bm
door bmwfreak Dec 3, 2013 om 11:24
Garantie & verzekeringen

Uitkering autoschade

Hallo,

Dit is voor mij allemaal nieuw en ik ben een leek in de wereld van verzekeringen. Nu heb ik anderhalve maand geleden een ongeluk gehad waarvan de dame die mij aanreedt schuld bekend. Mijn auto is total loss verklaard en ik zit erg omhoog qua vervoer.

Vorige week kreeg ik eindelijk een bericht dat alle papieren en de getuigenverklaring bij de tegenpartij liggen. Nu is de vraag, wanneer krijg ik zo ongeveer uitbetaald? Ik lees dat er bij de een al na 2 weken word uitgekeerd en bij de ander na 4 maanden.

overigens ben ik WA verzekerd. nogmaals dit is voor mij allemaal nieuw.

Groetjes

3793 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2013 om 12:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u de tegenpartij wel aansprakelijk gesteld? Of beter gezegd haar verzekering? Als de auto total loss is verklaard, moet aan u de dagwaarde van de auto net voor het ongeluk worden uitgekeerd. Die waarde kan nog weleens tegenvallen.

Eerst moet door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij de aansprakelijkheid worden erkend. Wat de bestuurster zegt, die u aangereden heeft, is in principe niet van belang.

Stuur die verzekeringsmaatschappij een brief of een mail en dring daarin aan op uitbetaling van de schade.

Voor de goede orde, als u alleen een Wa verzekering hebt voor uw auto is het verstandig een verkeersrechtsbijstandverzekering te hebben. Die nemen dan deze zaken voor u uit handen.

bm
door bmwfreak - Dec 3, 2013 om 12:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u snelle reactie. Ik heb haar, of haar verzekering, inderdaad al aansprakelijk gestelt.

Ik neem aan dat u bedoeld met aandringen tot uitkeren dat ik haar verzekering moet benaderen erover?

En wat houdt een verkeerdrechtsbijstandsverzekering in? En kan ik dat nu nog regelen?

bm
door bmwfreak - Dec 3, 2013 om 12:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens is er al een schade rapport gemaakt en weet ik ook al wat ik terug krijg. Dus het is nu wachten op de tegenpartij tot ik me geld krijg.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2013 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad bedoel ik haar verzekeringsmaatschappij. In principe hebt u met de tegenpartij zelf niets te maken. Dus als de aansprakelijkheid echt vaststaat en erkend is door die maatschappij moeten zij tot uitkeren overgaan. Dus ga ze manen.

Een verkeersrechtsbijstandverzekering behartigt uw belangen bij problemen die kunnen ontstaan in het verkeer. Dus zoals nu bijvoorbeeld die aanrijding. Als de tegenpartij weet dat de ander zo'n verzekering heeft, zijn ze meestal wat vlotter mat de afwikkeling. Nu moet u zelf overal achter heen trekken.

Als u nu zo'n verzekering afsluit, kan die uiteraard niet meer gebruikt worden voor deze schade. Zo'n verzekering kost niet veel ca. € 3,00 per maand en kan heel nuttig zijn. Zeker als de schuldvraag niet duidelijk is.

Dus als u straks weer een andere auto hebt, kan dat verstandig zijn. Bij de meeste autoverzekeraars kunt u ook een verkeersrechtsbijstand verzekering afsluiten.

bm
door bmwfreak - Dec 3, 2013 om 15:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank bij het helpen!

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2013 om 16:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan, zit ze achter de broek!

1paul
door 1paul - Dec 4, 2013 om 11:06
3173 Antwoorden / 0 Vragen

even voor de goede orde, u kunt de tegenpartij voor ALLE schade voortvloeiend uit dit ongeval aansprakelijk stellen, dit houd dus in OOK voor eventueel vervangend vervoer, u zult hier uiteraard haar ook verantwoordelijk moeten stellen EN de bonnen hiervan moeten kunnen overleggen...

Heeft u dit nog niet gedaan kunt u dit alsnog doen, ook dit zult u per brief kenbaar moeten maken aan de tegenpartij met opgave kosten per dag of week...

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 11:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar je kunt na zes weken niet alsnog een auto gaan huren. Dat had wel vlak na het ongeluk gekund.

bm
door bmwfreak - Dec 4, 2013 om 11:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik rij op dit moment in de auto van mijn ouders aangezien mijn vader meestal de motor pakt. Helaas gaat het deze week sneeuwen en zal mijn vader dus ook het liefst met zijn auto gaan. Dit betekent dat ik graag wil gaan kijken voor een andere auto. Daarom hoop ik ook dat de uitkering zo spoedig mogelijk zal plaatsvinden. Ik ben vanmiddag van plan om mijn verzekeringsmaatschappij te bellen over de staat en ze een beetje te 'pushen'.

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij uw eigen verzekeringsmaatschappij bent u aan het verkeerde adres. U moet de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij pushen.

pe
door peterberg - Dec 4, 2013 om 11:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Laat dit kosteloos voor je regelen via http://www.112schade.nl/

Echt 100% gratis, prima service en helemaal als je een WA of WA Plus verzekeing hebt zonder tussenpersoon die iets voor je regelt.

succes

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 4, 2013 om 11:58
2189 Antwoorden / 14 Vragen

www.112schade.nl word betaald door de herstel bedrijven die zo de schade mogen herstellen, en bij wrakken door de sloperijen die zo de wrakken voordelig binnen kregen.
Wel moet je rekening houden met eigen risico omdat je de kans loopt dat je een niet door jou verzekeraar goedgekeurde schadebedrijf gestuurd kan worden groter is.
Dus de €400,- eigen risico loop ik als verzekerde als ik een andere dan de lijst van mijn verzekeraar zou raadplegen.

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De auto van de Ts is total loss en alleen WA verzekerd.

gabriele
door gabriele - Dec 4, 2013 om 13:46
107 Antwoorden / 2 Vragen

er is ook nog het waarborgfonds toch???

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het waarborgfonds is hier helemaal niet van belang. De tegenpartij is bekend.