jd
door jdruyter Sep 7, 2010 om 19:28
Garantie & verzekeringen

Fietsverzekering

Opnieuw is de fiets van mijn vrouw gestolen (2e keer dit jaar). De verzekering vergoedt de schade, echter stelt dat de verzekering is afgesloten op de fiets en niet op het persoon. Kassa!! Weer 150 euro voor een nieuwe verzekering. Als mijn auto wordt gestolen, blijft de polis overeind tot ik een nieuwe auto heb aangeschaft. Daarna loopt de verzekering gewoon weer verder. Snap ik het nu niet meer, of is dit gewoon een slimme truc van de verzekeringsmaatschappij??

3682 8 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 7, 2010 om 19:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als vergelijking gaat dit niet op. De fietsverzekering kan je vergelijken met een casco verzekering voor een auto. Als je auto gestolen wordt en je hebt een casco verzekering afgesloten en blijft de verzekering op de oude auto doorlopen totdat of de auto teruggevonden wordt en die blijft op de auto doorlopen. Of de wachttijd voorbij is en dan wordt de niet teruggevonden auto uitbetaald uit de afgesloten verzekering. De verzekering loopt dan dus niet door, maar stopt op het moment van uitbetalen. Voor de nieuwe auto wordt weer een verzekering afgesloten, wat wel kan onder hetzelfde polisnummer.

De polis loopt niet op een persoon, maar op de auto.

Vladja

jd
door jdruyter - Sep 7, 2010 om 19:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoor, dat is onzin. Zodra ik een nieuwe auto aanschaf, wordt de lopende verzekering voortgezet, evt. met aanpassing van de premie ivm andere aanschafwaarde. Het gaat om het feit dat je de totale premie voor een periode van 3 jaar kwijt bent na maar een paar weken verzekerd te zijn.

=vladja schreef op dinsdag 7 sep 2010, 19:46: Als vergelijking gaat dit niet op. De fietsverzekering kan je vergelijken met een casco verzekering voor een auto. Als je auto gestolen wordt en je hebt een casco verzekering afgesloten en blijft de verzekering op de oude auto doorlopen totdat of de auto teruggevonden wordt en die blijft op de auto doorlopen. Of de wachttijd voorbij is en dan wordt de niet teruggevonden auto uitbetaald uit de afgesloten verzekering. De verzekering loopt dan dus niet door, maar stopt op het moment van uitbetalen. Voor de nieuwe auto wordt weer een verzekering afgesloten, wat wel kan onder hetzelfde polisnummer.

De polis loopt niet op een persoon, maar op de auto.

Vladja

invalide
door invalide - Sep 7, 2010 om 20:04
787 Antwoorden / 5 Vragen

Bij schade bleef mijn verzekering wel doorlopen en werd keurig vergoed.

Echter moet je voor het afsluiten wel de voorwaarden lezen en ik weet dat vele deze regel hebben.
Zolang het duidelijk in hun voorwaarden staat is achteraf klagen nutteloos.

edwardus
door edwardus - Sep 7, 2010 om 20:34
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Verzekeren is het afdekken van een risico. Dat gaat o.a. gepaard met het inschatten van het risico (hoe groot is de kans?) en het al dan niet accepteren daarvan. Blijkbaar vindt deze verzekeraar het niet meer een risico, maar alleen nog maar een kwestie van [u]wanneer[/u] het gebeuren gaat en vindt 't niet leuk meer. Dat is hun recht, het niet accepteren van een risico.

ha
door hanneke - Sep 8, 2010 om 17:32
321 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jdruyter schreef op dinsdag 7 sep 2010, 19:57]Nee hoor, dat is onzin. Zodra ik een nieuwe auto aanschaf, wordt de lopende verzekering voortgezet, evt. met aanpassing van de premie ivm andere aanschafwaarde. Het gaat om het feit dat je de totale premie voor een periode van 3 jaar kwijt bent na maar een paar weken verzekerd te zijn.
U merkt er waarschijnlijk niets van omdat (zoals Vladja al zei) het polisnummer vaak hetzelfde blijft, maar iedere keer als u een wijziging in de verzekering aanbrengt (andere auto, andere dekking) loopt de verzekeraar een acceptatieproces door. Ze bekijken dan dus opnieuw of ze u, op uw adres, met uw auto en uw schadeverloop, verzekerd willen houden. Willen ze dat niet, dan zal men de verzekering dus niet aangaan. Maar in 999 van de 1000 gevallen wordt de polis inderdaad opnieuw geaccepteerd en dus (in uw ogen) voortgezet. Maar formeel krijgt u op dat moment een aanbod ("Wij, verzekeraar, willen uw auto verzekeren, tegen deze premie en voorwaarden.") Als u daarmee akkoord gaat hoeft u niets te doen; bent u het niet eens met de premie of de voorwaarden, dan kunt u de polis annuleren.

De reden dat men dit op hetzelfde polisnummer doet is bij wijze van spreken alleen maar om te voorkomen dat verzekeraars binnen no-time door hun polisnummers heen zijn, en om u niet op te zadelen met iedere keer een nieuw polisnummer. Gemak, heet dat. Maar dat wil niet zeggen dat men de polis niet bij iedere wijziging opnieuw beoordeelt.

edwardus
door edwardus - Sep 8, 2010 om 18:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Mwa dat argument van polisnummers die op raken, dat mag je wel vergeten hoor. Mijn werkgever is relaties beginnen te nummeren bij 10 miljard, we kunnen nog een paar miljoen jaar voort met de huidige nummering, dus geen zorgen. En dan hebben we ook nog eens de nummers onder de 10 miljard over ...

ksee
door ksee - Nov 19, 2012 om 12:10
9 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om de betaalde premie die niet verrekend wordt zoals ook onze fietsverzekering bij ENRA. Je betaalt premie voor 3 of 5 jaar maar wanneer de fiets gestolen wordt, zoals bij ons na 1 jaar, strijkt ENRA de resterende premie op. Zij antwoorden dan met: 'Daar hebt u toch een nieuwe fiets voor terug...' Ja, inderdaad. We betaalden 145 euro voor een verzekering van 3 jaar. ENRA steelt dus inderdaad 2 jaar premie van ca. 80 euro. Natuurlijk staat dit in de voorwaarden maar het is ons niet verteld bij aankoop en verzekering van de fiets. Inderdaad DIEFSTAL, zo voelt het ook bij ons! Wij hebben nu een andere verzekering gekozen waar je de nieuwwaarde terug krijgt en de premie per jaar betaalt. Geen handjeklap met de dealer, goedkoper en eerlijker dan bij ENRA!!!

ksee
door ksee - Nov 19, 2012 om 12:14
9 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om de betaalde premie die niet verrekend wordt bij ENRA? Je betaalt premie voor 3 of 5 jaar maar wanneer de fiets gestolen wordt, zoals bij ons na 1 jaar, strijkt ENRA de resterende premie op. Zij antwoorden dan met: 'Daar hebt u toch een nieuwe fiets voor terug...' Ja, inderdaad. We betaalden 145 euro voor een verzekering van 3 jaar. ENRA steelt dus inderdaad 2 jaar premie van ca. 80 euro. Natuurlijk staat dit in de voorwaarden maar het is ons niet verteld bij aankoop en verzekering van de fiets. Inderdaad DIEFSTAL, zo voelt het ook bij ons! Wij hebben nu een andere verzekering gekozen waar je de nieuwwaarde terug krijgt en de premie per jaar betaalt. Geen handjeklap met de dealer, goedkoper en eerlijker dan bij ENRA!!!