fr
door freekfie Dec 28, 2012 om 14:34
Garantie & verzekeringen

Zorgtoeslag

Beste redactie,
Graag wil ik weten, hoeveel de zorgtoeslag naar beneden gaat. Ik heb n.l gehoord dat dat gaat gebeuren, is dat correct

1224 21 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Dec 28, 2012 om 14:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=freekfie schreef op vrijdag 28 dec 2012, 14:34]Beste redactie,
Graag wil ik weten, hoeveel de zorgtoeslag naar beneden gaat. Ik heb n.l gehoord dat dat gaat gebeuren, is dat correct

Voor de lagere inkomens gaat de zorgtoeslag omhoog, voor de hogere inkomens omlaag. Meer info KLIK hier

ro
door ron530 - Dec 28, 2012 om 14:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het voorschot zorgtoeslag voor januari 2013 heeft u al op 20 december ontvangen, voor de lagere inkomens is die gestegen naar 88 euro ter compensatie van het hogere eigen risico.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 28, 2012 om 15:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zoek het eens op bij de rwd met de link zorgtoeslag dan kan u het berekenen. Maar wat al zeker is dat u al had moeten zien wat het voor u is geworden.

jo
door jorisw - Dec 28, 2012 om 16:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 28 dec 2012, 14:58]Het voorschot zorgtoeslag voor januari 2013 heeft u al op 20 december ontvangen, voor de lagere inkomens is die gestegen naar 88 euro ter compensatie van het hogere eigen risico.

Dus iemand die een laag inkomen heeft en gezond is, hoeft maar een paar euro per maand verzekeringspremie te betalen. Dat is een stuk goedkoper dan het ziekenfonds ooit was.....

ro
door ron530 - Dec 28, 2012 om 16:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Daar komt het wel op neer, met dank aan de Haagse beleidsmakers. Van het hele zorgstelsel klopt niets.

zw
door zwaardvis - Dec 28, 2012 om 17:03
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nou als je gezond bent, pak je een vrijwillig eigen risico. Betaal je iets van 73 euro en krijg je 88 euro zorgtoeslag. Gratis verzekerd en nog 15 euro per maand toe. Leve de nivellering.

zw
door zwaardvis - Dec 28, 2012 om 17:03
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En dan ook nog wanbetalen natuurlijk......

ro
door ron530 - Dec 28, 2012 om 17:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als je recht hebt op zorgtoeslag kost de verzekering ook maar weinig. Gelukkig stopt de toeslag wel bij structurele wanbetaling. Ik heb een eigen menig over de zorgverdeling en hoe die gefinancierd moet gaan worden want de huidige regeling kost zakken vol met geld die niet juist wordt besteed.

dearagain
door dearagain - Dec 28, 2012 om 20:00
2462 Antwoorden / 7 Vragen

* t's toch een kleine moeite om het antwoord op deze vraag zelf even op internet op te zoeken

jo
door jorisw - Dec 28, 2012 om 21:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op vrijdag 28 dec 2012, 17:03]Nou als je gezond bent, pak je een vrijwillig eigen risico. Betaal je iets van 73 euro en krijg je 88 euro zorgtoeslag. Gratis verzekerd en nog 15 euro per maand toe. Leve de nivellering.

En dan te bedenken dat dit voor een niet nader te noemen partijvoorzitte nog lang niet genoeg is. Moet je kijken hoeveel iemand met een modaal inkomen aam zorg betaald.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2012 om 11:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=freekfie schreef op vrijdag 28 dec 2012, 14:34]Beste redactie,
Graag wil ik weten, hoeveel de zorgtoeslag naar beneden gaat. Ik heb n.l gehoord dat dat gaat gebeuren, is dat correct

Hangt dus van uw inkomen af. U moet de beschikking van 2013 al binnen hebben. Vergelijk het geschatte inkomen, dat daarop vermeld staat met de voorlopige beschikking van 2012, dan ziet u het eventuele verschil. Positie of negatief.

Bij een laag inkomen is het maximum van 2012 van ca € 834 verhoogd naar € 1.060 in 2013.

@zwaardvis Anderzorg jaarpremie vooruit betaald met een eigen risico van € 850, is € 840,96= € 70,08 per maand.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2012 om 11:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op vrijdag 28 dec 2012, 17:03]Nou als je gezond bent, pak je een vrijwillig eigen risico. Betaal je iets van 73 euro en krijg je 88 euro zorgtoeslag. Gratis verzekerd en nog 15 euro per maand toe. Leve de nivellering.

