het pad aangeven hoe ik dat doe? Zou fantastisch zijn voor mijn gehandicapte kennis. Ze verdwaald nu steeds en dat is niet de bedoeling.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 08:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

corkoo schreef op woensdag 7 aug 2013, 01:36:
corkoo schreef op woensdag 7 aug 2013, 00:21: Ik zoek een oplossing voor iemand met een 45 km auto. Met zo'n auto mag je niet op een snelweg komen, maar hoe plan je een route in via gewone (niet-snel)wegen. Navigatiesystemen kennen alleen maar keuzes uit de snelste route of de kortste route of ecoroute of een vermijding van veerponten, maar niet het vermijden van snelwegen. Weet iemand hier een oplossing voor. Of zijn er special navigatiesystemen voor?

Dag heer Worst, bedankt voor je reactie. Ik heb zo'n instelling niet kunnen vinden in de Tomtom Start 20. Kun je mij het pad aangeven hoe ik dat doe? Zou fantastisch zijn voor mijn gehandicapte kennis. Ze verdwaald nu steeds en dat is niet de bedoeling.

Als u die optie niet heeft dan is uw tom tom niet geschikt voor deze optie en zal u een uitgebreidere tom tom moeten kopen. Vraag het eens aan tom tom zelf, die kunnen u ongetwijfeld helpen en hebben een eigen forum

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vermijd snelwegen staat gewoon in de handleiding.
http://www.gebruikershandleiding.com/TomTom-Start-20/preview-handleiding-209032.html
Op download drukken en openen.
Pagina 18

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

KLIK hier om blz. 18 te lezen.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door gebruikershandleiding te raadplegen of de vraag stellen aan een TomTom medewerker van de helpdesk .

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een Canta betreft, mag je daarmee op fietspaden. In dat geval kunt u de TomTom ook instellen op fietspaden. Dat heb ik n.l. ook gedaan.
Maar let op: Dit mag alleen als het een Canta betreft, elk ander 45-km voertuig mag niet op het fietspad rijden.

Vr.gr. Wilma.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

aurora1 schreef op woensdag 7 aug 2013, 11:34: KLIK hier om blz. 18 te lezen.

vr.gr.

Aurora1, ik had die rij met functies al bekeken, maar op het apparaat ontbreekt nou juist "Vermijd snelwegen"
Ik heb zelf een Via 125, daar staat het ook in de handleiding, maar niet op het apparaat. Heb inmiddels Tomtom benaderd over deze fout, wacht nog op reactie.
Alle anderen die gereageerd hebben ook bedankt hiervoor.
Als ik de oplossing heb laat ik het weten.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet zo eenvoudig als de topicstarter het stelt. Met 'vermijd snelwegen' ben je er niet. Op de meeste provinciale wegen mag je ook niet met een brommobiel komen. Vaak staan daar de verbodsborden voor landbouwverkeer en (brom)fietsen.
Deze dus: http://www.brimos.nl/webshop/cms/domainfiles/1/product/49/2183.jpg.

Ik ben voor mijn vader al geruime tijd op zoek naar een navigatiesysteem voor brommobielen. Maar ik vermoed dat de markt daarvoor gewoon te klein is.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

rwbos schreef op woensdag 7 aug 2013, 14:21: Het is niet zo eenvoudig als de topicstarter het stelt. Met 'vermijd snelwegen' ben je er niet. Op de meeste provinciale wegen mag je ook niet met een brommobiel komen. Vaak staan daar de verbodsborden voor landbouwverkeer en (brom)fietsen.
Deze dus: http://www.brimos.nl/webshop/cms/domainfiles/1/product/49/2183.jpg.

Ik ben voor mijn vader al geruime tijd op zoek naar een navigatiesysteem voor brommobielen. Maar ik vermoed dat de markt daarvoor gewoon te klein is.

Klopt maar dan heb je het meeste wel uitgesloten. Als je dan zo'n bord ziet moet er toch een alternatief zijn neem ik aan. Dit bord komt n.m.m. weinig voor.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nooit van een ouderwetse wegenkaart gehoord? Kan je doorgaans alles op vinden. Of neem routenet, dan weet je ook van tevoren hoe je kan/moet rijden.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar vergis je je in corkoo. Dat bord komt meer voor dan je denkt.

