edwardus
door edwardus Jul 20, 2007 om 23:22
Elektronica & tv

Wat is er met mijn tv?

Sinds enkele weken doet mijn tv af en toe raar. Soms gaat het dagenlang goed, soms meerdere keren per avond. Het is een Toshiba LCD 27WL54G van ca. 1.5 jaar oud en ben er heel tevreden mee, alleen nu dus een storing (zie link hieronder). Het maakt niet uit je via kabel, dvd-recorder of satelliet-tuner kijkt, in alle gevallen hetzelfde verschijnsel. Alleen het beeld geeft storing, geluid is normaal.

Wanneer ik dan de tv standby zet en weer aan, is het beeld weer normaal. Even later kan het dan weer mis gaan maar dat kan ook rustig een uur duren. Geen pijl op te trekken.

Dit is een kort filmpje van de storing, lijkt me veel duidelijker dan dat ik het in woorden probeer te omschrijven:

TV storing in het beeld

1134 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 21, 2007 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je soms een digitale ontvanger, het lijkt op een fout in de decoder.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2007 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee ik heb geen digitale kabel-tv. Het verschijnsel treedt op via COAX, SCART, Component, maakt niet uit.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2007 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Edwardus,
ik heb niet echt ervaring met LCD en plasma (wel met CRT). Ik kan me echter voorstellen dat er iets misgaat met de synchronisatie. Bij een CRT gaat dan het beeld rollen (vertikale sync) of valt het beeld om (horizontale sync) of een combinatie. Hier lijkt het alsof de informatie random op het beeld terecht komt

ve
door verwijderd - Jul 25, 2007 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

De mijne doet de laatste weken precies hetzelfde! Alleen de LCD tv; de ouderwetse in de slaapkamer heeft er geen last van. Doet zich alleen voor op bepaalde kanalen. Dacht dat het misschien aan de fijnafstemming lag, en als ik daaraan knoei, is het even over, maar het kan zomaar weer optreden.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien moet ik afkloppen, maar nu doet de mijne het alweer dagenlang goed. Wat is er gebeurd? Om het probleem te analyseren had ik alle aansluitingen (behalve coax) verwijderd. Daarna trad de storing toch nog een keer op, waaruit ik concludeerde dat de storing niet door aangesloten Scart/Component verbindingen veroorzaakt werd.

De dagen erna was het storingvrij. Toen heb ik weer de hd-recorder aangesloten via Component, ook geen storing. Toen heb ik de satelliet-ontvanger weer aangesloten via Scart, ook geen storing meer gezien. Voor de goede orde: voor de zekerheid doe ik de stekkers erin (of eruit) alleen wanneer de tv en de apparaten uit staan.

Het lijkt er in mijn geval iets mee te maken te hebben dat ik stekkers ingeplugd heb, misschien niet 100% goed ingeplugd, of misschien door het inpluggen wordt er op de printplaat van de tv een contact gemaakt/verbroken, ik ben er nog niet uit. In ieder geval ben ik alweer een aantal dagen storingvrij ..... niet meer aankomen.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Korte update: het gaat nu alweer weken goed. Het lijkt dus toch niet een probleem van de tv zelf te zijn. Gelukkig maar, want ik ben anders erg blij met het toestel en zit, vooral gezien de jeugdige leeftijd, niet te wachten op een dure reparatie. Sinds mijn vorige reactie heb ik nog slechts één keer het fenomeen waargenomen. Kan ermee te maken hebben dat ik de satellietontvanger heb moeten loskoppelen. Voorlopige voorzichtige conclusie is mijn vorige reactie.

Toch bedankt voor het meedenken en nu maar duimen.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 01:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet genoeg geduimd zeker. Na enkele weken is het ineens weer mis, maar nu zo erg dat meteen bij het aanzetten de storing optreedt. Kan nu helemaal geen tv meer kijken.

Mocht iemand dus zoiets hebben van "oh maar natuurlijk, dat ligt aan ..." dan hoor ik het graag.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp er niks van. De laatste dagen was het vanaf moment van aanzetten al mis met het beeld, er was geen tv kijken meer bij, nog geen seconde.

Vandaag trok ik de stoute schoenen aan en heb 'm opengemaakt om 'm eens van binnen te bekijken. Visuele controle in eerste instantie. Niks bijzonders te zien, geen uitgefikte weerstandjes, geen bollende elco's, geen losse soldeerpuntjes op 't oog te zien, niks.

Nu heb ik 'm staan draaien zonder de kap erop. Hij doet 't gewoon weer.

Wie kan er licht in deze duisternis schijnen?

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Edwardus, ik kan je alleen met je laatste verzoek helpen!

Sorry Edwardus, ik weet het ook niet!
Succes verder en ik hoop dat het je toch gaat lukken,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

LOL, dank je.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi edwardus, Voor dit soort nu/dan klachten staat een TV soms wekenlang bij een TV reparateur op de werkbank .U hebt die weken ingevuld en de klacht gelokaliseerd(filmpje) Typisch synchronisatie fout. Zelf klooien heeft geen zin ga naar uw leverancier en laat de man dit plaatje zien .succes

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee koudspray kende ik nog niet, is dat hetzelfde als contactspray? Of is het dat goedje dat ze ook wel eens op een slecht startende motor spuiten?