Is natuurlijk ook van toepassing op bijvoorbeeld studenten met nauwelijks of geen inkomen.

Kinderen tot 18 jaar zijn helemaal gratis verzekerd, ook als ze er 10 of zo in een gezin hebben.

Cookies
door Cookies - Dec 29, 2012 om 12:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op vrijdag 28 dec 2012, 17:03]Nou als je gezond bent, pak je een vrijwillig eigen risico. Betaal je iets van 73 euro en krijg je 88 euro zorgtoeslag. Gratis verzekerd en nog 15 euro per maand toe. Leve de nivellering.

Tja, gekker kunnen ze in het Den Haag niet maken.;-) Alhoewel........

de eelco
door de eelco - Dec 29, 2012 om 13:20
607 Antwoorden / 92 Vragen

maar wat als je NIET gezond bent en moet rond komen van een klein wao,tje?.moest dit jaar 2 keer naar het ziekenhuis voor onderzoek en behandeling.zat gelijk aan me eigen risico..

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2012 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=de eelco schreef op zaterdag 29 dec 2012, 13:20]maar wat als je NIET gezond bent en moet rond komen van een klein wao,tje?.moest dit jaar 2 keer naar het ziekenhuis voor onderzoek en behandeling.zat gelijk aan me eigen risico..

Als u WAO hebt, hebt u in het derde kwartaal een tegemoetkoming ontvangen van het UWV van € 342,00.

Als u meer dan een half jaar bepaalde medicijnen hebt moeten gebruiken hebt u in november van het CAK € 85,00 tegemoetkoming eigen risico gekregen.

Als u een klein WAO tje hebt, hebt u dit jaar € 834 zorgtoeslag gekregen.

Hebt u nog meer zorgkosten gemaakt, buiten het eigen risico, die niet vergoed worden, dan kunt u begin volgend jaar een aangiftebiljet inkomstenbelasting invullen en krijgt u nog wat van de belastingdienst terug.

ro
door ron530 - Dec 29, 2012 om 14:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1, die tegemoetkoming is er toch enkel voor chronisch zieken.

Cookies
door Cookies - Dec 29, 2012 om 14:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 29 dec 2012, 14:09]@tijger1, die tegemoetkoming is er toch enkel voor chronisch zieken.

Als je een WAO-uitkering hebt, krijg je ieder jaar netto zo rond de 350,- uitgekeerd.

Cookies
door Cookies - Dec 29, 2012 om 14:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel goed dat tijger1 even die reactie gaf, mensen hebben nogal eens de neiging alleen te vermelden wat het allemaal wel niet kost. Wat ze allemaal vergoed krijgen, dat vergeten we voor het gemak maar even.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2012 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 29 dec 2012, 14:09]@tijger1, die tegemoetkoming is er toch enkel voor chronisch zieken.

Die uitkering van € 342 wordt door het UWV aan WAO-ers, wajongers en WIA-ers in een jaar over dat jaar door meteen uitgekeerd. Zij weten natuurlijk al wie WAO en dergelijke heeft.

Het CAK regelt de uitkering Wtcg over een bepaald jaar een jaar later. Je hoeft dan niet per se WAO of zo te hebben, maar daar zijn veel verschillende gronden voor. Fysio behandelingen, rolstoelaanschaf, verpleeghuisopname en ga zo maar door. Op de site van het CAK kunt u er alles over lezen. Wtcg uitkering.

Een WAO-er enz. Kan voor beide uitkeringen in aanmerking komen. Deze staan los van elkaar.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2012 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 29 dec 2012, 14:14]Wel goed dat tijger1 even die reactie gaf, mensen hebben nogal eens de neiging alleen te vermelden wat het allemaal wel niet kost. Wat ze allemaal vergoed krijgen, dat vergeten we voor het gemak maar even.

Het is misschien niet aardig, maar ik wordt weleens een beetje moe van het geklaag, vandaar mijn misschien wat scherpe reavtie.

Cookies
door Cookies - Dec 29, 2012 om 15:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 29 dec 2012, 14:29]maar ik word weleens een beetje moe van het geklaag

Ik niet wel eens, maar ZEER regelmatig. Ik doe dan meestal hetzelfde als jij: even opsommen wat ze WEL krijgen. Enfin er is dit jaar weer een TOP omzet gedraaid tijdens alle december feestdagen. Zo slecht hebben we het blijkbaar nog niet.