kloske
door kloske Dec 20, 2013 om 01:26
Garantie & verzekeringen

Zijn er uitzonderingen als je achter op een andere auto botst mbt schadevergoeding?

Normaalgesproken keert de autoverzekering niet uit als je tegen je voorligger opbotst (behalve dan bij een allriskverzekering.) Maar wat als je de laatste bent in een kettingbotsing, zijn er dan uitzonderingen of geldt die regel dan ook gewoon?

7430 25 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Dec 20, 2013 om 07:18
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als u alleen WA verzekerd bent keert de verzekering in dit geval niets aan u uit. Mogelijk wordt u verantwoordelijk gehouden voor de schade die uw voorganger heeft veroorzaakt bij zijn voorganger. Laat dit dus maar aan de verzekering over. Ook zult u terug vallen op de bonus/malus trede.

jantje7

emcede
door emcede - Dec 20, 2013 om 08:21
960 Antwoorden / 4 Vragen

De enige mogelijkheid die je hebt is aantonen dat je voorganger plotseling zonder noodzaak fors remde ("zeer plotseling en onnodig krachtig"). Bijvoorbeeld midden op de snelweg een noodstop maken voor een overstekende eend, of plotseling remmen voor een groen verkeerslicht. Als het echter gaat om een 'gewone' kop-staartbotsing is het jammer maar helaas...

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 20, 2013 om 11:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Emcede,
De voorbeelden die je geeft raken kant noch wal.
Je hebt gewoon onvoldoende afstand gehouden. Punt.
Dus onnodig remmen door de voorganger moet je dus zelf aan tijd en remafstand incalculeren.

De verzekering hoeft in deze zaak helemaal niets te vergoeden.
Helaas
diewilik

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2013 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou er voor de laatste een uitzondering zijn? U bent dan in ieder geval aansprakelijk voor de schade aan de achterzijde van de voorlaatste auto en als bewezen kan worden dat u hem doorgeduwd hebt weer tegen zijn voorganger aan, ook nog voor zijn voorschade en weer eventueel de achterschade van zijn voorganger en ga zo maar door.

Dat betekent dus, afstand houden.

edrick3
door edrick3 - Dec 20, 2013 om 11:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kloske,

..... Maar wat als je de laatste bent in een kettingbotsing, zijn er dan uitzonderingen of geldt die regel dan ook gewoon?.....
Waarom uitzonderingen?
Die regel geldt gewoon.
Je bent dus gewoon de klos(ke).

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Dec 20, 2013 om 14:30
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Zou bijna zeggen: jammer dat er niet nog iemand op u botste: was het weer een ander verhaal geworden. Nu dus sec: neen, er zijn geen uitzonderingen. En wat emcede schrijft klinkt leuk, maar daar kan je weinig mee: overstekende eend. Dat is geen goede 'getuige' in het verhaal. Zelfs al zal zoiets voorkomen.

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2013 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor ander verhaal dan? Als Kloske op een staart botst, dan betaalt zijn WA verzekering de schade aan de auto waar hij tegenaan gebotst is en als er dan weer iemand op hem knalt, wordt zijn ACHTERSCHADE vergoed.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 20, 2013 om 15:44
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De achterste moet in principe alles betalen, ongeacht het aantal in deze botsing.

Als er gaten vallen is er sprake van 2 kettingbotsingen dus de persoon die niemand achterin kreeg betaalde alles.

Of je nu vol erin ging of slechts klein tikje gaf als achterste maakt niets uit.
Wel is bij overmacht nog een uitzondering als iemand plotseling zonder noodzaak stopte maar dat komt zelden voor en is moeilijk bewijsbaar.
Wel moest je voldoende afstand houden en tijdig reageren dus hoewel de regel bestaat is het maar zelden dat iemand die hard remde moet betalen.

labren
door labren - Dec 20, 2013 om 15:47
862 Antwoorden / 0 Vragen

waarom zouden ze niet uitbetalen ?????, je bent toch verzekerdt.

kloske
door kloske - Dec 20, 2013 om 15:54
150 Antwoorden / 33 Vragen

Er wordt al een brief naar de maatschappij gestuurd. Nee heb je tenslotte al, ja kun je krijgen. Afstand houden is zeker de beste optie, maar in dit geval bijna onmogelijk, aangezien het zó razend druk was dat zodra er een gat viel waar net 2 auto's inpasten (t was op de autosnelweg) er vaak onmiddellijk door een andere bestuurder gebruik van werd gemaakt door in te voegen, zowel vanaf de ene rijstrook als vanaf de andere. Op die manier wordt het zeer lastig om afstand te houden. Een iemand werd op die manier gesneden en is toen van schrik op de rem gaan staan, met dus een kettingbotsing als gevolg. Vandaar dat ik vraag of er uitzonderingen zijn.

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2013 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het goed begrijp, reed u u iemand van achteraan aan? Ik begrijp niet wat voor ja u dan verwacht. U hebt waarschijnlijk schade en de auto waar u tegenaan reed ook. Als u niet casco verzekerd bent, is uw eigen schade voor eigen rekening en vergoedt uw verzekeringsmaatschappij de achterschade van uw voorganger. Heel simpel.

aaromijn
door aaromijn - Dec 20, 2013 om 18:10
37 Antwoorden / 9 Vragen

Ga naar Google en typ op de zoekregel: vergoeding kettingbotsing. Daar kan je alles vinden.

kloske
door kloske - Dec 20, 2013 om 18:11
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=aaromijn schreef op vrijdag 20 dec 2013, 17:47]Ga naar Google en typ op de zoekregel: vergoeding kettingbotsing. Daar kan je alles vinden.

Kijk, hier was ik blijkbaar naar op zoek! Bedankt!

jantje7
door jantje7 - Dec 20, 2013 om 18:15
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ja, als u uw gelijk wilt halen, kunt u altijd nog in België gaan wonen.

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2013 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kloske

Met die verhalen op Google schiet u echt helemaal niets op.

ro
door ron530 - Dec 20, 2013 om 18:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In ons landje hebben we een verkeerswetje die luidt "elke verkeersdeelnemer dient dusdanig afstand te houden dat het door hem/haar bestuurde voertuig tijdig tot stilstand gebracht kan worden". Wellicht heeft u onvoldoende afstand gehouden of met andere zaken dan autorijden bezig geweest. Hoe dan ook u bent hopeloos fout in deze.

kr
door kroeg1945 - Dec 20, 2013 om 21:15
20 Antwoorden / 0 Vragen

Antwoord EMCEDE zo gek nog niet.
Zie hiervoor uitspraak in cassatie HR 13-04-2001 Art. 177 RV
AB1065
C99?212SNR een vorm van het z.g. eendjesarrest.

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2013 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is hier helemaal geen sprake van overstekende eendjes.

kr
door kroeg1945 - Dec 21, 2013 om 15:32
20 Antwoorden / 0 Vragen

Oh gelukkig maar.

Hij knalde er achter op. Dus gewoon fout. Verzekeraars zoeken dit onderling wel uit met een rapport van de VOD als leidraad.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2013 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

VOD?

tenormin
door tenormin - Dec 21, 2013 om 18:07
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 21 dec 2013, 17:50]VOD?

Als ik Google: wat betekent V O D bij verzekeringsmaatschappijen krijg je heel veel: alleen, geen pagina is meer te lezen. Dus zal het bij vod moeten blijven zonder te weten wat het betekent. Ik dan.

si
door simonkabelfoon - Dec 21, 2013 om 22:46
72 Antwoorden / 0 Vragen

Verkeers Ongevallen Dienst wellicht?

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2013 om 23:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De afkorting daarvan is VOA.

kloske
door kloske - Dec 21, 2013 om 23:13
150 Antwoorden / 33 Vragen

Vroeger heette dat VOR: VerkeersOngevallenRegistratie.

kr
door kroeg1945 - Dec 23, 2013 om 15:10
20 Antwoorden / 0 Vragen

Simonkabeltelefoon voelt het haarscherp aan.