Bi
door Bikeman May 17, 2017 om 10:57
Garantie & verzekeringen

Economische levensduur fiets accu

Ik wil graag weten wat de wettelijke bepalingen zijn over de economische levensduur vaan een Lithium Ion fiets accu.
De fabrikant heeft de wettelijke verplichting van 2 jaar na aanschaf, of in sommige gevallen een x aantal complete ladingen afhankelijk wat het eerst komt.
Maar als mijn accu na 3 jaar defect gaat, buiten de garantie periode dus, wat zegt de wet dan over de economische levensduur?
Moet ik bepaalde stappen nemen om aanspraak te kunnen maken hierop, bewijs leveren van die stappen?
Is er een link naar een Engelse site met deze uitleg?

Alvast enorm bedankt voor de hulp.
Groeten, Nanne.

9785 10 Rapporteer

fa
door familyman - May 17, 2017 om 11:06
888 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan me situaties voorstellen dat een brandnieuwe accu, die gekocht en nauwelijks of nooit gebruikt wordt na twee jaar niet de prestatie leverd als een vergelijkbare accu die geregeld wekelijks/dagelijks correct gebruikt wordt. De vraag: 'een wettelijke levensduur' is daardoor ook niet beantwoorden. Daarom wordt meestal op accu's bij pc's enzo slechts 6 maanden garantie gegeven. Het gebruik en onderhoudt bepaald de praktische levensdoor van de accu. Niet elke verkoper/merk geeft 2 jaar garantie op de accu, 1 jaar komt ook voor.

"Een elektrische fiets beschikt over een accu die niet het eeuwige leven heeft. Dit kunt u dus vergelijken met een auto accu. Accu’s van een elektrische fietsen houden het na +/- 5 jaar voor gezien. Ook als hij netjes wordt gebruikt, loopt de capaciteit van een accu langzaam terug. De accu zal steeds minder energie leveren, dus kom je minder ver (lagere actieradius) op één volledige lading. Na verloop van tijd is het bereik zo klein dat de fiets niet meer normaal bruikbaar is en heeft de accu helemaal geen leven meer. Vervangen/reviseren is dan de enige remedie."

tijger1
door tijger1 - May 17, 2017 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn helemaal geet wettelijke bepalingen over de economische levensduur van een accu. Ook heeft een fabrikant geen wettelijke verplichting van 2 jaar na aanschaf.

Dus als uw accu na drie jaar kapot gaat, is dat vervelend en kunt u slechts hopen op wat coulance van de leverancier van de fiets.

newmikey
door newmikey - May 17, 2017 om 12:02
830 Antwoorden / 0 Vragen

Een "Engelse site" is nergens voor nodig.Als uw accu na 3 jaar kaduuk is, moet u hem vervangen, that's all.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 17, 2017 om 13:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Vaak hebben accu's een kortere garantie als de fiets zelf. Soms 6 of 12 maanden.

panter22
door panter22 - May 17, 2017 om 13:56
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe lang de accu meegaat is afhakelijk hoeveel de fiets gebruikt wordt. Zit de accu thuis wel permanent aan de lader?
Wordt de fiets met vaste accu winters in een koude schuur gezet, dan kun je direct na de winter een nieuwe kopen.Hij laadt dan niet meer op of loopt in 1 keer leeg.
Verdere info:
https://elektrischefietsenkiezen.nl/accu-levensduur

Bi
door Bikeman - May 18, 2017 om 08:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien handig voor de duidelijkheid: ik ben niet op zoek naar de beste manier van het gebruik van de accu of hoe lang de fabrieksgarantie is. Als ik als consument een product koop dan heb ik daar een garantie vamn 2 jaar vanaf moment van aankoop op. Gaat het product onverhoopt defect en bied ik het aan voor inspectie, reparatie of vervanging, dan wordt mijn 24 maanden garantie verlengd met die periode dat ik het product niet heb kunnen gebruiken. Dit zijn vaste lijnen die Europees gehandhaafd worden. Maar er bestaat ook zoiets als een verwachte levensduur, of economische levensduur. Dit betreft de tijd dat een product logisch gezien mee moet gaan. Een bos bloemen mag misschien een week staan voor ze verlept raakt, maar als na 1 dag de kopjes al gaan hangen heb ik recht op een ander bosje bloemen want dat is economisch gezien te kort.

Mijn vraag ontstaat omdat deze extra regel in Nederland geldt, daarbuiten is de 24 maanden regel van toepassing. Na de 24 maanden is het einde garantie, maar in Nederland kan ik na 24 maanden nog altijd aanspraak maken op garantie.