Inmiddels heb ik inderdaad wel moeten constateren dat alle aansluitingen direct op het "moederbord" zitten, zonder enige vorm van duw- of trek-ontlasting. Met name als ik de scart inplug of uittrek, dan geeft dat een behoorlijke druk op de printplaat, deze zou daar best eens van te lijden kunnen hebben stel ik mij zo voor. Dergelijke smalle koperbaantjes zouden zo best kunnen beschadigen. Is natuurlijk echt iets van deze tijd waarin alles zo goedkoop mogelijk geproduceerd moet worden.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meer soorten heb ik niet ,nog even klooien en het ding doet helemaal niks meer ,gij zijt gewaarschuwd.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, gebruik daar alsjeblieft géén contactspray voor!

Dat is juist om iets wat slecht contact maakt weer goed te laten geleiden. Als je dát over je printplaat spuit heb je direct kortsluiting!

Koudspray is een goedje dat juist niet geleidt en dat je dus kunt spuiten terwijl de spanning erop staat. Door dit goedje koel je plaatselijk de boel heel sterk af. Door deze sterke temperatuursverandering komen slechte contacten dus snel aan het licht.

Freya

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aha, dus het idee van koudspray is het lokaliseren van een slecht contact?

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pas op en doe voorzichtig Edwardus.
Oops!

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, door de verdamping van het goedje koelt het 'lokaal' dus sterk af. Het spul verdampt volledig en laat dus ook géén residu achter.
Bij een lokale electronikaboer (of Conrad) kun je dat spul kopen.

Als je naar www.conrad.nl surft en je geeft 884227 als zoekterm op zul je het vinden.

Freya

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koude spray is geen oplossing dit word gebruikt om kapote condensatoren op te sporen,en geen losse contakten.Waar ik aan denk is wel een breukje in de moederprint,deze is vaak te zwaar voor de behuizing en gaat doorhangen.door de kap eraf te halen heeft u waarschijnlijk de druk op de moederprint vermindert.

groet T

ve
door verwijderd - Jan 4, 2008 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo edwardus,

Het lijkt er naar mijn mening op alsof er ergens een slecht contact is. Dit kan b.v. op een printplaat zijn (slechte soldering). Vooral dáár waar er een connector op de print zit kom je dat probleem nog wel eens tegen. Ik weet niet of je bekend bent met 'koudspray'? Daar los je dit soort problemen meestal wel mee op. Dus:

  1. Kast open en TV aanzetten.
  2. Probeer niet teveel rond te spuiten, want dan is het moeilijk om de exacte plaats te vinden.
  3. Spuit selektief rond connectoraansluitingen en dáár waar verbindingen worden gemaakt met andere printen.
  4. Als je dan nog niets kunt vinden kun je de printen zelf onderhanden nemen.
Als je het met de koudspray niet aandurft zou je kunnen kijken welke interne kabels en/of modulen je eenvoudig zou kunnen losnemen en weer vastzetten. Misschien dat je dan wat kunt vinden. (in dit geval de TV uiteraard uitzetten en losnemen van de spanning)

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jan 4, 2008 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ongelooflijk...

ik geloof dat ik 'm nu warempel "gerepareerd" heb. Ik stond op het punt het op te geven, toen ik voor de veiligheid de kap er maar op deed. Daarbij viel mij op dat een van die magneetkernen die ze om draden heen doen tegen een component aan zat (een kristal denk ik, zo'n metalen schijfje). Deze heb ik verder uit elkaar gehaald en hij lijkt het nu weer helemaal goed te doen!

Ik zal er voor de zekerheid wat isolatietape tussen doen.

Toch vond ik de koudespray wel 10 punten waard, deze zal ik zeker onthouden voor een volgende keer.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2008 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het was dus zo'n ferriet-kern die tegen een kwartskristal (zoals deze) aan zat.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2008 om 09:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch leuk dat je het hebt kunnen oplossen.
Hou ook nog in gedachte dat het wellicht niet zozeer het contact tussen die twee componenten is dat voor het probleem zorgde, maar dat misschien één van de twee componenten met een slechte soldering aan de print vast zit. Doot het 'verbuigen' heb je nu wellicht weer goed contact, maar dat kan dan na verloop van tijd toch weer voor problemen zorgen.
Eventueel even een soldeerbout ter hand nemen en de betreffende componenten even opnieuw vastsolderen.

Freya

ve
door verwijderd - Jan 5, 2008 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja inderdaad, het kan zelfs ook een electro-magnetische storing zijn (te weinig afstand). Gisteren was het toch weer 1 keer mis, waarschijnlijk was het weer teruggezakt. Ik heb er nu een stukje karton tussen gedaan.

Het nadeel van de moderne electronica is dat het allemaal zoveel kleiner is geworden dat je veel componenten soms niet eens meer met een gewone soldeerbout kunt vastzetten. Een weerstandje is nog net met het blote oog waarneembaar, zo'n chip met 100 of meer pootjes is al helemaal niet meer te doen.