No
door Noten10 Oct 4, 2016 om 11:17
Garantie & verzekeringen

Mag je zelf een schadeherstelbedrijf kiezen

Wij hebben schade aan onze tuinmuur. De verzekeraar wil dit laten repareren door een bedrijf wat ze zelf aanwijzen. Wij willen het echter door een eigen gekozen aannemer laten herstellen. Heb ik daar een vrije keus in? De woonhuisverzekering loopt bij Interpolis.

7335 18 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 4, 2016 om 11:27
7198 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt aan uw verzekeraar vragen of die het met uw keuze eens is.

tijger1
door tijger1 - Oct 4, 2016 om 11:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees uw polis eens door. Maar als u het door een eigen aannemer laat repareren, zult u voor de offerte eerst een goedkeuring moeten hebben van de verzekeraar.

Ook dient u dan de aannemer zelf te betalen nadat het werk klaar is en kunt u dan pas de nota indienen bij de verzekeraar.

tenormin
door tenormin - Oct 4, 2016 om 11:35
16838 Antwoorden / 108 Vragen

Meestal heeft toch de verzekeraar het voor het zeggen. Lijkt mij op zich niet zo'n probleem. Waarschijnlijk heeft Interpolis gewoon contracten met aannemers, garages etc. Plus houden ze op die manier de vinger aan de pols dat er niet 'geknoeid' kan worden met rekeningen. Gebeurd n.l. ook nogal veel.

edrick3
door edrick3 - Oct 4, 2016 om 11:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zie art.5 in de Bijzondere Voorwaarden Woonhuis:

Hoe regelen we de schade?
Wij betalen het bedrag van uw schade. Wij kunnen u vragen om de originele rekeningen van het bedrijf dat de
schade repareert. Wij betalen dan alleen als we de originele rekeningen van u hebben gekregen. Wij mogen het
bedrag van de schade of een deel daarvan ook betalen in natura. Dat betekent dat u diensten krijgt in plaats van
geld. Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat de schade gerepareerd wordt. Gaat u de schade zelf herstellen? Dan
vergoeden wij de materialen die u gebruikt heeft en u krijgt u een vergoeding voor uw werkzaamheden.

ja
door jackyh Oct 4, 2016 om 11:39
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is wel heel duidelijk.

No
door Noten10 Oct 4, 2016 om 11:54
Antwoorden / 1 Vragen

Er staat toch mogen. En niet dat wij dus verplicht zijn om dit te accepteren?

edrick3
door edrick3 Oct 4, 2016 om 12:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Er staat niet 'kunnen'.

uwjurist
door uwjurist - Oct 4, 2016 om 11:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De polis bepaalt dit. En zo te zien (zie antwoord Edrick3) hebt u geen keuze.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

jo
door jorisw - Oct 4, 2016 om 11:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is het voordeel van zelf een aannemer uitkiezen? Dat is toch alleen maar meer werk voor jezelf? Het lijkt mij veel makkelijker als de verzekeraar alles regelt. Bij autoreparaties scheelt dat ook veel tijd en gedoe.

No
door Noten10 Oct 4, 2016 om 11:52
Antwoorden / 1 Vragen

Misschien een kwestie van het werk gunnen aan een plaatselijke aannemer waarmee we ervaring hebben. Daar heb je toch geen werk aan!?

hansje klein
door hansje klein Oct 4, 2016 om 11:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Is op zich helemaal niets mis mee, alles controleerbaar houden:

hansje klein
door hansje klein - Oct 4, 2016 om 11:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U kunt een gespecificeerde offerte van uw bedrijf opsturen en laten goedkeuren door uw verzekeraar. Mogelijk worden er kosten gereduceerd of de offerte in zijn geheel afgewezen. Bij gereduceerde kosten kunt u op uw beurt uw bedrijf hierover 'benaderen', want die willen natuurlijk de opdracht. Problemen zie ik bij onverwachte meerkosten en zou daar vooral vooraf aandacht aan besteden en in de offerte duidelijk laten vastleggen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 4, 2016 om 12:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zou zeggen wie betaalt bepaalt.

Dieilik

tenormin
door tenormin Oct 4, 2016 om 13:03
16838 Antwoorden / 108 Vragen

Is ook mijn ervaring, althans, ik kreeg een schadebedrijf toegewezen. Klaar. Hoef je verder ook niets te overleggen. In mijn geval ging de rekening rechtstreeks van garage naar de door Verzekeraar uitgekozen garage.

pe
door pebk Oct 5, 2016 om 14:59
581 Antwoorden / 0 Vragen

Wel zo gemakkelijk, maar het hangt toch echt van de voorwaarden af.

