Garantie boiler vervalt bij waterontharder
Wij hebben 2 jaar geleden een boiler gekregen in ons nieuwe huis. Afgelopen week is hij gaan lekken en niet meer te repareren. De fabrikant is komen kijken en gaf aan dat het waarschijnlijk aan onze waterontharder ligt. Dat een waterontharder slecht is voor je boiler hebben wij nog nooit gehoord en na een online zoektocht en contact met de leverancier van de waterontharder krijg ik daar nog steeds geen antwoord op. Nu blijkt in de kleine lettertjes te staan dat de garantie vervalt als het water onder een bepaalde hardheid komt.
Wij zitten met onze handen in het haar want hoe kan het zijn dat niemand ons ooit gewaarschuwd heeft (zowel fabrikant boiler als installateur als levernacier waterontharder)? En dat er online niks te vinden is over een dergelijk risico van een waterontharder? Wij kunnen nu waarschijnlijk voor alle kosten opdraaien en dat voelt zo niet kloppend. Als we hadden geweten dat een waterontharder betekent dat de garantie vervalt dan hadden we dat natuurlijk nooit gedaan.
Heeft iemand ervaring hiermee? Of tips bij wie we moeten zijn voor de aansprakelijkheid?
Dus komt het er opneer dat er hard water in de boiler moet komen?
Laten ze maar een onderzoek raport overleggen waar in staat dat dit zou kunnen gebeuren of dat het in de "algemene voorwaarden" staat dat er geen gebruik van een water ontharder gebruikt mag worden.
U kan twee dingen doen.
Naar het Juridiche loket gaan of naar meester Visser stappen.
Maar wat u nu zeker moet doen is de fabrikant een aangetekende brief sturen met de melding dat u niet eens bent met wat hun u verteld hebben, de onderzoek raport opvragen waar door een externe onderzoek bureau staat dat er geen water ontharder mag gebruikt worden en ook als u deze nog heeft de gebruiks aanwijzing en installatie voorschriften kopeeren en opsturen aan de fabrikant.
Zet er ook in dat u de fabrikant verandwoordelijk stelt voor de schade die u nu leid omdat u geen gebruik kan maken van de boiler en stuur dit aangetekend op plus een kopie van de brief.
Hopelijk heeft u een rechtsbijstands verzekering dan kan u op hun kosten een advocaat inschakkelen. anders toch naar het juridiche loket toe.
De fabrikant geeft aan dat het water boven een bepaalde hardheid moet zijn. Niets raars, dat is het in Nederland gegarandeerd overal. Wilt u dat aanvechten? Dat verlies je gegarandeerd en de leverancier van de ontharder is ook nergens verantwoordelijk voor. Die heeft op verzoek een ontharder geplaatst. Dit is rekening man.
Zie topic
Nu blijkt in de kleine lettertjes te staan dat de garantie vervalt als het water onder een bepaalde hardheid komt.
Duidelijk lijkt me.
Ik snap dat het vanuit de kleine lettertjes duidelijk is, die ga ik dus voortaan vooraf ook dus nog duidelijker doornemen. Wat mij vooral steekt is dat het gebruik van waterontharders overal wordt aangeraden, zelfs door bepaalde fabrikanten van boilers, en dat er vooraf geen waarschuwing is en dat er niet wordt gesproken over waterontharders maar over de hardheid van water. En dat leveranciers van waterontharders dus gewoon iets mogen verkopen zonder waarschuwing. Google maar eens op risico's waterontharders en er komt gewoon niks naar voren op dit gebied.
'Agressief' water kan schijnbaar zelfs je koperen leidingen aantasten. Als je hoort en ziet hoeveel waterontharders er verkocht worden doordat ze aanbevolen worden én er geen gedegen voorlichting is gaan wij niet de laatste zijn die voor enorme kosten komen te staan die voorkomen hadden kunnen worden.
@treijn
U kent de reclame niet van:
"Wij van WC eend, adviseren WC eend.?
Bij garantie claims moet u altijd bij de verkoper van het apparaat zijn en niet bij de fabrikant. Als in de u door de verkoper verstrekte informatie staat dat in de boiler alleen water mag worden gebruikt met een maximum of minimum hardheid dan wordt verwacht dat u daarvan kenmis heeft genomen. U kunt zich dan niet beroepen op het feit dat het u niet verteld is. Heeft u bij de aankoop ook gemeld dat u van plan was een waterontharder te gaan gebruiken? Dan had de verkoper u wel moeten vertellen dat daar beperkingen aan zitten.
Zowiezo dient u meer dan 6 maanden na de aankoop aan te tonen dat het defect u niet te verwijten valt.
U staat helaas niet zo sterk.
Nu blijkt maar weer hoe belangrijk "kleine" lettertjes zijn.
Nu blijkt in de kleine lettertjes te staan dat de garantie vervalt als het water onder een bepaalde hardheid komt.
