Re
door Remco1977 Apr 10, 2024 om 22:23
Elektronica & tv

Wettelijke garantie

Helaas is mijn 2e philips Oled tv in 5 jaar ook alweer defect geraakt en ik baal hier flink van. De vorige ging helemaal niet meer aan en deze heeft sinds februari een hele dunne zwarte verticale streep door het scherm heen lopen.

Inmiddels heb ik een lang traject achter de rug met de verkoper ING , de tv kostte 1369 euro en is na 2 jaar en 3 maanden stuk gegaan. Via ING een reparatie opgestart bij CE repair maar tv blijkt niet meer te repareren (onderdelen niet meer voorradig). Het OLED paneel.is defect.

Ik heb voorgesteld om via de ING site een nieuwe te bestellen. Er kwam eerst in overleg met Philips een voorstel voor een toestel uit 2020 maar daar heb ik vanaf gezien. Een ander toestel aangevraagd en vandaag reactie gekregen dat ik deze kan bestellen echter ING wil maar een deel van de oude tv vergoeden namelijk 930 euro van de 1369 die de tv heeft gekocht.

Ik ben het daar niet mee eens mede omdat ik van mening ben dat een OLED tv langer dan 2 jaar mee moet gaan.
Een OLED tv van deze prijs heeft een langere levensduur dan net 2 jaar. Ik moet nu iets minder als 500 euro bij betalen voor een nieuwe terwijl ik het verschil tussen de nieuwe en de oude wil betalen. Wat is verstandig om nu te doen ? Mag ik dit eisen of staat de verkoper in zijn recht dat ik maar een deel behoor terug te krijgen van mijn aankoopbedrag?. En welke stappen kan ik nemen ? Ik kan de aankoop ontbinden en volledige bedrag terug eisen maar als ING daar niet mee akkoord gaat moet ik wellicht langs een geschillencommissie waarvan ik niet eens zeker weet of ING daar is aangesloten. Ik heb naar mijn mening altijd nog het recht de aankoop ontbinden en wettelijk heb ik dan recht op het volledige bedrag.

2568 9 Rapporteer
marita5
door marita5 - Apr 10, 2024 om 22:33
11519 Antwoorden / 15 Vragen
sira
door sira - Apr 10, 2024 om 22:44
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Op zich vind ik het geen verkeerd voorstel. Persoonlijk zou ik het accepteren en als u met de nieuwe weer problemen krijgt, daarna geen Philips meer nemen.
Maar dat is mijn mening.

Volgens de afschrijvingstabel heeft hij nog een waarde € 1.095,- (minus 10% per jaar), u krijgt € 930,-.
Ik zou niet gaan kissebissen om € 165,-

Mabelle
door Mabelle Apr 10, 2024 om 23:47
427 Antwoorden / 1 Vragen

2 jaar en 3 maanden. Die 3 maanden moeten dan ook nog verrekend worden.

sira
door sira Apr 11, 2024 om 08:36
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Die 3 maanden had ik inderdaad niet eens meegerekend en ik had alle bedragen naar beneden afgerond.

Ik zou zeggen "pakken dat aanbod" :-))

rj
door rjw Apr 11, 2024 om 12:32
3266 Antwoorden / 5 Vragen

De genoemde problemen kunnen bij ieder merk optreden, dus dat is geen rationele reden om geen Philips meer te nemen.

sira
door sira Apr 11, 2024 om 12:41
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Het is heel persoonlijk, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar Jappen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 11, 2024 om 18:19
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@SIRA, welke tabel is dat? Ik zie andere info zoals : LG geeft aan dat de eerste oled tv’s, gelanceerd in 2013, een levensduur van zo’n 36.000 uur hadden. Inmiddels zit het bedrijf door technische ontwikkelingen rond de 100.000 uur. Voor de intensieve tv-kijker komt dit neer op zo’n 30 jaar tv kijken. Tegen de tijd heb je de tv echter al lang vervangen voor een nieuw exemplaar. Ter vergelijking; de levensduur van het backlight van een lcd tv ligt tussen de 60.000 en 80.000 uur. Je mag er vandaag de dag dus van uitgaan dat je nieuwe tv heel wat jaren zonder problemen meegaat. Bron:  https://fwd.nl/beeld/levensduur-oled-tv-ligt-nu-op-100-000-uur/

sira
door sira Apr 11, 2024 om 18:52
2347 Antwoorden / 24 Vragen

@Heremietkreeft
Dat is de tabel waar verzekeringsmaatschappijen gebruik van maken.
Op deze pagina staan verscheidene maatschappijen:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=wat+is+de+afschrijving+van+een+tv

