ma
door marlies Oct 16, 2011 om 18:34
Elektronica & tv

"Rood" beeld TV

Wij hebben een tweede TV gekregen van een familielid. Bij hen was het beeld spatzuiver. Bij ons is het "met een rode waas" . We hebben alle instellingen al nageplozen, maar het blijft ROOD. Weet iemand misschien of dit te verhelpen is?

16986 16 Rapporteer

stacey
door stacey - Oct 16, 2011 om 18:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien schade opgelopen tijdens vervoer ?

Las op een forum dat het eventueel ook met een (defekt) scart aansluiting kan voorkomen, dan zou ik eerst even andere scartkabel proberen.

freya
door freya - Oct 16, 2011 om 18:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En wat voor type tv is het? LCD? Of nog een oude beeldbuis?

Freya

ma
door marlies - Oct 16, 2011 om 22:41
17 Antwoorden / 3 Vragen

@Stacey: Bedankt voor je reactie. We gaan een andere scartkabel proberen.
@Freya: Ook dank voor jouw reactie. Het is een oude beeldbuis (heeft een geweldige geluidsweergave - bioscoop-kwaliteit). Jammer van dat rode beeld.

freya
door freya - Oct 16, 2011 om 22:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marlies schreef op zondag 16 okt 2011, 22:41]....
Het is een oude beeldbuis
....
Hmm, eerlijk gezegd vermoedde ik dat wel. Ben bang dat de TV tijdens het verhuizen is 'gestoten' en dat de er onderdelen aan de beeldbuis (afbuigspoelen aan de hals van de beeldbuis) zijn verschoven. Daar zal toch een TV-reparateur (met kennis van oude beeldbuizen) aan te pas moeten komen om dat weer opnieuw af te regelen....
Dit is niet iets dat je zelf kunt oplossen.

Freya

ma
door marlies - Oct 16, 2011 om 22:53
17 Antwoorden / 3 Vragen

Heel veel dank, Freya.

freya
door freya - Oct 16, 2011 om 23:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@marlies:

Er blijft natuurlijk nog een kleine kans dat het de scartkabel is, dus dat kan je nog proberen. Als je geen andere scartkabel hebt, dan kun je de kabel die je hebt ook eens andersom aansluiten. Dan worden er namelijk andere aders in de kabel gebruikt en verdwijnt het probleem misschien. Als het probleem dan toch nog blijft bestaan geef ik je weinig kans dat het aan de scartkabel ligt en vrees ik toch voor een mankement aan de beeldbuis.

Freya

freya
door freya - Oct 16, 2011 om 23:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oh, en stekkers van scartkabels gaan vaak erg moeilijk in de connectors, dus duw de stekkers wel even goed aan.

Freya

gsm
door gsm - Oct 17, 2011 om 00:04
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Waasachtige verkleuring:
De TV moet bij het aanzetten een korte, maar duidelijk hoorbare en geleidelijk afnemende bromtoon geven. Het gaat om een wisselstroom waarmee de beeldbuis bij het inschakelen van een koud TV toestel gedemagnetiseerd moet worden.
Doordat de TV nu op een andere plek staat, kan er een waasachtige verkleuring van het beeld optreden, wanneer de TV niet goed gedemagnetiseerd wordt. Dit is dus de meest waarschijnlijke oorzaak en het defecte onderdeel (wanneer je bij een koude TV geen inschakel-bromtoon hoort) is niet duur. Het kleurverschil kan al veranderen of optreden wanneer de hele TV iets naar links of naar rechts verdraaid wordt.

Bij een sterke verkleuring:
Bij ontvangst via de scartkabel kan inderdaad een zeer sterke verkleuring optreden, als minstens een van de stekkers van de kabel niet goed is ingestoken. Maar dat zou ik dan geen waas willen noemen.
Ook kan er een klein defect op een printplaat zijn opgetreden, of kan de printplaat op de hals van de beeldbuis los zitten. Verbindingen opnieuw solderen kan ook helpen.
Tot slot kan bij een Philips beeldbuis een defect zijn opgetreden tijdens het vervoer, waarbij kortsluiting in de beeldbuis optreedt en een sterke verkleuring het resultaat is. In dat geval zal de TV vaak ook plotseling spontaan uit kunnen gaan.

ma
door marlies - Oct 17, 2011 om 08:00
17 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt Freya voor alle goede tips. We gaan er mee aan de slag. Prettige week toegewenst.