En om welke hardheid zou het dan gaan? dit bericht is tegenstrijdig met andere berichten, lees hier en hier
Precies, deze tegenstrijdigheid bedoel ik dus. Het wordt eigenlijk overal aangeraden. Er is gewoon niet terug te vinden dat het slecht is. Voor een consument in ieder geval. Blijkbaar kan een installateur meer weten over het risico van 'agressief' water maar dan mag je dus ook verwachten van een installateur van een waterontharder dat hij dit weet en vermeld. Ik vind het erg slechte voorlichting en aangezien waterontharders overal wordt aanbevolen gaan de komende jaren meer mensen een probleem hebben hiermee. Het schijnt zelfs je koperen leidingen lek te kunnen maken.
Schadelijk voor huishoudelijke toestellen
Te zacht water – lager dan 12° F – is niet alleen schadelijk voor jouw gezondheid, maar ook voor jouw metalen leidingen en huishoudelijke apparaten. Bovendien zorgt een slechte afstelling van de waterontharder er mogelijk voor dat je leidingen gaan roesten en lekken.
Wist je trouwens dat je alle garantie op je boiler verliest als je een klassieke waterverzachter laat plaatsen? De reden is duidelijk: het zout in onverhard water versnelt het oxidatieproces van de kuip.
Traditionele waterontharders mogen dan wel kalkvorming in je toestellen voorkomen, maar ze zorgen daarentegen voor roest en slijtage. Kortom: je verruilt de ene duivel voor de andere.
https://www.aguavibes.com/magazine/nadelen-traditionele-waterontharder
Bijzonder dat ts geen enkele info kon vinden en u het binnen no time heeft.
Maakt alles wel ineens duidelijk voor ts.
Ik heb gegoogled op 'risico's waterontharder', 'nadelen waterontharder' etc, niets gevonden nee. Dat vindt u misschien bijzonder maar ik daag u uit om zelf eens op onderzoek uit te gaan ;-).
En wie heeft die kleine lettertjes dan? Ik snap al die mensen niet met een waterontharder. Overwegens compleet overbodig in Nederland.
Uiteraard bent u zelf aansprakelijk.
Waar staan die "kleine lettertjes"? In een document dat je nu pas hebt gekregen of in de documentatie die bij de boiler zaten bij levering?
Dat iets niet is verteld is geen argument. Er zullen wel meer dingen die in de handleiding staan niet verteld zijn (dan kan de verkoper wel een uur (= ca. 75 Euro kosten) per klant uittrekken om die aan het handje mee te nemen).
In dit geval is degene die de totale installatie heeft laten plaatsen verantwoordelijk. TS dus. Zowel de boilerleverancier als de waterontharderleverancier kunnen niet op de hoogte zijn van de complete installatie.
Als al gezegd had u zich m.b.t. garantie beter tot de verkoper kunnen richten https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten omdat die verantwoordelijk is voor reparatie (conform het gestelde in het BW art 7:17 t/m25)
Ik vraag mij echter af wat voor waterontharder u dan benut? Ik kan mij nauwelijks indenken dat u een of ander goedje in de boiler laat komen en er niet vanuitgaat dat u dan een magnetisch iets bedoelt waarmee men probeert uw portemannaie te 'ontharden'. Dus niet zoiets als bijv. hier wordt genoemd: https://kosten-waterontharder.nl/radar/
Indien bij u inderdaad sprake is van hard water waarvoor in bijv. wasmachines, vaatwassers of dergelijke een ontharder nuttig kan zijn zijn er middelen om die dan toe te voegen aan die apparaten. Indien u de boiler benut voor verkrijgen van warmwater, waarom dan een waterontharder erin? Daarbij is ook nog aan de orde dat er veel plaatsen zijn in Nederland waar het niet nodig is. Zoals u o.a. uit het bericht van Radar kunt opmaken zal een leverancier van een dergelijk apparaat u niet informeren. Mijn reactie is vergelijkbaar met ook al andere gegeven reacties waarbij dan vooral aan de orde is dat het kennelijk in de garantievoorwaarden van de fabrikant is genoemd, al of niet in kleine letters en u dan toch wel degelijk door de verkoper/fabrikant bent geïnformeerd.
Wij gebruiken een ontharder met zout. Wij hebben dit gedaan omdat we allerlei materialen in de badkamer hebben waarop kalk zich makkelijk vast zet en we sterke schoonmaakmiddelen willen vermijden. Aangezien het overal wordt aanbevolen vonden we het een hele fijne oplossing. We hebben veel minder schoonmaakmiddelen nodig, weinig kalkvorming op glazen douche en heerlijk drinkwater. We hadden werkelijk geen idee van de nadelen van een waterontharder want dan hadden we het nooit gedaan.
Ik weet dat de garantie vervalt en ik snap dat ik daar niks tegen in kan brengen, dat dat helemaal aan ons is. Ik vind het alleen zeer kwalijk dat het overal vooral aanbevolen mag worden en dat er geen waarschuwingen te vinden zijn. Ik denk even aan het adverteren voor beleggingen, daar zitten ook risico's aan vast en moet tegenwoordig ook voor gewaarschuwd worden. Dit zou voor waterontharders ook moeten zijn want dit gaat een heleboel mensen op heel veel kosten jagen.
M.b.t. op kosten jagen, dat was een belangrij aspect in het item van radar.
En zout in een boiler? Zoutwater in de douche? Komt uw koele drinkwater dan ook via de boiler en is dan ziltig/brak? Lijkt mij slecht om gezondheidsredenen. Daarbij zijn er veel plaatsen waar juist 'fabrieken' staan om zoetwater uit zeewater te destilleren en hebben schepen ook zo'n installatie.
Zwemmen in tropische wateren is dan meer aan te bevelen al kan dat nu alleen maar bij Bonaire en Curacao. ;-)
@heremietkreeft Dat zout zit niet in het water, maar is om te regenereren.
@TIJGER1n? Hoe kan zout regeneren als het niet in het water zit????? Waarom hebben vaatwasser een apart vakje voor dit soort zout? Juist om kalk te verwijderen door regeneren!
Wie moet dus weer eens in de spiegel kijken als het over onzin gaat! Lees toch even dit als u niet meer voor de spiegel staat https://www.waterontharder-expert.nl/regenereren (niet bedoeld als reclame voor deze leverancier, er zijn meer info bronnen.
Of denkt u dat het plaatsen van regeneer zout NAAST een waterleiding dan kalk kan verwijderen? Echt niet.
Ik vrees toch dat er van garantie geen sprake kan zijn want u had kunnen weten dat het gebruik van een waterontharder de hardheid van het water beinvloedt. Daarbij is het ook de bedoeling dat u de garantievoorwaarden leest en niet pas nadat de schade is ontstaan. De fabrikant van de boiler heeft in de garantievoorwaarden gewaarschuwd dan als het water onder een bepaalde hardheidswaarde komt de garantie vervalt dus die valt af, de leverancier kent uw waterleiding situatie niet maar de installateur valt wel iets te verwijten want die heeft de waterontharder voor de waterinlaat van de boiler geplaatst en niet aan de uitgaande kant. Met wat pech is de waterontharder op de inkomende waterleiding van de woning aangesloten en is de lekkage van de boiler het begin van nog meer ellende.
Hallo Ronny,
Ik snap helemaal dat de garantie vervalt omdat het in de kleine lettertjes staat. Wij hebben dat dus blijkbaar niet goed genoeg gedaan helaas. We hebben onze waterontharder via wateronthardershop.nl. Zij hebben hem geïnstalleerd maar geven aan dat ze nog nooit hebben gehoord van problemen met boilers en dat de fabrikanten van boilers altijd aangeven dat het de schuld is van de waterontharders om garantieclaims te vermijden. Lekker makkelijk dus en de consument is dus de pineut.
Maar ik heb het idee dat u er meer over weet, kunt u mij vertellen of u zelf installateur bent of waar u dergelijke informatie vandaan heeft? Ik heb zojuist weer gebeld met de installateur van de waterontharder en die geeft aan dat hij nog nooit problemen heeft gehad en dat het oude informatie is die niet meer van toepassing is op huidige leidingen. Ik weet echt niet meer wie ik moet geloven en waar ik het moet zoeken.
Ik heb een zonneboiler van staat en daar stond in de instructie;
Onze zonneboilers worden standaard geleverd met thermometer en magnesiumanode. Deze anode dient iedere 12 maanden te worden gecontroleerd en iedere 18 maanden te worden vervangen!
Ik denk dat die niet geplaatst is of te klein was, ze noemen dit niet voor niets!
Gratis warmte via Heat Pipe maar de Boiler kan doorroesten als ik die niet controleerde of tijdig wisselde
Even ter aanvulling; ik snap dat de garantie vervalt omdat het in de kleine lettertjes staat en dat wij dit beter hadden moeten lezen. Waar het mij voornamelijk om gaat is dat het gebruik van een waterontharder eigenlijk overal wordt aanbevolen, dat als je googled op 'risico's waterontharder', niets te vinden is en dat leveranciers van waterontharders het allemaal onzin vinden. Als het daadwerkelijk een groot probleem is wat ervoor zorgt dat een boiler en blijkbaar zelfs andere installaties en leidingen er van stuk gaan, hoe kan het dan dat waterontharders ongestoord geplaatst mogen worden zonder dat er ergens melding van wordt gemaakt.
Het lijken 2 meningen waarbij niemand me een heel eenduidig verhaal kan geven en iedereen naar elkaar blijft wijzen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer