el
door ellenanne_1 Jan 19, 2008 om 12:34
Elektronica & tv

Vaatwasser Bosch wast slecht

wij hebben een Bosch vaatwasser en die wast pannen erg slecht schoon. Het lijkt wel of de onderste sproeier niet goed functioneert, maar we kunnen niks vreemds vinden. Wie herkent of heeft dit zelfde probleem en kan ons helpen?

Alvast bedankt.

groet Ellen

13096 11 Rapporteer

kiran
door kiran - Jan 19, 2008 om 12:58
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ellen

Zoals gerritaltena al zegt. Prik de gaatjes eens door van de sproeier. (kan ook zijn dat de sproeier niet draait) Ook ik heb een Bosch vaatwasser, ik heb uw probleem niet, en ik stouw aardig! Tip: zorg in ieder geval dat de bodem van de pan vrij ligt. En het kan natuurlijk ook aan het vaatwasmiddel liggen. Bij eigen merk en Sun zit bij mij ook de kip nog tussen de vorken! Calgonit werkt het beste. Heel schoon, op af en toe een dingetje na. Calgonit wordt ook door Bosch aanbevolen om mee te werken.

Hoop dat u er wat aan heeft. Succes!

ba
door bachanaal - Jan 19, 2008 om 13:35
248 Antwoorden / 7 Vragen

gewoon weer met de hand wassen gaat het beste.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2008 om 14:59
16887 Antwoorden / 202 Vragen

bachanaal@ kijk eens naar de spelregels van deze site!  Vraagsteller vraagt om een aanwijsbare oorzaak, niet okm een mening

el
door ellenanne_1 - Jan 20, 2008 om 14:00
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u voor uw advies. Inderdaad een goede oplossing. Ik ben alleen verwend geweest met het krijgen van een vaatwasser. En aangezien ik drie kinderen heb ben ik wel heel blij, dat wanneer ik de kinderen naar bed heb gebracht en ieder hun verhaaltje heb voorgelezen ik beneden niet meer aan de vaat hoef.

Maar bedankt, voor uw reactie, kon ik toch nog even glimlachen om dit vervelende probleem.

Groetjes Ellen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 20, 2008 om 14:02
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt er erg op dat er m.b.t. de onderste sproeier een verstopping is, in de sproeier. Is die los te maken? Zo niet, dan rest m.i. toch niets anders dan een reparatuer. Ik neem aan dat u het afvoerfilter al heeft nagekeken en schoongemaakt. Hoe oud is de macine?

el
door ellenanne_1 - Jan 20, 2008 om 14:06
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo, ben ik nog een keer.

Inderdaad, we hebben het filter al schoon gemaakt en de sproeier los gehad, alles loopt onder de kraan gewoon soepel door. Maar in de vaatwasser lijkt het wel of hij niet krachtig genoeg sproeit om alle plekken te kunnen bereiken. Ik dacht misschien aan een afdichtingsringetje, maar die kan ik niet vinden in de vaatwasser.

De vaatwasser is ong. 3 jaar oud.

En we hebben al colgonit, dreft en een huismerk geprobeerd, maar zonder succes helaas.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Groetjes Ellen

poltol
door poltol - Jan 20, 2008 om 14:14
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Ellen,

Het lijkt erop dat er iets in de aanvoer van het water zit. Maak de slang, aan de kraan, eens los en kijk of daar het filtertje niet verstopt zit met fijn zand en/of gruis. Wel eerst even die kraan dicht zetten ;-)).

Succes, poltol

gsm
door gsm - Jan 20, 2008 om 14:32
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb ook een Bosch en geen probleem.

De gaatjes op de uiteinden van de draaiende sproeiarm zorgen voor de voortstuwing. Zorg dus dat daar in ieder geval een volle straal uitkomt.

Controleer of de aansluiting voor de bovenste sproeiarm in orde is en of de toevoerleiding onder het bovenste rek niet beschadigd is.
Controleer ook of de bovenste sproeiarm wel goed bevestigd is aan het rek met de toevoerleiding.
Als hier lekkage optreedt, dan is er te weinig druk over voor de onderste sproeiarm. Controleer dus de hele leiding naar de sproeiers op lekkage.

Zet de bovenste sproeiarm eens een keer even express vast, zodat deze niet kan draaien. Luister of de onderste sproeiarm wel draait.

Let er verder op dat het waterniveau hoog genoeg is (even de deur openen bij draaiende vaatwasmachine en dan kijken). Als het niveau te laag is kan het zijn dat de slang naar de waterniveau meter verstopt is. Dat wordt meestal veroorzaakt door te vaak wassen met een (te) lage temperatuur. Er moet in dat geval ook aanslag in de vaatwasser te vinden zijn.

GSM

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 20, 2008 om 14:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Als de kraan wijd open met een emmer eronder goed veel water aanvoert, dan de slang even losmaken van de achterkant van de vaatwasser. Kijk of er geen knik in de slang zit en sluit dan de slang omgekeerd aan op de kraan. Als het goed is zit daar dezelfde schroefdraad aan. Onder het andere einde een emmer en dan de kraan even wijd open, dan spoelt het filtertje schoon.
Als het filtertje uit de slangaansluiting geperst wordt, dan met een borsteltje onder de kraan schoonborstelen en terugplaatsen. Het is schoon als je er gemakkelijk doorheen kunt blazen.

Hardware ERror MAN.

el
door ellenanne_1 - Jan 29, 2008 om 00:44
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo allemaal,

Ik wil jullie allen hartelijk danken voor het meedenken voor een oplossing van mijn vaatwasser. Ik heb alles geprobeerd wat jullie mij hebben voorgelegd. Niks van dit alles heeft helaas geholpen, dus ik heb een monteur benaderd.

Deze vertelde mij dat het wisselmechanisme(het mechanisme dat ervoor zorgt dat de sproeiers, onder en boven om de beurte draait) stuk is. Dit onderdeel kost +/- 160 euro ex montage kosten.

Ik wil jullie allen nogmaals bedanken voor jullie reacties.

Mvgr. Ellen

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 29, 2008 om 01:23
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Ellen,

Jammer dat we je niet konden helpen en van de hoge kosten.

Toch fijn dat je nog even de moeite hebt genomen om ons te melden hoe het gegaan is. Vermoedelijk stellen allen dit zeer op prijs.
Daar kunnen we zelf ook weer wijzer van worden.

Bedankt.

Hardware ERror MAN. (helpt echtgenote met handafwas...)