ve
door verena2004 Dec 6, 2019 om 14:58
Garantie & verzekeringen

Bedrijf wil mijn geleden schade door hun product niet compenseren

Onlangs heb ik een striping remover (een zachte caramelsteen) gebruikt op mijn auto om een stickerlaag weg te krijgen. Op de verpakking stond dat dit product, dat o.a. speciaal voor auto's is, de lak niet zou aantasten. Nadat ik het product volgens de aanwijzingen heb gebruikt, blijkt het product wél de lak aan te tasten. Hierdoor is de witte lak op mijn zwarte bumper er op een plek af (en dus zit er nu een opvallend zwart stuk op mijn witte auto).

Na wat contact met het bedrijf heb ik gemeld het bedrijf aansprakelijk te stellen indien nodig en dat ik een schadevergoeding verwacht. Als reactie hierop moest ik iemand bellen die de schade ter plekke zou komen bekijken. Toen ik met deze persoon een afspraak wilde maken, kreeg ik te horen dat het bedrijf er naar kijkt om op de verpakking te zetten dat het product niet geschikt is op kunststof objecten. Maar dat stond dus niet op de productverpakking toen ik het product kocht en daarna gebruikte. Verder kwam het erop neer dat hij weinig voor mij kan doen.

Ik ben van mening dat het absoluut niet hun recht is om de productverpakking aan te passen en de schade niet te vergoeden. Ik wil dus een schadevergoeding, alleen de partij werkt niet echt mee (en ze hebben nog niets gezegd over een schadevergoeding). Wat nu?

2598 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2019 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet eerst op een klein plekje geprobeerd? Nou die bumper dan maar poetsen.

ve
door verena2004 Dec 6, 2019 om 15:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het eerst op een klein plekje geprobeerd! Alleen het werd heel snel een lelijke plek. En klein plekje of een groot plekje, het lijkt mij dat de schade vergoed moet worden.

tdmduc
door tdmduc - Dec 6, 2019 om 15:07
704 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft U die verpakking nog wel dan? Anders wordt het lastig bewijzen.

ve
door verena2004 Dec 6, 2019 om 15:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de verpakking nog en ook een filmpje als bewijs hoe ik het product gebruikt heb met het ongewenste resultaat. Maar dit lijkt het bedrijf weinig te doen

aurora1
door aurora1 Dec 6, 2019 om 21:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom heeft u van het toepassen een filmpje gemaakt? Heel apart. Had u al een idee dat het weleens niet goed zou kunnen gaan, verkeerd besloten had?

lo
door lovewinnie - Dec 6, 2019 om 15:11
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Staat er ook nergens " probeer eerst een klein niet opvallende plek " . Staat er bijna altijd op. Ik dat geval heb je pech.

En misschien is het product het probleem niet maar de stickerlaag die er op zat
 Wie eist bewijst dus succes

ve
door verena2004 Dec 6, 2019 om 15:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, staat er helaas niet op dat je het moet proberen op een kleine plek. Zie ook: https://hpx.eu/en/product/tape-striping-remover/

En het lijkt me dat je bij de aankoop van een product er vanuit mag gaan dat het juist werkt? Ongeacht de stickerlaag? Er staat namelijk ook nergens een waarschuwing o.i.d. dat het bij bepaalde stickerlagen niet werkt

ve
door verena2004 - Dec 6, 2019 om 15:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het eerst op een klein plekje geprobeerd! Alleen het werd heel snel een lelijke plek. En klein plekje of een groot plekje, het lijkt mij dat de schade vergoed moet worden.

Ik heb de verpakking nog en ook een filmpje als bewijs hoe ik het product gebruikt heb met het ongewenste resultaat. Maar dit lijkt het bedrijf weinig te doen.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2019 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor spul of apparaat was dat dan? En het is maar een plastic bumper, met poetsen knapt het beslist op.

ve
door verena2004 Dec 6, 2019 om 15:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een HPX tape and striping remover. De bumper heeft een witte laklaag, maar de bumper is zwart, vandaar dat de schade zo goed te zien is.

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2019 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar nieuwe sticker plakken.

ve
door verena2004 Dec 6, 2019 om 15:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Is zeker een optie! Maar ik heb er juist voor gekozen om de racestrepen van mijn auto af te halen, omdat ik deze niet meer wilde. Dus een compensatie voor de schade zou op zijn plek zijn lijkt mij...

ma
door malty - Dec 6, 2019 om 15:26
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lakstift bij de dealer kopen en bijlakken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2019 om 15:31
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Als u schadevergoeding wenst is het antwoord op uw vraag dat u dan een civiele vordering kunt instellen. U kunt beginnen met een brief waarin u de schade vordert. Verzend die brief aangetekend. Als er negatief op wordt gereageerd zit er helaas niets anders op dan verdere actie te ondernemen bijv. door het inschakelen van een deurwaarder of zelf een verzoek te richten tot 'Rechtspraak, sector kanton'.

Of het dat allemaal (de mogelijke kosten) waard is? Kunt u niet zelf iets met bijv. een lakstift in de goede kleur?

U kunt hoe dan ook nader advies vragen bij www.juridischloket.nl

U dient als u vordert wel heel duidelijk aan te geven wat dan de schade voor u is. Daarvoor kunt u denk ik het beste terecht bij uw garage of bij een schadeherstelbedrijf.

ve
door verena2004 Dec 6, 2019 om 15:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, is inderdaad even kijken of het de kosten waard is... Bedankt voor je antwoord!