Kijk hier en hier
Dat zijn slechts 2 voorbeelden bij mij uit de buurt.

Natuurlijk zijn er alternatieve wegen, maar dan ga je aan het nut van een navigatiesysteem voorbij.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

rij al jaren in een 45 km. tomtom stuurt je niet de snelwegen op maar wel de N wegen die vaak verboden zijn voor tractoren, en dus ook voor de 45 km.auto advies, rij desnoods nog een rondje op de rotonde die je vaak eerst krijgt en kijk om je heen voor een paralelweg. is die er niet de richting pakken waar je ongeveer heen moet en de tomtom zoekt dan zelf wel weer een alternatieve route. blijf in ieder geval rustig en rij niet de n weg op, je bent een gevaar op deze wegen

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

*je zou deze vraag ook kunnen stellen aan de ANWB

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

wetterbouler schreef op woensdag 7 aug 2013, 19:07: rij al jaren in een 45 km. tomtom stuurt je niet de snelwegen op maar wel de N wegen die vaak verboden zijn voor tractoren, en dus ook voor de 45 km.auto advies, rij desnoods nog een rondje op de rotonde die je vaak eerst krijgt en kijk om je heen voor een paralelweg. is die er niet de richting pakken waar je ongeveer heen moet en de tomtom zoekt dan zelf wel weer een alternatieve route. blijf in ieder geval rustig en rij niet de n weg op, je bent een gevaar op deze wegen

ve
door verwijderd - Aug 7, 2013 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

wetterbouler schreef op woensdag 7 aug 2013, 19:07: rij al jaren in een 45 km. tomtom stuurt je niet de snelwegen op maar wel de N wegen die vaak verboden zijn voor tractoren, en dus ook voor de 45 km.auto advies, rij desnoods nog een rondje op de rotonde die je vaak eerst krijgt en kijk om je heen voor een paralelweg. is die er niet de richting pakken waar je ongeveer heen moet en de tomtom zoekt dan zelf wel weer een alternatieve route. blijf in ieder geval rustig en rij niet de n weg op, je bent een gevaar op deze wegen

Allen die gereageerd hebben, bedankt voor jullie inbreng.
Jullie hebben gelijk met die N-wegen waar het bord met die tractor etc. staat. Heb ik nooit zo op gelet omdat ik niet op één van die voertuigen rijdt.

Heb wel ontdekt hoe je de Tomtom moet instellen om die snelwegen te vermijden. Staat wel in een andere download van de Tomtom. Zo staat het beschreven nadat je eerst Snelste route hebt gekozen:

Je kunt een keuze maken uit de volgende routetypen:
? Snelste route - de route die de minste tijd kost.
? Eco-route - de meest brandstofzuinige route voor je rit.
? Kortste route - de kortste afstand tussen de ingestelde locaties. Dit is niet altijd de snelste
route, vooral niet wanneer de kortste route door een dorp of stad loopt.
? Wandelroute - een route wanneer je te voet bent.
? Fietsroute - een route wanneer je met de fiets bent.

Tik op Volgende, als je Snelste route hebt geselecteerd, moet je kiezen of je snelwegen altijd wilt vermijden.
Nadat je een alternatief hebt gevonden als je wel naar een N-weg wordt geleid, past de Tomtom de route automatisch aan.
Ik zal betrokkene het op deze manier uitleggen en hoop dat het probleem dan is opgelost.
Ik zal de ANWB vragen om te pleiten voor een keuzemogelijkheid waarbij ook de N-wegen worden uitgesloten op navigatieapparaten. Wel zo handig. Er is zeker behoefte aan.
Iedereen hartelijk bedankt.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2013 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor het melden en de uitleg corkoo.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 9, 2013 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op woensdag 7 aug 2013, 20:11: *je zou deze vraag ook kunnen stellen aan de ANWB

Nou, die weten daar ook niet zo heel veel vanaf vrees ik.......

ve
door verwijderd - Mar 10, 2015 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

hipppo schreef op woensdag 7 aug 2013, 14:47: Nooit van een ouderwetse wegenkaart gehoord? Kan je doorgaans alles op vinden. Of neem routenet, dan weet je ook van tevoren hoe je kan/moet rijden.

Niet alleen een wegenkaart is ouderwets zoals jij schrijft. Dat deden ze in de jaren 70. Maar zelfs jij bent ouderwets. Niemand gebruikt meer een kaart. Iedereen heeft tom tom of mio. een kaart is zo jaren 70 en kan je ook niet tijdens het rijden lezen

ve
door verwijderd - Mar 10, 2015 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

keestramper schreef op dinsdag 10 mrt 2015, 20:07:
Niet alleen een wegenkaart is ouderwets zoals jij schrijft. Dat deden ze in de jaren 70. Maar zelfs jij bent ouderwets. Niemand gebruikt meer een kaart. Iedereen heeft tom tom of mio. een kaart is zo jaren 70 en kan je ook niet tijdens het rijden lezen

Tjeemig..., Tom Tom of Mio...., en dan na zo'n tijd nog reageren?
Tom Tom of Mio...
Dat is zóóó verschrikkelijk jaren 2000, daar durf je je toch helemaal niet meer mee te vertonen?
Iedereen heeft vandaag de dag toch de meest uitgebreide GPS-navigatie app op zijn smartphone, met allerlei toeters en bellen zoals HUD (head-up display) en direct drive videocamera en nog veel meer?
Wel met je tijd meegaan hoor...

ve
door verwijderd - Mar 10, 2015 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal even laten zien wat HUD is, anders geloof je het misschien niet,

Klik hier-> Head Up Display op je voorruit

En de Klik-> Black Box Videocamera (die van je smartphone dus) voor 10 Euro, kun je ook nog je ritten opnemen.

Voor nog geen 35 Euro heb je levenslang kaarten van geheel Europa + HUD gratis, en allemaal voor offline gebruik, dus alles zonder internetverbinding.

Klik-> Smartphone GPS Navigation

Daar kan toch geen enkele Tom Tom of Mio of wat dan ook tegen op....

ve
door verwijderd - Mar 11, 2015 om 08:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

gompy2 schreef op dinsdag 10 mrt 2015, 20:52:
keestramper schreef op dinsdag 10 mrt 2015, 20:07:
Niet alleen een wegenkaart is ouderwets zoals jij schrijft. Dat deden ze in de jaren 70. Maar zelfs jij bent ouderwets. Niemand gebruikt meer een kaart. Iedereen heeft tom tom of mio. een kaart is zo jaren 70 en kan je ook niet tijdens het rijden lezen

Tjeemig..., Tom Tom of Mio...., en dan na zo'n tijd nog reageren?
Tom Tom of Mio...
Dat is zóóó verschrikkelijk jaren 2000, daar durf je je toch helemaal niet meer mee te vertonen?
Iedereen heeft vandaag de dag toch de meest uitgebreide GPS-navigatie app op zijn smartphone, met allerlei toeters en bellen zoals HUD (head-up display) en direct drive videocamera en nog veel meer?
Wel met je tijd meegaan hoor...

:-)

En naast de GPS in de smartphone, zit het natuurlijk ook gewoon in je dashboard ingebouwd. Die losse kastjes zijn sowieso niet meer van deze tijd.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2015 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

pieterwolters schreef op woensdag 11 mrt 2015, 08:33:
En naast de GPS in de smartphone, zit het natuurlijk ook gewoon in je dashboard ingebouwd. Die losse kastjes zijn sowieso niet meer van deze tijd.

Inderdaad, die on-board systemen komen er ook steeds meer.
Maar als men ziet wat men moet betalen voor een specifiek los GPS navigatieapparaat, en wat er mogelijk is op een simpele smartphone, dan staat dat niet meer in verhouding tot de prijs van zo'n los apparaat.

Mijn vrouw heeft een Samsung Galaxy Young voor ruim 7 tientjes, gewoon een los simlockvrij apparaat.
Daarop kan ze ook GPS Navigatie software draaien, o.a. MapFactor, NavFree, Sygic die ik zelf gebruik op mijn Core-1 smartphone nog niet uitgeprobeerd, plus dat er op zo'n ding ook nog een FM-radio, een MP3speler, een foto en videocamera zit, die WhatsApp ellende en nog meer apps, en, niet te geloven, ze kan er ook nog mee bellen en sms'en...
Voor dat bedrag koopt er toch niemand meer een los GPS-apparaat lijkt mij?

ve
door verwijderd - Mar 11, 2015 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de TomTom de auto uitsluiten als route.