ti
door tienmouche Oct 1, 2012 om 08:53
Garantie & verzekeringen

Mag een schade-expert een offerte beïnvloeden

De voorgevel van ons huis is beschadigd na een aanrijding. De schade van het herstel van de gevel wordt verhaald op de verzekering van de autobezitter. Er is offerte opgemaakt. De schade-expert heeft de aannemer dusdanig onder druk gezet dat deze de offerte zo laag heeft opgesteld dat hij er zelf niets meer aan kan verdienen. Is het normaal/toegestaan dat een onafhankelijk schade-expert aangeeft welke m2-prijs voor buitenschilderwerk hij maximaal wil vergoeden? Of hoeveel hij maximaal voor stuc-werk wil vergoeden? Als ik op internet kijk bij richtprijzen voor schilderwerk was de oorspronkelijke offerte zeer redelijk. Heeft de schade-expert voordeel van een zo laag mogelijke offerte?

2742 7 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Oct 1, 2012 om 09:10
2638 Antwoorden / 35 Vragen

De vraag is of de schade-expert wel zo onafhankelijk was; de verzekering heeft er natuurlijk voordeel bij als de offerte laag gehouden wordt. Het is mij niet bekend of er richtprijzen bestaan, persoonlijk heb ik de ervaring dat er een schatting wordt gemaakt op grond van de geziene schade.

jo
door jorisw - Oct 1, 2012 om 09:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De verzekeraar is uiteindelijk de partij die betaalt, dus lijkt het mij niet onlogisch dat er onderhandelt wordt over de prijs. Doe je dat niet, dan vliegen de kosten de pan uit want dat zou effectief betekenen dat aannemers in verzekeringszaken ieder bedrag kunnen vragen wat ze willen.

hi
door hipppo - Oct 1, 2012 om 13:37
303 Antwoorden / 2 Vragen

Vreemd dat de zgn. expert de aannemer al onder druk heeft kunnen zetten vóór de offerte gereed was. Waarom trouwens maar één offerte aangevraagd? Overigens is de betreffende aannemer niet zo slim bezig als hij e.e.a. tegen kostprijs aanbiedt. Een beetje tegenslag en hij lijdt verlies op die klus.

gerdaterhaar
door gerdaterhaar - Oct 1, 2012 om 13:42
16 Antwoorden / 18 Vragen

Normaal zou je zelf de schade bij je opstal verzekering in moeten dienen en deze moet dan de schade verhalen op de autoverzekering. Je zou dit voor kunnen leggen aan je opstalverzekering, je hebt immers een offerte van de reparatie. Of je zou kunnen overleggen met de autoverzekeraar dat je het niet eens bent met de expert en of je een contra-expertise mag laten uitvoeren.

lenyenfred
door lenyenfred - Oct 1, 2012 om 17:18
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste tienmouche,
Is die expert wel zo onafhankelijk?
Wie heeft hem aangesteld?
Schadeexpert misschien wel relatie van verzekeraar.
Succes

brainless
door brainless - Oct 1, 2012 om 17:25
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lenyenfred schreef op maandag 1 okt 2012, 17:18]Beste tienmouche,
Is die expert wel zo onafhankelijk?
Wie heeft hem aangesteld?
Schadeexpert misschien wel relatie van verzekeraar.
Succes
Natuurlijk is die schade-expert niet onafhankelijk... die is ingehuurd door de verzekeringsmaatschappij.

avhelvoort
door avhelvoort - Oct 1, 2012 om 22:16
82 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou ik als aannemer zijnde lekker zeggen, dan maar geen offerte, zoek maar een ander die wel zo gek is om die werkzaamheden te doen voor weggeef prijzen.