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 6, 2019 om 15:51
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan, een brief zenden kan altijd al betekent dat nog wel enige portokosten.

Topantwoord

Grunnen.
door Grunnen. - Dec 6, 2019 om 15:33
509 Antwoorden / Vragen

De oorzaak kan zijn dat de lijm van de sticker de samenstelling van lak al heeft aangestast .Het is moeilijk te bewijzen of het aan de remover heeft gelegen.

ve
door verena2004 Dec 6, 2019 om 16:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt! Ik heb de sticker overigens al wel van mijn dak afgehaald en hier had ik geen problemen met aangetaste lak (alleen dit duurde mij te lang, vandaar dat ik een caramelsteen als remover kocht zodat het vlotter zou verlopen). Zou dit genoeg "bewijs" zijn?

Grunnen.
door Grunnen. Dec 12, 2019 om 10:30
509 Antwoorden / Vragen

Het is altijd het proberen waard

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Dec 6, 2019 om 15:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

“Wat nu”? Hoezo? Dat bepaalt u toch zelf?
Met zulke acties is het ook altijd zaak om naast de gebruiksaanwijzingen lezen, je verstand te gebruiken. Afbijtspul op plastic gebruiken is verre van slim en handig, dat weet iedereen. En de “schade” kan ook door de sticker en/of de lijm ervan zijn veroorzaakt, dat weet u niet.
Hoe hoog had u zich een compensatie voorgesteld?
Koop een bus verf en spuit die  handel over en u bent klaar voor een paar euro.
En natuurlijk mag een bedrijf zelf weten wat ze op hun producten voor informatie zetten. Daar gaat u natuurlijk helemaal niet over, het zou niet gekker moeten worden.
Kijk hier:
 https://www.action.com/nl-nl/search/?q=verf+spuitbus

ve
door verena2004 Dec 6, 2019 om 15:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

"Wat nu?" is een vraag, omdat ik een beetje hopeloos ben aangezien het bedrijf heel traag reageert en ik dit graag opgelost heb.

Overigens is het een caramelsteen met een zachte werking, o.a. speciaal voor auto's. Uiteraard gebruik ik geen bijtend spul op mijn auto, dat snap ik ook wel. Daarnaast had ik al stukken van de sticker met de hand van de auto afgehaald, maar dit ging mij te traag. De sticker heeft mijn laklaag dus niet aangetast.

Graag niet zo snel bijdehand reageren hoor, ik weet heus wel wat ik doe ;). En ik denk niet als je op een productverpakking zet "tast lak niet aan", dat het dan geen probleem is als je toch wel lakschade krijgt. Als er mogelijkheden zijn dat de lak wel wordt aangetast, zoals bij kunststof objecten, dan hoort dat gewoon op de verpakking te staan als "waarschuwing"!

aurora1
door aurora1 Dec 6, 2019 om 20:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U geeft mij beslist niet de indruk “dat u weet wat u doet”, integendeel want anders was u niet zo bezig gegaan. En hoe ik of anderen reageren beslissen we zelf, daar hoeft u geen “bijdehandte” opmerkingen over te maken. U wilt niet horen dat u erg dom bezig geweest bent. Jammer, want u had daarvan voor de toekomst kunnen leren.
En als u alleen reacties wilt horen die u bevallen, bent u op dit forum abuis.

panter22
door panter22 - Dec 6, 2019 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen
ve
door verena2004 Dec 6, 2019 om 16:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is niet vermeld bij de koop van mijn auto, maar zou inderdaad wel kunnen.Het zou kunnen dat mijn bumper normaal gesproken gewoon zwart kunststof was. Echter is er niet vermeld bij het product dat dit problemen zou kunnen veroorzaken (dat willen ze dus nu pas op de verpakking en gebruiksaanwijzing gaan vermelden).

panter22
door panter22 Dec 6, 2019 om 16:27
6599 Antwoorden / Vragen

En dan is de vraag of de vorige eigenaar de bumper zelf met een spuitbusje heeft overgespoten of dat een bedrijf dat heeft gedaan. Je zou eens naar de bumper kunnen laten kijken door een schadebedrijf. Mogelijk kunnen zij je vertellen wat er aan de hand is met die bumper.

ve
door verena2004 Dec 6, 2019 om 16:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Goede tip! Daar ga ik zeker naar kijken.

ro
door ron503 Dec 6, 2019 om 18:11
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een kunststof bumper die fabriek af gemonteerd is wordt eerst voorzien van een aantal geschikte grondlagen omdat autolak niet voldoende op kunststof hecht op die grondlagen wordt de autolak aangebracht en na droging voorzien van een blanke lak laag die behalve glans geeft ook een beschermende werking tegen het verkleuren van de autolak biedt. Aftermarket bumpers zijn legio te koop maar dan is de hoofdkleur zwart en dienen voor de hoofdkleur eerst van die grondlagen voorzien te worden. Waarschijnlijk is er op uw auto toch een aftermarket bumper gemonteerd die zonder grondlagen in de hoofdkleur gespoten is om de auto voor de verkoop in showroom staat te brengen. De zachte caramelsteen schijf lijkt me niet de oorzaak van uw schade dus vrees ik ook dat u geen schade vergoed gaat krijgen.

marita5
door marita5 - Dec 6, 2019 om 17:31
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Verena2004 ,

Het bedrijf is gevestigd in Belgie , neem eens contact op met ECC , niet geschoten is altijd mis .

https://www.eccnederland.nl/nl/home

Voor contact , scroll naar beneden .

https://www.eccnederland.nl/nl/neem-contact-met-ons-op