Warmtepomp na 3 jaar kapot, garantie?
In 2018 is er een hybride warmtepomp geplaatst door het bedrijf waar ik ook mijn zonnepanelen heb laten plaatsen. Er is in het begin veel mis gegaan omdat ze een zpp'er inschakelen om het aansluitwerk te doen en het lukte hem maar niet de pomp te laten communiceren met de CV ketel waardoor ik vaak in de winter zonder warmte heb gezeten. Het bedrijf reageert namelijk ontzettend traag.
Nu viel afgelopen maandag de aardlek schakelaar hier uit en sindsdien geeft de thermostaat een constante buitentemperatuur aan van 0 graden, ook de buitenunit heeft niet meer gefunctioneerd. Het enige wat de warmtepomp nog doet is de CV ketel aansturen. Ik heb contact gezocht met de fabrikant maar die zegt dat ik het moet laten oplossen door de verkopende partij. Dus het bedrijf wat het ding geplaatst heeft wederom gebeld, er is na 3 telefoontjes en een week wachten uiteindelijk een electricien gestuurd die niet eens daadwerkelijk naar de binnenunit heeft gekeken maar alleen heeft doorgemeten of er stroom stond op de buitenunit. Conclusie was dat dit het geval was en de binnenunit dus wel 'dood' moest zijn.
Bedrijf geeft aan nu bij de fabrikant een melding te doen maar ze weten niet hoelang dit duurt. De vorige keer kregen ze namelijk pas na 2 maanden antwoord. Ook geven ze aan dat de fabrieksgantie 2 jaar is, terwijl de fabrikant zelf in 2016 een bericht op Facebook geplaatst heeft dat de garantie nu 5 jaar is. Alleen is de fabrikant nu overgenomen door een ander bedrijf! Heb de verkopende partij ook gewezen op de wettelijke garantie ipv fabrieksgarantie maar daar hadden ze nog nooit van gehoord.
Wat zijn mijn rechten nu? En hoe pak ik dit het beste aan?
Topantwoord
Hallo Ag86 ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel . ( scroll ook helemaal naar beneden voor meer informatie )
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Topantwoord
Topantwoord
Stuur de leverancier nog een brief en een mailtje (beide zelfde tekst) waarin u een uiterste datum aangeeft waarop u antwoord c.q. een oplossing wilt hebben. Nu is het allemaal een beetje vrijblijvend, de fabrikant kan volgende week reageren, maar ook over 2 maanden.
Is de leverancier ergens bij aangesloten (dus niet de monteur)? Zo ja, dan kunt u die ook advies vragen.
Krijgt u geen antwoord, stuur dan een aangetekende brief en een kopie per gewone post.
Dankjewel, als ik eind van de week nog niks gehoord heb ga ik dat zeker doen! Leverancier geloof ik nergens bij aangesloten helaas.
Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, lid van Vereniging Eigen Huis? Als ze niets doen kunt u hen nog vragen een brief te sturen. Info kunt u inwinnen bij het juridisch loket. Bij Das kun je tegenwoordig ook terecht, zelfs al ben je daar niet aangesloten.
Nee helaas niet, vorig jaar voor gekeken maar door omstandigheden vergeten af te sluiten (typisch..). Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken!
Topantwoord
Nog meer uitgebreid m.b.t. al wu rechten op basis van de consumentenbeschermingswetgeving en wat u kunt doen indien de verkoper in gebreke blijft m.b.t. de naleving ervan:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM. P.s. u heeft dus in principe niets van doen met eventuele fabrieksgarantie. Wetgeving prevaleert
Hartstikke bedankt, ik ga erin duiken!
Graag gedaan en succes. Laat t.z.t. weten of alles naar uw wens is verlopen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer