AG
door AG86 Nov 8, 2021 om 15:52
Garantie & verzekeringen

Warmtepomp na 3 jaar kapot, garantie?

In 2018 is er een hybride warmtepomp geplaatst door het bedrijf waar ik ook mijn zonnepanelen heb laten plaatsen. Er is in het begin veel mis gegaan omdat ze een zpp'er inschakelen om het aansluitwerk te doen en het lukte hem maar niet de pomp te laten communiceren met de CV ketel waardoor ik vaak in de winter zonder warmte heb gezeten. Het bedrijf reageert namelijk ontzettend traag.

Nu viel afgelopen maandag de aardlek schakelaar hier uit en sindsdien geeft de thermostaat een constante buitentemperatuur aan van 0 graden, ook de buitenunit heeft niet meer gefunctioneerd. Het enige wat de warmtepomp nog doet is de CV ketel aansturen. Ik heb contact gezocht met de fabrikant maar die zegt dat ik het moet laten oplossen door de verkopende partij. Dus het bedrijf wat het ding geplaatst heeft wederom gebeld, er is na 3 telefoontjes en een week wachten uiteindelijk een electricien gestuurd die niet eens daadwerkelijk naar de binnenunit heeft gekeken maar alleen heeft doorgemeten of er stroom stond op de buitenunit. Conclusie was dat dit het geval was en de binnenunit dus wel 'dood' moest zijn.

Bedrijf geeft aan nu bij de fabrikant een melding te doen maar ze weten niet hoelang dit duurt. De vorige keer kregen ze namelijk pas na 2 maanden antwoord. Ook geven ze aan dat de fabrieksgantie 2 jaar is, terwijl de fabrikant zelf in 2016 een bericht op Facebook geplaatst heeft dat de garantie nu 5 jaar is. Alleen is de fabrikant nu overgenomen door een ander bedrijf! Heb de verkopende partij ook gewezen op de wettelijke garantie ipv fabrieksgarantie maar daar hadden ze nog nooit van gehoord.

Wat zijn mijn rechten nu? En hoe pak ik dit het beste aan?

4506 4 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Nov 8, 2021 om 16:00
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ag86 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel . ( scroll ook helemaal naar beneden voor meer informatie )

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 8, 2021 om 16:00
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Hier kunt u iets over de garantie lezen:

https://www.warmtepomp-info.nl/garantie/

Topantwoord

sira
door sira - Nov 8, 2021 om 16:04
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Stuur de leverancier nog een brief en een mailtje (beide zelfde tekst) waarin u een uiterste datum aangeeft waarop u antwoord c.q. een oplossing wilt hebben. Nu is het allemaal een beetje vrijblijvend, de fabrikant kan volgende week reageren, maar ook over 2 maanden.

Is de leverancier ergens bij aangesloten (dus niet de monteur)? Zo ja, dan kunt u die ook advies vragen.

Krijgt u geen antwoord, stuur dan een aangetekende brief en een kopie per gewone post.

AG
door AG86 Nov 8, 2021 om 16:23
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel, als ik eind van de week nog niks gehoord heb ga ik dat zeker doen! Leverancier geloof ik nergens bij aangesloten helaas.

sira
door sira Nov 8, 2021 om 16:39
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, lid van Vereniging Eigen Huis? Als ze niets doen kunt u hen nog vragen een brief te sturen. Info kunt u inwinnen bij het juridisch loket. Bij Das kun je tegenwoordig ook terecht, zelfs al ben je daar niet aangesloten.

AG
door AG86 Nov 8, 2021 om 17:34
Antwoorden / 1 Vragen

Nee helaas niet, vorig jaar voor gekeken maar door omstandigheden vergeten af te sluiten (typisch..). Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken!

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2021 om 16:26
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Nog meer uitgebreid m.b.t. al wu rechten op basis van de consumentenbeschermingswetgeving en wat u kunt doen indien de verkoper in gebreke blijft m.b.t. de naleving ervan:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.  P.s. u heeft dus in principe niets van doen met eventuele fabrieksgarantie. Wetgeving prevaleert

AG
door AG86 Nov 8, 2021 om 17:34
Antwoorden / 1 Vragen

Hartstikke bedankt, ik ga erin duiken!

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 8, 2021 om 18:54
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan en succes. Laat t.z.t. weten of alles naar uw wens is verlopen.