Die levensduur(uren) is natuurlijk wel relatief, net als hoe zuinig een auto rijdt of hoelang een batterij van een elektrische auto meegaat. Dat wordt berekend onder de meest gunstige omstandigheden, maar worden in de praktijk nooit gehaald.
Ik weet van iemand uit de autosector dat bij een auto ieder naadje wordt afgeplakt als ze de test in gaan.
Als je een tv vandaag aanzet op bijv. NPO1 en hij wordt niet meer uitgezet, niet meer verplaatst, geen schakeling naar een andere zender etc. en hij staat in een ruimte met een gunstige temperatuur, zal hij misschien die levensduur halen die LG (of andere merken) noemen. Helaas is het in de praktijk anders.
Ik zie dit ook een beetje als een verkooppraatje, als het allemaal zou kloppen, zouden ze op termijn minder tv's verkopen.
Ik heb de tijd meegemaakt dat de ladderloze panty in de handel kwam, maar dat heeft niet lang geduurd, want er werden minder panty's verkocht.

Mabelle
door Mabelle - Apr 10, 2024 om 23:49
427 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt er 2 jaar + 3 maanden gebruik van gemaakt, dat wordt verrekend. Je krijgt dus nooit 100% van de aankoopsom. Ik zou het accepteren.

ne
door neodutchio - Apr 10, 2024 om 23:50
5155 Antwoorden / 12 Vragen

En ik maar denken dat ING een bank was, blijken ze ook nog tv's te verkopen.
Wat is uw gedachte, een tv van 2 jaar en 3 maanden oud het oorspronkelijke aankoopbedrag terug? Oftewel al die tijd gratis naar tv gekeken? Een afschrijving is niet zo vreemd in deze.
U kunt enkel de koop ontbinden als u kan aantonen dat het gebrek er al vanaf het begin in zat. Dat zal lastig worden gezien de tijd dat u zorgeloos de tv gebruikt hebt.

Mabelle
door Mabelle Apr 11, 2024 om 00:41
427 Antwoorden / 1 Vragen

ING heeft een ING puntenwinkel https://www.ing.nl/particulier/ing-punten Ik heb zelf rond de 90.000 punten ondertussen, kijk af en toe in die winkel maar nog nooit iets gevonden dat goedkoper was dan bij één of andere webshop.

sira
door sira Apr 11, 2024 om 08:38
2347 Antwoorden / 24 Vragen

@Mabelle
Ik heb zelfs nog meer punten, maar het is net als bij Douwe Egberts, weinig punten te gebruiken bij een artikel en veel bijbetalen.

Re
door Remco1977 Apr 11, 2024 om 20:38
Antwoorden / 1 Vragen

Tv's zijn daar altijd goedkoper dan een webwinkel

sira
door sira Apr 13, 2024 om 15:58
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ga toch echt liever naar een echte plaatselijke winkelier, is ook prettiger als er problemen zijn.

Mabelle
door Mabelle Apr 13, 2024 om 19:11
427 Antwoorden / 1 Vragen

@Remco, klopt echt niet hoor dat ze bij ING goedkoper zijn. Ik heb zojuist even deze gecheckt   https://www.ing.nl/punten/productdetail/1017137 kost 798,- met punten. Dezelfde kost bij EP 100,- euro goedkoper
https://www.ep.nl/products/philips-55pus8848-4k-tv-2023/80510/

Ik heb eerder al eens bij Samsung t.v.'s gekeken in de ING winkel, degene die ik wilde was in een andere webshop goedkoper.

1paul
door 1paul - Apr 11, 2024 om 08:08
3155 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt recht op een deugdelijk product volgens de Nederlandse wet en als dat niet gegeven word op reparatie of vervanging door een vergelijkbaar produkt OOK als de tv na de garantieperiode stuk gaat maar wel binnen de levensduur welk van het produkt verwacht mag worden.

met andere woorden, jij hebt het bij het recht eind en men moet gewoon volledig vergoeden..

ju
door juliomariner Apr 11, 2024 om 08:11
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Recht hebben is nog geen recht krijgen. Het "bod" van de ING is dus zeker het overwegen waard.

1paul
door 1paul Apr 11, 2024 om 17:25
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Eens Julio maar dat is de vraag niet!! vraag is volgens mij of TS in zijn recht staat en dat staat ie volgens de wet..

er is wel een maar, TS moet wel zelf bewijzen dat de tv al een fout bezat bij aankoop en dat kost ook centjes, expert zal toch ook de uurtjes declareren of TS moet een rechtsbijstand hebben..