ma
door marlies - Oct 17, 2011 om 08:10
17 Antwoorden / 3 Vragen

@GSM: Veel dank voor uw reactie. Er is géén bromtoon als we de TV aanzetten. (Is een Sony.) Het héle beeld is roze-rood. En een beetje naar links of rechts bewegen maakt geen verschil. Ik denk dat wij een nieuw onderdeel m.b.t. de demagnetisering moeten kopen, als het nog bestaat haha. In ieder geval enorm bedankt voor de uitgebreide reactie. Fijne week!

bremi13
door bremi13 - Oct 17, 2011 om 09:29
33 Antwoorden / 17 Vragen

Als je de tv aanzet zonder antennekabel en scartkabel heb je dan wel een egaal sneeuwen beeld? Of zit er dan ook al een rode gloed in.

freya
door freya - Oct 17, 2011 om 10:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@marlies:

Overigens, als de TV over meerdere scartaansluitingen beschikt, kun je ook eens proberen om een andere scartaansluiting te gebruiken. Scartingangen zijn meestal niet identiek aan elkaar. Videosignalen zijn er in verschillende soorten: Composiet video, s-video, RGB en Component video (oplopend in kwaliteit).
Een scartingang op de TV heeft vaak maar één of twee soorten videoaansluitingen. Scart 1 b.v. composiet video en RGB en scart 2 b.v. s-video en Component video. Als er b.v. iets mis met de RGB-aansluiting, dan zou het op s-video best goed kunnen werken.
Kortom, even proberen.

Freya

willem-a
door willem-a - Oct 22, 2011 om 04:10
63 Antwoorden / 0 Vragen

Staan of liggen er toevallig luidsprekers in de buurt van de TV? Niet alle luidsprekers zijn magnetisch afgeschermd en dan nog kan het gebeuren dat er verkleuring optreed bij een TV. Maar ook een andere bron, waarbij magnetisme vrijkomt, kan een oorzaak zijn. Nieuwere toestellen hebben hier geen last meer van. Als het door speakers o.i.d. komt, kan het euvel vaak nog simpel worden opgelost door deze bij de TV weg te halen en deze enige tijd uit te schakelen, of meerdere malen, niet te snel achter elkaar! in en uit te schakelen. Maar vaak zal het euvel na enige tijd verdwijnen als de situatie niet te lang heeft geduurd. In andere gevallen kan het nodig zijn de TV te laten de-magnetiseren, maar het is niet uitgesloten dat het dan nooit meer helemaal weg wil. Afbuigspoelen etc. verdraaien of verschuiven doorgaans niet zo gemakkelijk, en dus zal de TV daarvoor al een enorme optater moeten krijgen. Voorheen verdraaide soms de spoel op de beeldbuis bij bepaalde TV's wel wat gemakkelijker, maar dan stond het beeld scheef en was er geen verkleuring zichtbaar.

Willem.

ma
door marlies - Oct 22, 2011 om 13:51
17 Antwoorden / 3 Vragen

Iedereen heel hartelijk dank voor uw reacties. We hebben weer genoeg "huiswerk" voor het weekend;) We gaan alles uitproberen. U allen een aangenaam weekend toegewenst.

willem-a
door willem-a - Oct 22, 2011 om 23:31
63 Antwoorden / 0 Vragen

Marlies,

succes. Hopelijk kunnen jullie de oorzaak vinden en oplossen.

Gr. Willem en tevens een fijn weekeinde.

ro
door ron530 - Oct 23, 2011 om 10:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik vermoed eerder dat de PTC weerstand losgekomen is uit de soldeerverbindingen, verklaart ook het ontstaan van de klacht. Deze PTC weerstand stuurt de demagnetisatie spoel aan. Als de boel goed werkt hoor je bij aanzetten in koude toestand een luide bionk die is zo hard dat sommigen er van schrikken. Repareren is met wat nauwkeurigheid goed zelf te doen. Sony tv's hebben voor het demagnetisatiecircuit vaak een aparte print die makkelijk te herkennen is want het netsnoer komt op die print binnen kan niet missen. De print is makkelijk te verwijderen d.m.v. een schroef en een klik systeem, maak even een globale tekening van de aansluitstekers zodat je die later weer op de zelfde plek zet. Als je een hobbysoldeerbout hebt soldeer je alle verbindingen opnieuw. Heb je geen soldeerbout kun je met het printje naar een lokale tv winkel gaan en die zullen bereid zijn het voor je te doen, handiger is nog om bij de bouwmarkt voor een paar euro's zelf een soldeerbout en soldeertin (40/60) aan te schaffen want de meeste Sony beeldbuis tv's zijn behalve slechte soldeerverbindingen onverslijtbaar. Ëen nadeel hebben ze wel door de verkeerde gewichts verdeling zij ze top zwaar en vallen wel eens voorover als dat gebeurd is geheid het rooster in de beeldbuis verschoven en einde oefening.