Mag je zelf een schadeherstelbedrijf kiezen
Wij hebben schade aan onze tuinmuur. De verzekeraar wil dit laten repareren door een bedrijf wat ze zelf aanwijzen. Wij willen het echter door een eigen gekozen aannemer laten herstellen. Heb ik daar een vrije keus in? De woonhuisverzekering loopt bij Interpolis.
Lees uw polis eens door. Maar als u het door een eigen aannemer laat repareren, zult u voor de offerte eerst een goedkeuring moeten hebben van de verzekeraar.
Ook dient u dan de aannemer zelf te betalen nadat het werk klaar is en kunt u dan pas de nota indienen bij de verzekeraar.
Meestal heeft toch de verzekeraar het voor het zeggen. Lijkt mij op zich niet zo'n probleem. Waarschijnlijk heeft Interpolis gewoon contracten met aannemers, garages etc. Plus houden ze op die manier de vinger aan de pols dat er niet 'geknoeid' kan worden met rekeningen. Gebeurd n.l. ook nogal veel.
Zie art.5 in de Bijzondere Voorwaarden Woonhuis:
Hoe regelen we de schade?
Wij betalen het bedrag van uw schade. Wij kunnen u vragen om de originele rekeningen van het bedrijf dat de
schade repareert. Wij betalen dan alleen als we de originele rekeningen van u hebben gekregen. Wij mogen het
bedrag van de schade of een deel daarvan ook betalen in natura. Dat betekent dat u diensten krijgt in plaats van
geld. Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat de schade gerepareerd wordt. Gaat u de schade zelf herstellen? Dan
vergoeden wij de materialen die u gebruikt heeft en u krijgt u een vergoeding voor uw werkzaamheden.
Dat is wel heel duidelijk.
Er staat toch mogen. En niet dat wij dus verplicht zijn om dit te accepteren?
Er staat niet 'kunnen'.
Wat is het voordeel van zelf een aannemer uitkiezen? Dat is toch alleen maar meer werk voor jezelf? Het lijkt mij veel makkelijker als de verzekeraar alles regelt. Bij autoreparaties scheelt dat ook veel tijd en gedoe.
Misschien een kwestie van het werk gunnen aan een plaatselijke aannemer waarmee we ervaring hebben. Daar heb je toch geen werk aan!?
Is op zich helemaal niets mis mee, alles controleerbaar houden:
U kunt een gespecificeerde offerte van uw bedrijf opsturen en laten goedkeuren door uw verzekeraar. Mogelijk worden er kosten gereduceerd of de offerte in zijn geheel afgewezen. Bij gereduceerde kosten kunt u op uw beurt uw bedrijf hierover 'benaderen', want die willen natuurlijk de opdracht. Problemen zie ik bij onverwachte meerkosten en zou daar vooral vooraf aandacht aan besteden en in de offerte duidelijk laten vastleggen.
Ik zou zeggen wie betaalt bepaalt.
Dieilik
Is ook mijn ervaring, althans, ik kreeg een schadebedrijf toegewezen. Klaar. Hoef je verder ook niets te overleggen. In mijn geval ging de rekening rechtstreeks van garage naar de door Verzekeraar uitgekozen garage.
Wel zo gemakkelijk, maar het hangt toch echt van de voorwaarden af.
Uiteindelijk betaal je zelf ook de verzekering. Dus wie betaalt er nu? Vaak biedt een goedkopere verzekering minder keuzevrijheid.
Nee, de consument betaalt dan wel de verzekering maar bij schade betaalt de verzekeraar. Dus die betaalt feitelijk de schade en mag dus ook eisen stellen.
Als je verder redeneert betaal je de verzekering met het geld van je werkgever dus die betaalt.
Vraag aan Interpolis of je je eigen hersteller mag aanwijzen, dan heb je je antwoord. Kan best zijn dat hun eigen hersteller voorkeur heeft, maar dat jouw keuze ook geaccepteerd wordt. Dan is het probleem opgelost.
En is het antwoord 'Nee', vraag dan eerst eens door: waarom niet, en waar staat dat in de polisvoorwaarden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Waarom zit er altijd een embleempje muurvast genaaid in een nieuw overhemd of s
Altijd zit er een embleempje in de kraag van een nieuw overhemd o.i.d. genaaid. En wel zodanig dat het praktisch niet is te verwijderen zonder het nieuwe hemd te beschadigen.
Het veroorzaakt altijd irritatie aan je huid en veel van mijn bekenden klagen er ook over.
WEG MET DAT ZINLOZE DING!!!
Lees meer
2 stoelen niet goed winkel doet niets wat kan ik nog doen
6 stoelen gekocht bij 2 is de vulling gezakt zouden omgeruild worden maar wordt niet gedaan
na veel gepraat konden we 6 nieuwe uitzoeken alles op papier gezet
nu blijkt dat dat ook niet gedaan wordt
wat kunnen we doen reageren doen ze niet aangetekende brief gedaan
maar geen antwoord
Lees meer
Niet geïndexeerde begrafenisverzekering
Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970. Dus destijds door ouders bijeen gespaard met zuur verdiende centjes. De afgelopen 54! jaar hebben de diverse verzekeringsmaatschappijen hier gigantisch geld mee verdiend. Zie ik daar helemaal niets van terug? Allemaal misschien volgens de regeltjes, maar t blijft bizar! Is daar nog iets aan te doen, want ik v ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer