lb
door lbakker0906 Jul 14, 2021 om 12:15
Garantie & verzekeringen

Kapotte duette gordijnen

2015 twee plisse duette gordijnen gekocht per stuk 750 euro.
2019 van 1 van de duettes laat ineens de stof helemaal los, onderste gedeelte ligt op de vensterbank. contact opgenomen en ze kwamen kijken. ja dat was niet goed waarschijnlijk verkeerde/slechte lijm gebruikt was de reden. en we kregen kostenloos een nieuwe.
2021, nog net geen 2 jaar verder, begint het andere gordijn los te laten. weer gemeld ,inclusief foto's er bij.
Nu zeggen ze dat ze alleen aan kunnen bieden 50% korting te geven. ik heb daarom eerst gevraagd wat een nieuw gordijn ons dan gaat kosten.
het antwoord was, normale prijs 1078 dus nu 539 euro.
Blijkbaar is de garantieperiode nu voorbij, die is 5 jaar.
Wij vinden dit nu lastig. We hadden wel een beetje verwacht dat we wat moesten bijbetalen maar vinden dit best wel veel.
Dit is dezelfde als die in 2019 kapot is gegaan. dus waarschijnlijk ook verkeerde/slechte lijm. dan hebben ze ons toch een slecht product verkocht? En de nieuwprijs is nu bijna 1100 euro. waardoor 50% korting toch een ander bedrag wordt dan gedacht.
Wij dachten dat we wel een langere levensduur van deze gordijnen mochten verwachten dan 4 en 6 jaar. Het waren toch best dure gordijnen.
dus de vraag is, moeten we hier gewoon mee akkoord gaan? of hebben we recht op wat anders?

5029 6 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 14, 2021 om 12:32
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Met 50% korting na 5 (!) jaar garantie is m.i. uiterst billijk. Ik zou dit aanbod accepteren. U heeft geen recht op meer/anders.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 14, 2021 om 12:35
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte L. Bakker,

Die gordijnen zien er niet echt stevig uit.

Ik raad u aan om nieuwe aluminium lamellen te kopen.

tenormin
door tenormin Jul 14, 2021 om 13:03
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@GA. En nu heb je niet eens een foto nodig om te constateren dat de gordijnen er niet stevig uitzien. Dat is nog eens knap. ;-))

lb
door lbakker0906 Jul 14, 2021 om 13:05
4 Antwoorden / 3 Vragen

ik dacht ook al he???!!!  ik heb toch geen foto geplaatst?? heel bijzonder antwoord dus.

Donuts
door Donuts Jul 14, 2021 om 13:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Geen bijzonder antwoord, gewoon even Googelen.;-))

ne
door neodutchio Jul 14, 2021 om 16:16
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom moeten gordijnen stevig zijn? En waarom dan niet adviseren geen gordijnen te nemen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 14, 2021 om 18:29
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Ik had nog nooit van die naam gehoord ("plisse duette gordijnen"), dus inderdaad even gegoogled.

Het zijn mooie gordijnen, maar de zon (uv licht) maakt ze kwetsbaar.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 14, 2021 om 13:27
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u zo een groot aantalverwijzingen naar de consumentenwetgeving waar u in feite nmeer mee te maken heeft dan met fabrieks- of verkopersgarantie.

Bekijjk deze info en oordeel dan of u reden ziet om meer de vragen dan hetgeen men nu aanbiedt. Het bod lijkt mij zeer minimaal in de context dat er wel rekening mag worden gehouden met afschrijving maar aan de orde is ook dat de verwachtte levensduur m.i. wel langer is dan de huidige nu 6 jaren.

Als u alle info in overweging neemt kunt u besluiten om een ingebreke stelling te doen op basis van naar uw mening niet voldoende naleving van de wetgeving.

De verwijzingen: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Aanvullend: ga na of de verkoper hierbij is aangesloten en zo ja: dat is ook nog een optie: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/wonen/

lb
door lbakker0906 - Jul 14, 2021 om 13:47
4 Antwoorden / 3 Vragen

ik zie nu trouwens een typefout, ze waren 650 euro per stuk.

gerbera
door gerbera - Jul 14, 2021 om 14:16
7372 Antwoorden / 14 Vragen

In tegenstelling wat beweerd wordt zien ze er best wel stevig uit, misschien wel, wat de onderlat betreft, te stevig. Dat de lijm loslaat kan zijn oorzaak vinden door het veelvuldig in de zon hangen waardoor de onderlat los komt. Ze geven al toe dat er verkeerde lijm is gebruikt en zouden dat opnieuw moeten oplossen. Echter ben ik bang dat het een langdurig proces gaat worden waar u met de verkoper niet uit komt. Als de stof niet beschadigd is, is er dan een mogelijkheid deze zelf, met echte lijm, opnieuw te lijmen. Vervangen door lamellen zit u denk ik niet op te wachten maar kijk anders een rond of u, voor vervanging, voordeliger kan zijn bij een andere zaak.

lb
door lbakker0906 - Jul 14, 2021 om 15:37
4 Antwoorden / 3 Vragen

nog even een foto van het gordijn. weet alleen niet of het lukt. Ik heb weer contact opgenomen met de verkoper. met het verhaal van de wettelijke garantie waar je recht op hebt buiten hun garantie om. We zullen zien wat er uit komt.

gerbera
door gerbera Jul 14, 2021 om 21:33
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Hier is zelf niets aan te doen en lijkt het mij toch wel een fabrikagefout.