Qu
door QuirinedeJ Jan 22, 2023 om 17:06
Garantie & verzekeringen

Hoe kan ik Welhof dwingen mijn wasdroog combi gratis te repareren?

Ik heb een wasdroog combi gekocht bij hun op 21 Januari 2022. In November hield deze op met drogen. Na zelf proberen het op te lossen ben ik voor 21 Januari 2023 naar hun gegaan om dit op te lossen. Maar zij weigeren dit gratis te repareren omdat ze beweren dat omdat ik een ander product van hun (na deze na 5 maanden kapot ging) heb teruggestuurd en het teruggestorte bedrag afging van de nieuwe aankoop prijs, ik geen 'verlenging van de garantie' krijg. Zo werkt het wettelijk niet, sinds ik het gekocht heb als een nieuw product met aftrek van het terug te storten geld.

Ik wil erbij zeggen dat de eerste een John Lewis was en de tweede een LG, dus niet slechte merken zoals Candy of Indesit.

Ik vindt dat ik wettelijk gewoon mag verwachten dat een wasdroog combi het meer dan een jaar volhoudt en dat hun stelling tegen wettelijk is, sinds er dan wel geen wettelijk vastgesteld garantie termijn is, ik wel mag verwachten dat een apparaat het een te verwachtte tijd moet volhouden. Ik snap dat ik na 3 jaar geen recht meer zou hebben, maar binnen een jaar toch zeker wel.

Ik heb hun gesommeerd het gratis te repareren of mijn geld terug te geven en het apparaat terug te nemen en zij weigeren nog steeds. Op dit punt wil ik mijn geld gewoon terug en van dit apparaat af om ergens anders een nieuwe te kopen. Hoe kan ik hun zover krijgen?

6876 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2023 om 17:24
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als u een product vervanging heeft gehad, krijgt u géén garantie verlenging. De eerste aankoopdatum is en blijft de garantiedatum. Ook van het verangende artikel.

Verder lees ik: Na zelf proberen het op te lossen komt het mij over als u zelf heeft gesleuteld, wat ook weer garantie verspelend kan zijn. Verder lees ik 1 jaar garantie. Dat is m.i. afwijkend. Waarom?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2023 om 17:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Welhof handelt naar mijn nadrukkelijke mening in strijd met de wet. Hoe komt men op het idee van geen verlengde garantie?

Het belangrijste daaruit is dat de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren van een goed product en het aan u is om te bewijzen dat de oorzaak niet aan u is gelegen Ik geef u enige verwijzingen op basis waarvan u hen kunt aanspreken indien men weigerachtig blijft. Het lijkt er werkelijk op dat zij de wetgeving niet kennen (of niet willen kennen?)

Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM  (Na correctie van enkele typefouten)

mahadma
door mahadma Jan 22, 2023 om 17:32
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Heremietkreeft, Vraagje, dus als ik een vervanging/ruiling krijg (uitgaande van 24 maanden garantie) op 23 maanden na aankoop, dan gaat er weer 24 maanden garantie lopen? Volgens mij (maar ik kan mij vergissen) is de garantie op het nieuwe artikel na 1 maand op. Er is toch niet een nieuw artikel gekocht/betaald?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 22, 2023 om 17:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA, wettelijke garantie. Een aankoop moet voldoen aan conformiteit en tevens aan een te verwachten levensduur. En bovendien, Ts. heeft een nieuw artikel gekregen en zelfs als dat niet nieuw zou zijn hetgeen ik niet aanneem gelden de conformiteitsregels resp. hetgeen is vastgelegd in het BW art 17 jo 25.

mahadma
door mahadma Jan 22, 2023 om 17:43
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Heremietkreeft, maar als het apparaat (stel even) 12 van de 24 maanden correct heeft gewerkt, dan klinkt het mij redelijk in de oren als er wel een nieuw artikel is geleverd, maar dan met een garantie vanaf de eerste aankoop.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 22, 2023 om 18:17
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA  Neen. De wetgeving betreft aankoop resp. het moment van levering van artikel als genoemd. Dat is kan nooit 'een verlenging zijn'van een eerder omgeruild artikel. Het daarna geleverde moet ook conform zijn. Afgezien daarvan, een 2e hands artikel dient ook conform te zijn en de wetgever heeft het zelfs over adequaat  moeten zijn gelet op het gegeven dat de nieuwe is geleverd na misfunctioneren van het eerder gelkeverde apparaat.