Maar wat ik nergens kan vinden: wát zijn de regels en richtlijnen en hoe maak ik daar als consument aanspraak op. En dat is mijn vraag. En als mogelijk ook een link naar een Engelse site waar dit in Jip en Janneke taal uitgelegd wordt.
Nogmaals bedankt,
Nanne.

panter22
door panter22 May 18, 2017 om 09:52
6599 Antwoorden / Vragen

Voor zover ik weet is er geen standaard 2 jaar garantie in Nederland.

Informatie:
http://www.conformiteit.nl/conformiteit-conformiteitbeginsel_garantie.html
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A31999L0044
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-140.html

tijger1
door tijger1 May 18, 2017 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent een beetje erg abuis. In Nederland hebt u GEEN twee jaar garantie en uw garantie wordt al helemaal niet verlengd met de periode dat u een artikel door reparatie of zo niet hebt kunnen gebruiken.

De eerste zes maanden hebt u garantie, behalve als de leverancier kan aantonen dat het euvel uw eigen schuld is, na die zes maanden, maar tijdens de afgesproken garantieperiode moet de klant aantonen dat het euvel niet aan de klant te wijten is.

Na de afgesproken garantieperiode geldt eigenlijk hetzelfde maar hangt veel af van de medewerking van de leverancier en betaal je zelf, in het gunstigste geval, zelf een deel van de reparatiekosten.

newmikey
door newmikey May 18, 2017 om 10:37
830 Antwoorden / 0 Vragen

Pure nonsens inderdaad of het nu in het Nederlands of in het Engels is...

Gerry1969
door Gerry1969 May 18, 2017 om 10:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

dan heb ik daar een garantie vamn 2 jaar vanaf moment van aankoop op
Waar heeft u dat gelezen? Dit is namelijk niet juist.

marita5
door marita5 - May 18, 2017 om 09:56
11519 Antwoorden / 15 Vragen
Bi
door Bikeman May 19, 2017 om 15:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daar zoek ik naar, heel erg bedankt!

marita5
door marita5 May 19, 2017 om 15:54
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

tijger1
door tijger1 May 19, 2017 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bikeman. Links gaan wel over de technische levensduur en niet de economische.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2017 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar is uw accu nu kapot na drie jaar? Of niet?

Bi
door Bikeman May 19, 2017 om 15:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat niet om "mijn" accu, het gaat om de economische levensduur. Ik heb geen defecte accu, weet hoe een accu werkt en hoe daar mee om te gaan. Maar de garantie buiten de garantie om, daar heb ik wel vragen over.

tijger1
door tijger1 May 19, 2017 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat is dan simpel. Garantie buiten de garantie om, hebt u niet. Niet in het Nederlands en niet in het Engels.

Cookies
door Cookies - May 18, 2017 om 10:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt blijkbaar 3 jaar met de accu gedaan, dat is dan redelijk te noemen, zeker omdat levensduur van meerdere factoren afhankelijk is. Als je graag teksten in het Engels wilt, kun je natuurlijk zelf zoeken op Engelse sites.

De levensduur wordt primair bepaald door het type accu. De bekendste accutypen die gebruikt worden bij elektrische fietsen zijn:

  • Nikkel Metaalhydride accu (Ni-MH)
  • Lithium Ion accu (Li-Ion)
  • Lithium Polymeer accu (Li-Po)
  • Lithium-ijzer-fosfaat accu (LiFePo4 ook wel LFP of LiFe)

Van bovenstaande accu's is de gemiddelde levensduur van de NiMh accu het laagst en ligt rond de drie jaar. De Li-Ion en Li-Po accu's hebben een wat langere verwachte levensduur, reken op zo'n vier jaar.

Voor het lezen van het volledige artikel https://elektrischefietsenkiezen.nl/accu-levensduur

@H
door @HENK@ - May 19, 2017 om 16:12
159 Antwoorden / 1 Vragen

zie onderstaande, Bron wikipedia, over de levensduur van li-ion accu's, met andere woorden, 3 jaar is eigenlijk normaal!

Een nadeel is dat de Li-ion-accu continu haar capaciteit verliest, al wordt zij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat een laptopaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de accu volledig is opgeladen.

BewaartemperatuurCapaciteitsverlies na 1 jaarCapaciteitsverlies na 1 jaar
  (half-opgeladen batterij) (volledig opgeladen batterij)
0 °C 2% 6%
25 °C 4% 20%
40 °C 15% 35%
60 °C 25% 40% (na 3 maanden)