Fr
door FrankUtrecht Nov 11, 2016 om 14:29
Garantie & verzekeringen

Reparatie bank Piet Klerkx duurt erg lang, consumentenrecht

Hallo,

Ik heb een vraag over een mogelijke ontbinding van mijn aankoop na levering.

De situatie:

- Op 19 augustus 2016 is mijn bank twv € 2.000,- geleverd. Het bankstel had niet de eigenschappen die ik verwacht had: op 30 augustus ontdekte ik een scheur achter in het zitvlak van de bank, waarna ik contact heb gezocht met de leverancier (Piet Klerkx).

- Tussen 30 augustus en 27 september heb ik 15 pogingen gedaan om in contact te komen met Piet Klerkx (telefonisch en per mail), met het verzoek om deze case op te pakken. Pas op 27 september kwamen zij met het voorstel om de hoes van de bank te vervangen. Zij gaven aan dit niet op korte termijn te kunnen doen aangezien de stof uit de fabriek geleverd moest worden.

- Uiteindelijk is 21 oktober een monteur langsgekomen. Deze monteer bevestigde dat de scheur een productiefout betrof. Helaas had hij wel een slechte mededeling; de meegeleverde nieuwe stof bleek niet de juiste te zijn.

- Na deze teleurstelling heb ik een aangetekende brief gestuurd (ontvangst: 25 oktober. jl) met het verzoek tot een nieuwe oplossing te komen & de bank binnen een realistische tijd van 4 weken te repareren. Daarmee gaf ik hun de kans tot en met 23 november om het op te lossen. Ook heb ik aangegeven dat ik anders de koop alsnog wil ontbinden.

- Piet Klerkx had een datum ingepland om het geheel alsnog op te lossen; 18 november zouden zij langskomen. Nu kreeg ik gister (10 november) de melding dat dit niet gaat lukken en dat ze mikken op week 49 (v.a. 5 december) om langs te komen om het probleem alsnog op te lossen.

Naast +/- 25 contactmomenten vanuit mij & de nonchalante houding vanuit Piet Klerkx, frustreert het mij dat er fout op fout wordt gemaakt (het lijkt geen incident), waardoor de laatste druppel in de emmer is gevallen.

Het liefst wil ik de koop per 23 november alsnog laten ontbinden.

De vraag: hoe sterk sta ik in deze situatie? Enerzijds heb ik ze tijd zat gegeven (va 27 september), mij gehouden aan de spelregels en een aangetekende brief gestuurd. Anderzijds geven zij aan het probleem wél te willen oplossen.

Ik ben benieuwd naar jullie inzicht.

Met vriendelijke groet,

Frank & Liset

1962 5 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 11, 2016 om 14:39
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Bijgaand een reactie die een collega expert al in 2007 kreeg van consuwijzer.nl m.b.t. de redelijke termijn:
Hartelijk dank voor uw e-mail van 13 september 2007, waarin u de vraag stelt wat als “redelijke termijn” kan worden aangemerkt. Hierover kunnen we u het volgende aangeven.

Zoals u aangeeft heeft de verkoper, wanneer er sprake is van een ondeugdelijk product, op grond van de wet de verplichting binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast het product te herstellen of te vervangen. De term “redelijke termijn” is een open norm, en de invulling daarvan is niet eenduidig aan te geven. Welke termijn redelijk is, verschilt per geval en is afhankelijk van de omstandigheden van dat geval, zoals de aard van de zaak en het bijzondere gebruik daarvan dat bij de overeenkomst is voorzien. Ook de mate van afwijking bepaalt mede binnen welke termijn herstel of vervanging moet plaatsvinden. Zo zal een spoedeisend karakter een kortere reparatietermijn rechtvaardigen en zal bij technisch gecompliceerde producten een langere reparatietermijn nodig zijn dan bij een simpel product met een eenvoudige gebrek. Een niet-deugdelijke trouwkostuum zal bijvoorbeeld snel moeten worden hersteld of vervangen. Ook uw voorbeeld over de wasmachine zal niet in alle gevallen dezelfde reparatietermijn hebben, omdat het soort gebrek, de vraag of het gebrek bekend is of nog onderzocht moet worden daarbij een rol kunnen spelen.
Uiteindelijk zal een rechter of een Geschillencommissie een onafhankelijk oordeel vellen over wat er in een specifiek geval als een redelijke termijn kan worden aangemerkt, wanneer de verkoper of de consument het niet eens is met de gehanteerde termijn.

Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust weer contact op met ConsuWijzer. Vermeld daarbij uw contactnummer 2671416. Op www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.

Fr
door FrankUtrecht - Nov 11, 2016 om 14:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Gerrit Altena,
dank voor je input. De 'redelijkheid' van een termijn is dus exact wat ik het lastige vind in deze situatie.

Voordat ik er veel moeite in ga steken om het langs de rechter / Geschillencommissie te passeren, ben ik juist benieuwd naar de haalbaarheid.
Wellicht dat iemand ervaring heeft?

Groetjes, Frank & Liset

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Nov 11, 2016 om 14:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 - U gaf toch voldoende ruimte om tot een oplossing te komen
2 - Beloftes en afspraken worden ''eenzijdig" niet vervuld of nagekomen door deze leverancier
3 - De geschillencommissie is hier geen optie, want er is feitelijk geen geschil

Dus dan maar de laatste mogelijkheid met een aangetekende brief om aan te geven de koop te ontbinden, wanneer de klacht dit jaar niet meer opgelost kan worden.....(en dat gaat ook niet wanneer de door u uotgezocht stof niet meer leverbaar is) en u juridisch uw wettelijk geborgde recht gaat halen.

Fr
door FrankUtrecht Nov 11, 2016 om 15:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank Hans voor je input.

in principe zeggen zij dus in week 49 -va 5 dec- alsnog langs te willen komen om het probleem te verhelpen.

Oftewel; ik bood ze een realistische tijd om het probleem te verhelpen, maar zij komen met een oplossing die buiten de opgelegde termijn ligt.

Doordat ik al zo lang wacht, wil ik op mijn strepen staan en vasthouden aan de voorgestelde termijn van 4 weken (v.a. 25 oktober - tot 23 november).

Dank voor het meedenken!

hansje klein
door hansje klein Nov 11, 2016 om 15:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ze kunnen het probleem helemaal niet oplossen en het is maar de vraag of de stof die ze nu meebrengen uw smaak wel is.

U kunt nog wèl vooraf in de winkel zèlf een acceptabele stof uitzoeken en dit als úw oplossing aanbieden, óók wanneer het een stof van hogere=duurdere kwaliteit zou zijn. Bij geen gehoor moeten ze weten dat u de koop gaat ontbinden.

ERGO: Tenslotte heeft u na een hoop ellende ook 'recht' op een voordeeltje....toch?

Fr
door FrankUtrecht Nov 11, 2016 om 16:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kun je wel stellen!  =)
Ik stuur iig alvast een aangetekende brief dat ik de koop wil ontbinden & kijk dan welke reactie zij geven.
Nogmaals dank voor het meedenken.
Groet, Frank

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Nov 11, 2016 om 16:44
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien nog een vraag: Wilt u het resultaat later nog eens melden?

Ik heb kennis van de onverdraagzame stoerheid van Piet. Laat u niet de mond snoeren bij voorbeeld door niets van de afloop op enig forum te mogen plaatsen. Het gaat hier niet om coulance, maar om een recht!

Plaats als herinnering deze topic even zolang bij uw favorieten a.u.b.

Suc6 ermee....en see-you!

Fr
door FrankUtrecht Nov 12, 2016 om 17:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Hans,
Wat je zegt, vooral de harde houding vanuit Piet is iets wat vervelend voelt. In de communicatie lijkt het alsof ik blij 'mag' zijn met hun inzet. Terwijl 3 maanden wachten op een reparatie eigenlijk van de zotte is. Misschien ben ik in het begin wel te vriendelijk geweest, waardoor ze nu de ruimte pakken.
Voortgang: dinsdag ga ik ook nog even langs het Juridisch loket in Utrecht, daarna gaat de brief met 'ontbinding koop' de deur uit.
Uiteraard ben ik bereid om het resultaat te delen. Je hoort van mij.

Groeten, Frank