Zie ook de jurisprudentie en toelichting bij de relevante wetsartikelen,. Het enige probleem dat er kan zijn is dat Ts niet kan bewijzen dat de oorzaak niet aan haar ligt (haar op basis van @Quirine. Het al in art 17 en 20 gestelde is op zich al duidelijk en verder geldt m.i. ook nog hetgeen in art 15 is gesteld. (De kopder heeft geenuitzonderingm..b.t. lasten en beperkingen aanvaard dus ook niet ten aanzien van garantie.

tenormin
door tenormin Jan 22, 2023 om 18:58
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@HK, reparatie of beter: vervanging van een product leidt nooit tot een verlenging van de garantie. Heb dit zelf bij kleine tot grotere apparaten meegemaakt. Van een elktrische tandenborstel tot een Televisie aan toe. De eindgarantie blijft staan: m.a.w. de eesrte aankoop geldt.

getty
door getty Jan 22, 2023 om 19:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er is zeker geen verlengde garantie! Zie aan het eind van het artikel in de link

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantie-binnen-garantietermijn

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 22, 2023 om 19:05
2095 Antwoorden / Vragen

Hoe kun je ze dwingen? Feitelijk is er in dit land maar één manier om mensen te dwingen en dat is de rechter.

getty
door getty - Jan 22, 2023 om 19:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er is geen verlengde garantie (zie einde van het artikel in de link)

 https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantie-binnen-garantietermijn

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2023 om 19:12
11569 Antwoorden / 51 Vragen

  • Als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet opnieuw in. Koop je dus een camera met 2 jaar garantie en wordt het toestel na 1 jaar vervangen omdat het kapot is, dan heb je op je nieuwe nog 1 jaar garantie.
bron consumentenbond.

mahadma
door mahadma Jan 23, 2023 om 21:22
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Garantie nieuw, tweedehands (refurbished) of outlet(b-keus) product
Al onze producten voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs kunnen worden gesteld en waarvoor zij bij normaal gebruik zijn bestemd. Voor de tweedehandse/refurbished producten geldt een garantie voor een periode van minimaal 12 maanden en voor de fabrieksnieuwe producten of Outlet/b-keus producten geldt een minimale garantietermijn van 24 maanden, vanaf de datum van levering.

https://www.welhof.com/nl_nl/klantenservice/garantie-reparatie

ne
door neodutchio - Jan 22, 2023 om 19:49
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een wasdroger moet inderdaad langer dan een jaar probleemloos blijven werken. Echter is wel van belang wat de reden is van het stuk gaan. Is dat door eigen onkunde, of zat er al iets in de machine waardoor dit ontstaan is. En die bewijslast ligt nu bij u. U zal moeten aantonen dat u niets vreemds met de machine gedaan hebt en dat het probleem is ontstaan buiten uw invloed.
Dat u echter zelf gesleuteld heeft zal niet in uw voordeel werken.

Qu
door QuirinedeJ - Jan 22, 2023 om 20:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties.

Ik wil wat dingen toelichten:
-Toen ik zei dat ik het zelf probeerde op te lossen, bedoelde ik dingen als kijken in de handleiding, goed schoonmaken, andere programma's grebruiken. Ik heb niet zitten sleutelen, ik zou niet eens weten hoe. Dus in die zin heb ik niets gedaan wat de garantie ongedaan zou maken.
-Ik heb alle links gepost al bekeken voor ik deze post maakte, omdat ik wou zien wat ik kon doen. De voorbeeld brief van eisen van gratis reparatie is wat ik heb gestuurd na ze bleven zeggen dat ik moest bijbetalen. En dat standpunt hebben zij nog steeds ondanks deze brief.
-Bij een product vervangen ga ik ervan uit dat ze bedoelen een vervanging van een zelfde product. Dus merk en model X 123 voor een X 123. Niet X 123 inruilen voor korting op Z 789. Als ik een oude auto inruil om korting te krijgen op een nieuwe auto gaat mijn garantie van de oude auto niet naar de nieuwe, neem ik aan...
-Er is mij nooit gevraagd om te bewijzen dat het mijn schuld is. Er is mij alleen verteld dat ik zou moeten (bij)betalen. Wat zij aangeboden hebben is dat ze 'uit coulance' de helft van de ophaal kosten zou moeten betalen en daarna de reparatie kosten zelf.
-Ze beweren dat ik 'zou hebben gekozen' om geen 'extra garantie' te kopen bij de LG (die ik nu heb), terwijl mij dat nooit is aangeboden. Toen de John Lewis kapot ging, zeiden ze meteen dat ik hem zou kunnen inruilen en de volprijs van de oude van de nieuwe prijs af zou gaan. Ik heb de LG uitgekozen via hun site (waar trouwens 1 jaar garantie bij zou zitten volgens de site, zoals op al hun producten de minimum is) en gezegd 'die wil ik hebben'. Daarmee ging ik ervan uit dat ik gewoon een nieuwe koop had gedaan. Er is mij nooit verteld dat ik hierbij geen garantie zou krijgen of iets dergelijks. Anders had ik wel iets anders gedaan toendertijd.
-Ik zou graag niet naar de rechter willen, ivm tijd en geld. Ik hoop dus op een soort... Waakhond die ik op hun af kan sturen die zegt 'houd u aan de wet svp'... Ik heb de geschillencommisie gevonden, maar daar moet een bedrijf bij aangesloten zijn en ik heb niet kunnen vinden dat Welhof dat is. Ze zijn aangesloten bij Qshops, die zegt te bemiddelen, dus heb ik hun een bericht gestuurd, maar dat was pas vandaag, dus ik moet nog zien.

De ingebreke stelling brief heb ik nog niet gestuurd, dat zou een volgende stap kunnen zijn, maar gezien hoe zij hebben gereageerd op mijn eis tot gratis reparatie brief, vrees ik dat zij deze ook zullen nergeren.

getty
door getty Jan 22, 2023 om 20:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het hoeft net perse door hetzelfde product te worden vervangen. Ook bij een ander soortgelijk product houdt u de oude garantie. De termijn wordt NIET verlengd!!

mahadma
door mahadma Jan 22, 2023 om 20:56
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben het geheel met @Getty eens. U kan eissen wat u wilt, maar wil niet naar een rechter, maar bij die rechter zal  u ook weinig/geen kans maken, eerder op méér kosten komen te staan.

sira
door sira Jan 23, 2023 om 22:26
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Uw vergelijking met de inruil van een auto slaat kant noch wal.

gerbera
door gerbera - Jan 22, 2023 om 21:40
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat hier om een Outlet bedrijf en is de vraag heeft u een nieuwe of B keuze of een refubished machine gekocht. In het eerste geval heeft u 24 maanden garantie en het tweede geval 12 maanden. In uw geval heeft u in feite een ander (defect) apparaat ingeruild waardoor de garantie in is gegaan bij aankoop van het eerste apparaat. Normaal gesproken hadden zij de gelegenheid gehad moeten hebben het defecte apparaat te repareren echter hebben ze daar geen gelegenheid voor gehad door die zgn. inruil. Dus in hoeverre u juridisch in uw recht staat, ik heb daar zo m9ijn twijfels over.

1paul
door 1paul - Jan 23, 2023 om 11:41
3173 Antwoorden / 0 Vragen

eerstem aankoop is januari 22 dan gaat de garantie lopen van 2 jaar, verkoper moet dus gewoon repareren.

nu ze dit niet doen doe het volgende, stuur een schriftelijke reactie waarin u aangeeft dat men binnen 15 dagen moet gaan repareren en als men dit niet doet u uw geld terug wilt.

doet men dit niet zult u dit af moeten dwingen via de rechter!

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Jan 23, 2023 om 11:48
31 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt altijd 2 jaar garantie standaard dus ze moeten je helpen
heb in het verleden ook problemen gehad met een wasmachine
ze wilde ook niet komen dus op een zaterdag middag als het druk is
de wasmachine naar de winkel terug gebracht en gezegd nu maken of een nieuwe
de verkopers wisten niet wat ze moesten doen.
mensen vroegen wat er aan de hand was gewoon uitgelegd dat ze het niet willen maken.
was 4 weken oud service was slecht mensen gingen de winkel uit, vertrouwde het niet meer.
na veel praten toch een nieuwe gehad. Toen nog 1 jaar garantie.

nu 2 jaar op alle electronica wasmachine drogers en de rest

ne
door neodutchio Jan 24, 2023 om 14:59
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Hoezo altijd 2 jaar garantie?

anduril
door anduril - Jan 23, 2023 om 12:19
167 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de wasdroog combi nieuw hebt gekocht, dan heb je een wettelijke garantie van 2 jaar.  Is deze wasdroger combi een vervanger van een eerder gekochte en defect geraakte wasdroger combi als gedeeltelijke garantie, dan is de aankoopdatum van de eerste wasdroge combi bepalend.  Als het defect is opgetreden vóór het einde van de wettelijke garantie, dan kan je daar aanspraak op maken.

mo
door mof - Jan 23, 2023 om 12:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Normaalgesproken krijgt u binnen de garantietermijn (voor elektronica is dat twee jaar, voor een wasdroger weet ik het niet maar het zal ook wel zo iets zijn) of uw aankoopbedrag terug, of kostenloos een gelijkwaardig vervangend product, of kostenloze reparatie. U zegt dat u een vervangend product heeft gekregen en daarvoor heeft moeten bijbetalen. Daarmee heeft u feitelijk uw geld voor de oude droger teruggekregen en de nieuwe aangeschaft met wat extra betaling. Namelijk, de nieuwe droger is niet als kostenloos gelijkwaardig product aan u uitgegeven.
U heeft dan een nieuwe aankoop gedaan waar u opnieuw vanaf de datum van aankoop garantie op heeft. Dit kunt u bij een branchevereniging aankaarten, of bij rechter.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2023 om 17:33
16885 Antwoorden / 202 Vragen

N..a.v. een aantal reacties: ik ben geen rechter en hoe het hier 'ook gewend of gekeerd wordt' de wettelijke garantie conform het gestelde in het BW art 7.17 geldt hier wel degelijk omdat het aldus na inruil verkregen aooparaat ook conform moet zijn. Rekening houdend met een normaal te verwachten levensduur. 'De afgeverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden'. Daarbij staat in art 23 lid 2 overduidelijk een termijn van 2 jaren en niet van 1 jaar.

Het lijkt er dus op dat de info waar  @GETTY  betrekking heeft op fabrieksgarantie en/of de info van de Consumentebond in deze strijdig is met de wetgeving.

In ieder geval is de informatie die de ACM hierover geeft overduidelijk (ook) anders en inm de lijn van hetgeen ik stel, de tekst in hun info is o.a. (citaat) Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland hebben we geen vaste wettelijke garantietermijn.

In plaats daarvan staat in de Nederlandse wet dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Hoe lang u wettelijke garantie hebt, hangt dus af van de prijs en eigenschappen van het product en de informatie die u erover gekregen hebt. Dit kan langer of korter zijn dan 2 jaar.

Bij verkopersgarantie en fabrieksgarantie kiest de verkoper of fabrikant zelf de voorwaarden. En dus ook hoe lang de garantie duurt. Soms is dat korter dan uw wettelijke garantie. Uw wettelijke garantie gaat dan voor. Want als uw product eerder kapot gaat dan u mocht verwachten, hebt u volgens de wet nog recht op reparatie of vervanging. Ook al is uw verkopersgarantie of fabrieksgarantie verlopen.  (bron:  Ik heb iets gekocht, maar nu is het kapot. Wat zijn mijn rechten? | ACM ConsuWijzer waarvan ik ook  een verwijzing gaf!.  Overduidelijk daarin dus ook dat de wettelijke garantie prevaleert.

mahadma
door mahadma Jan 23, 2023 om 17:39
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Bij een Outlet kunnen er toch andere regels in het spel zijn als in reguliere "nieuwe" artikelen winkels. En bij Outlets kan de garantie anders zijn, van 3 maanden tot 1 jaar, uit eigen ervaring. Anderzijds zie ik niet dat een organisatie als de Consumentenbond zo'n fout zou maken zoals je denkt dat ze dat (zouden) doen. Ik denk/vermoed toch echt wel dat deze bond toch ook ervaren advocaten in dienst heeft.

mahadma
door mahadma - Jan 23, 2023 om 17:44
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Garantie nieuw, tweedehands (refurbished) of outlet(b-keus) product
Al onze producten voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs kunnen worden gesteld en waarvoor zij bij normaal gebruik zijn bestemd. Voor de tweedehandse/refurbished producten geldt een garantie voor een periode van minimaal 12 maanden en voor de fabrieksnieuwe producten of Outlet/b-keus producten geldt een minimale garantietermijn van 24 maanden, vanaf de datum van levering.

https://www.welhof.com/nl_nl/klantenservice/garantie-reparatie