Uiteindelijk betaal je zelf ook de verzekering. Dus wie betaalt er nu? Vaak biedt een goedkopere verzekering minder keuzevrijheid.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 5, 2016 om 16:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee, de consument betaalt dan wel de verzekering maar bij schade  betaalt de verzekeraar. Dus die betaalt feitelijk de schade en mag dus ook eisen stellen.
Als je verder redeneert betaal je de verzekering met het geld van je werkgever dus die betaalt.

emcede
door emcede - Oct 4, 2016 om 13:41
960 Antwoorden / 4 Vragen

Vraag aan Interpolis of je je eigen hersteller mag aanwijzen, dan heb je je antwoord. Kan best zijn dat hun eigen hersteller voorkeur heeft, maar dat jouw keuze ook geaccepteerd wordt. Dan is het probleem opgelost.

En is het antwoord 'Nee', vraag dan eerst eens door: waarom niet, en waar staat dat in de polisvoorwaarden.

vr1944
door vr1944 - Oct 5, 2016 om 12:57
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Vooral moeilijk doen als het gemakkelijk kan. Dan ben je slim bezig.

ik
door ikzelf1942 - Oct 5, 2016 om 13:10
81 Antwoorden / 15 Vragen

Als de verzekering verplicht een bedrijf, door hun aangewezen, de schade te laten herstellen is dat toch "koppelverkoop"
en dat is bij wet verboden, daarom staat er in de polis "mogen".
Mogen
geeft aan dat iets is toegestaan, maar niet verplicht is. Moeten betekent dat iets wel verplicht is!!!

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2016 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het staat toch simpel in de voorwaarden?

U kunt het zelf laten repareren. En dan kunnen ze om de originele nota vragen.

En de verzekeraar mag het direct zelf laten repareren. Makkelijk hoeft u niets voor te schieten.

U kunt het ook zelf repareren. Krijgt u de materialen vergoed, na een bon natuurlijk, en een beetje vergoeding voor eigen werk.

Dus het is en ....en   ......en   .....Waar u maar blij mee bent.

Een opstalverzekering is geen naturaverzekering.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 5, 2016 om 14:11
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het wel vreemd dat u hier zo'n punt van maakt. Wat voor voordeel wil u bereiken met de eigen gekozen aannemer?

lenyenfred
door lenyenfred - Oct 5, 2016 om 14:31
93 Antwoorden / 8 Vragen

Wie betaalt, bepaalt.
Zo simpel is dat.

1paul
door 1paul - Oct 5, 2016 om 15:33
3162 Antwoorden / 0 Vragen

gezien de voorwaarden in de polis mag u zelf een bedrijf uitkiezen....

Wij betalen het bedrag van uw schade. Wij kunnen u vragen om de originele rekeningen van het bedrijf dat de
schade repareert.

weissman
door weissman - Oct 5, 2016 om 16:22
30 Antwoorden / 3 Vragen

Veel verzekeraars doen aan (volgens mij verboden, maar in ieder geval ongewenste) afspraken met schadeherstellers.

Bij autoverzekeraars is het zelfs zo dat als je een reparatie kunt laten uitvoeren voor ongeveerd de helft van de prijs door een erkende dealer van hetzelfde merk, maar die geen overeenkomst heeft met de verzekeraar, je maar een deel van de herstelkosten vergoed krijgt.
Ik heb het hier over een verzekeraar die de klant 'dwingend' voorschreef de schade te laten herstellen bij een VAG-dealer in Enschede, terwijl een erkende VAG-dealer op de grens met Duitsland, enkele kilometers verder, het voor een aanzienlijk lager bedrag kon offreren.

mo
door mof - Oct 5, 2016 om 17:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Hangt van je polisvoorwaarden af. Net als bij ziektekostenverzekering mag de verzekeraar een bedrijf aanwijzen waarmee ze bijvoorbeeld een contract hebben afgesloten. Als je meer premie betaalt heb je in het algemeen meer vrijheid.

tijger1
door tijger1 Oct 5, 2016 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een opstalverzekering is geen natura verzekering.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2016 om 16:53
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom zou u dat niet laten doen? De verzekeraar zal ongetwijfeld een prijsafspraak hebben met die betrokken aannememer en deze aannemer zal het werk goed moeten uitvoeren. Indien dat onverhoopt niet het geval zou zijn is dat dan wel ter verantwoording van uw verzekeraar!