fu
door futjes Jan 24, 2005 om 18:41
Garantie & verzekeringen

Afschrijving nieuwwaarde

Is het normaal bij een all-risk verzekering van je auto dat, als er ingebroken is in je auto en je autoradio gestolen wordt de dagwaarde bepaald wordt door deze elke maand met 2,5 % te verminderen?

Rekenvoorbeeld van de verzekering:Nieuwwaarde op 1-10-2003 € 500,- Inbraak op 2-12-2004.Korting: 15 maanden x 2,5% = 37,5%.Vergoeding bedraagt €500,00 minus 37,5 % = € 312,50.Vind ik een beetje weinig of niet? Of is dit bij elke maatschappij zo?

John

1400 4 Rapporteer

dododo
door dododo - Jan 24, 2005 om 19:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

De nieuwwaardebepaling is iets wat maatschappijen zèlf vaststellen. Ik vind dat die genoemde 37,5% in 14 maanden nog niet eens zo geek, aangezien de audioapparatuur waarschijnlijk nòg sneller in waarde daalt..... òf dat je voor het geld (312,50) nu al een beter apparaat kan kopen dan je toen hebt aangeschaft (500,=). Ik heb het zèlf meegemaakt met een digitale videocamera van Sony, die tijdens een duikvakantie uit de vakantiewoning is ontvreemd. Ik kreeg 70% van de nieuwwaarde uitgekeerd na ca.10 maanden en voor dàt bedrag kon ik nu ineens een 16xzoom i.p.v. 4xzoom kopen. Ik was dus uiteindelijk helemaal niet zo teleurgesteld met het optisch lage bedrag!!

Controleer maar even wat je NU voor 312,50 kunt kopen en vergelijk dat met je ontvreemde autoradio!!!

denis
door denis - Jan 27, 2005 om 16:38
9 Antwoorden / 0 Vragen

2,5% per maand betekend dat een autoradio zo'n 3,5 mee gaat. Dat lijkt me redelijk.

De meeste verzekeraars bekijken om de dagwaarde te bepalen hoe lang
iets gemiddeld mee gaat. Het is ongetwijfeld onderzocht dat een
autoradio na 3,5 jaar wordt vervangen.

totalloss
door totalloss - Jan 29, 2005 om 16:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

John,

Je hebt eigenlijk nog best wel mazzel gehad. Er zijn nl ook maatschappijen die vinden dat een autoradio onder de inboedel van het huis valt. Inboedel (kleding, cd's etc.) wat gestolen is uit een auto, wordt dan tot maximaal € 250,= euro vergoed.

Jij blij, dat je daar niet verzekerd bent! Had je nog minder gekregen!!

Gr. Totalloss

fu
door futjes - Jan 29, 2005 om 16:17
2 Antwoorden / 6 Vragen

OK, OK

Bedankt voor de antwoorden en reacties.

Ik dacht dat hier sprake was van een onbehoorlijk hoge afschrijving.Maar als ik zo links en rechts hoor en lees blijkt dat ik er nog goed vanaf gekomen ben.

Ondanks dat ben ik niet tevreden. Mijn autoradio is, als hij binnen 3 jaar afgeschreven zou zijn, voor mij toch nog veel meer waard dan die paar Euro die ik er na 2 jaar nog voor zou krijgen.

Maar het klopt wel, want er is nog geen verzekeringsmaatschappij failliet gegaan, dus zorgen ze er wel voor dat ze het geld in hun zak houden.

John