Re
door Remco1977 Apr 11, 2024 om 20:34
Antwoorden / 1 Vragen

Het is idd een lastige kwestie , ik heb ze eerst gemaild met de vraag of de optie er was om een toestel van vorig jaar te bestellen en het verschil tussen de oude en de nieuwe bij te leggen. Op zich een nette oplossing maar de reactie laat nog even op zich wachten. Je merkt duidelijk dat ze steeds stapjes proberen om maar niet het hele bedrag te moeten betalen. Er kwam namelijk eerst wel een voorstel voor een andere televisie die kosteloos zou worden omgeruild alleen was dat een model van dik 4 jaar oud. Daar heb ik voor bedankt aangezien dat kwa software en aansluiteningen al wat achterhaald is. Het is alsof ze die toestellen ergens hebben liggen want toen mijn vorige tv kapot ging kwam het zelfde aanbod. Ik heb daarom voorgesteld een ander model te kiezen en dan ineens moet ik wel bij betalen. Televisies zijn na genoeg dezelfde prijs alleen kost het hun natuurlijk kwa inkoop meer om een toestel van een jaar oud te leveren of één die ergens al paar op een stapel ligt. Het is dat we Ambilight heel mooi vinden maar één ding weet ik wel als deze weer kapot gaat dan nooit meer geen Philips voor mij.

1paul
door 1paul Apr 12, 2024 om 07:45
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat me ineens een licht branden Remco nu je dit zo zegt, je zei al dat dit de tweede was die stuk ging maar hierboven haal ik uit dat je de tv die je nu hebt al gekregen hebt als vervanging van de vorige, klopt dit?

als dat zo is dan loopt de garantieperiode al een stuk langer namelijk, het is zo dat als je een nieuw toestel krijgt ter vervanging van een toestel dat stuk ging je garantietermijn niet opnieuw start, als dit dus allemaal waar is wat ik hier schrijf is het misschien beter om aanbod aan te nemen zoals het staat?

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantie-binnen-garantietermijn#:~:text=Als%20een%20product%20tijdens%20de,nieuwe%20nog%201%20jaar%20garantie.

rj
door rjw - Apr 11, 2024 om 12:37
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Als je het hele bedrag terug zou krijgen ga je er op vooruit* en dat is niet de bedoeling van de regels. Uitgangspunt is dat je er niet op achteruit moet gaan.

*) je hebt een tijdje gebruik gemaakt van de TV dus ook als die niet kapot was gegaan dan was de waarde al een stuk lager, waarschijnlijk lager dan de vergoeding die ING wil betalen, plus dat als je voor 1369 Euro nu een tv koop is dat een betere dan wat je een paar jaar terug hebt gekocht.

Ik heb even op Marktplaats gekeken: daar staat een Philips OLED tv die 4 jaar geleden 2000 euro kostte en het hoogste bod is nu 190 euro. Zoals anderen ook al zeggen: het bod van ING is prima.

lo
door lovewinnie - Apr 11, 2024 om 16:23
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je krijgt dagwaarde vergoed. Garantie van 2 jaar is voorbij. Vind het een schappelijk aanbod. Zou het meteen aanpakken

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 11, 2024 om 18:06
16860 Antwoorden / 202 Vragen

.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 11, 2024 om 18:16
16860 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al verwijzingen m.b.t. de wettelijke garantie: Ik geef u nu een verwijzing de wetteksten die daar op doelen en ook nader advies wat u kunt doen. Hoe dan ook dient u wel rekening te houden dat er sprake kan/mag zijn van afschrijving en dat moet dan wel redelijk zijn in verhouding tot de te verwachte levenduur. Daartoe eerst een verwijzing naar de levensduur die verwacht mag worden https://fwd.nl/beeld/levensduur-oled-tv-ligt-nu-op-100-000-uur/ en dat is heel wat meer dan 5 jaar.

De verwijzingen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, mogelijk kan de verzekeraar u bijstaan.

ho
door honza23 - Apr 13, 2024 om 17:11
261 Antwoorden / 3 Vragen

Online geeft men op dat zo'n TV een levensduur zou hebben van 5-7 jaar; als je dus uitgaat van 6 jaar en een lineaire afschrijving dan zou jouw TV nog een waarde hebben van €856; een vergoeding van €930 is dan best wel redelijk !

Koop ontbinden en al je geld terug ? Dus jij wil 2 jaar gratis TV kijken??

ps een langere levensduur dan die 2 jaar en 3 maanden betekent niet dat je gedurende die langere levensduur recht hebt op ontbinden koop, of 0 euro waardeverlies, of al je geld terug, of alleen bijbetalen bovenop de door jouw oorspronkelijke betaalde prijs !!

Waar jij wettelijk recht op denkt te hebben heb je niet; de wetgever is wel goed maar niet gek....