Ja
door Jaylagrande May 20, 2016 om 14:08
Geldzaken & recht

0,20 cent te weinig betaald op 390,40. 75 euro incassokosten. Rechtsgeldig?

Heb mijn schoolgeld terug laten storneren en vervolgens ruim binnen de termijn 390,20 overgemaakt. Dit moest echter 390,40 zijn. Was weinig thuis dus heb daardoor een aangetekende brief gemist die mijn buurvrouw in ontvangst had genomen. Daarin stond een aanmaning voor die 0,20 cent. Uiteindelijk is dus een incassobureau ingeschakeld en nu moet ik 75 euro incassokosten betalen. Is dit rechtsgeldig?

6116 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, zou dus 15% mogen zijn met een minimum van € 40,00 plus die € 0,20, € 40,20.:-))

Cookies
door Cookies May 20, 2016 om 15:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hè? 15% van 390,- euro is toch geen 40,- euro?

tijger1
door tijger1 May 20, 2016 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard niet, maar die € 390,20 zou op tijd betaald zijn. :-))
En dan zou het nog € 58,56 plus € 0,20 moeten zijn. En geen € 75,00.

Cookies
door Cookies May 20, 2016 om 15:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Aha, maak nu dezelfde fout als jij, voordat je je post aanpaste.

marita5
door marita5 - May 20, 2016 om 15:09
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jaylagrande ,

Lees hier wat u kunt doen tegen te hoge incassokosten ( klik op het woord Besluit BIK ) , klik op rode regel .

https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/schulden-en-incasso/incassokosten

Cookies
door Cookies - May 20, 2016 om 15:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoals tijger1 schrijft, is de hoogte niet correct.

Erg kinderachtig om dat door te schuiven naar een incassobureau. Even een appje voor die 0,20 ct had natuurlijk ook gekund.

getty
door getty - May 20, 2016 om 15:17
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wie is de schuldeiser, duo of de school zelf?  Aan wie was u het schoolgeld schulden? T.a.v schulden aan de overheid gelden namelijk andere regels dan hierboven genoemd.

getty
door getty - May 20, 2016 om 15:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik schat zo in dat er al heel wat correspondentie aan vooraf is gegaan voordat het bij het incassobureau belandde.....Dus waarom gewoon niet toen gelijk die € 0,20 betaald?

me
door mein33 - May 20, 2016 om 15:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@jaylagrande,

Hier is blijkbaar meer misgegaan dan u prijsgeeft.
Een aangetekende brief kan/mag alleen aangenomen worden door de geadresseerde.
Deze aangetekende brief zal niet het eerste bericht zijn geweest m.b.t. een betalingsachterstand.
Alvorens er vervolgens een incassobureau wordt ingeschakeld zijn er reeds meerdere pogingen gedaan om de betalingsachterstand te incasseren, hierover bent u zeer zeker geïnformeerd, maar heeft u dit aan u voorbij laten gaan.
Het incassobedrag van € 75,00 zal ook niet bij de eerste poging tot incasso door het incassobureau zijn opgelegd, doch zeer aannemelijk is dat u ook die aanmaning(en) heeft gemist.
Krabbel nog eens achter uw oor en ga bij uzelf te rade waarom en hoe het e.e.a. zo fout heeft kunnen lopen.

audb
door audb May 20, 2016 om 15:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U heeft gelijk was het niet dat er ook post bezorgers zijn die het gewoon bij een van de buren dumpt om er zo vanaf te zijn.

Ja
door Jaylagrande - May 20, 2016 om 15:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

@ getty

De schuldeiser is de school zelf. Het staat buiten kijf dat het dom is dat ik die 0,20 cent over het hoofd heb gezien. Maar verder geen mail of iets dergelijks gehad, buiten de 'normale' aanmaning. Ik zie nu zelfs dat de aangetekende brief slechts vermeldt dat het bedrag nu overgedragen wordt aan de incasso. Heb overigens niet de 390,20 teruggekregen maar moet nu wel hoofdsom plus incassokosten betalen, dus dat klopt sowieso al niet. En uiteraard was de 0,20 cent betalen makkelijker geweest, dat had ik dan ook zeker gedaan als ik hiervan op de hoogte was.

audb
door audb - May 20, 2016 om 15:32
1668 Antwoorden / 5 Vragen

www.hetjl.nl ga daar maar eens informeren maar ik denk dat zelfs een kanton rechter alles van tafel zou vegen , 20 cent is nou echt geen bedrag waar een school door faliet zou gaan.

Ja
door Jaylagrande - May 20, 2016 om 15:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

@ mein33

De normale procedure is als volgt: wanneer schoolgeld niet betaald is heeft de student 17 dagen om het geld alsnog over te maken. Ik heb het binnen 7 dagen zelfs overgemaakt, minus die 0,20 cent. Vervolgens heb ik niks meer ontvangen behalve dus een aangetekende brief (waarin al stond dat de vordering was overgegeven aan een incassobureau). Mijn buurvrouw heeft dezelfde voordeur als ik, geen idee of dat allemaal legitiem was.

jo
door jorinde duisters - May 20, 2016 om 15:34
2 Antwoorden / Vragen

Ongeacht of het kinderachtig is of niet, wanneer schuldeiser schuldenaar meerdere malen op het openstaande bedrag heeft geattendeerd zonder reactie van schuldenaar, heeft schuldeiser het recht om een incassobureau in te schakelen. Hier komen altijd incassokosten bij kijken en sinds 2012 is wettelijk bepaald dat dit 15% procent van de som mag zijn met een minimum bedrag van 40,-. De som is dus 40,20, en hier zul je niet aan ontkomen. Mijn advies is om het bedrag in de brief te negeren en 40,20 over te maken. Vervolgens stuur je ze schriftelijk een verklaring met een verwijzing naar de wetgeving over incassokosten en dat je niet bereid bent meer te betalen. Veel incassobureau's zijn vrij agressief en zullen vaak gaan dreigen met deurwaarders, beslaglegging etc. Negeren, dit is gebluf om jou toch zo gek te krijgen dat je de rest ook betaald.

zoekster1
door zoekster1 May 20, 2016 om 16:29
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, Jorinde duisters, incassokosten moeten exact kloppen. Een incassobureau of schuldeiser mag niet een te hoog bedrag vragen en dan later 'bijstellen' naar het exacte bedrag. Anders kan een incassobureau het gewoon 'proberen' en hopen dat de schuldenaar niet op de hoogte is. De incassokosten moeten exact zijn en ook de betalingsherinnering met een termijn van 14 dagen met DAARBIJ de exacte incassokosten moet zijn verstuurd.

zoekster1
door zoekster1 May 20, 2016 om 16:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat heeft de wetgever ermee te maken of een incassobureau deze kosten in rekening brengt bij de schuldeiser? Dat is een zaak tussen hen, daar gaat de wet helemaal niet over. Het is niet voor niets dat incassobureaus de pest hebben aan de 14 dagen brief (die overigens ook vaak door het incassobureau wordt gestuurd) dan kan de schuldenaar nog steeds het oorspronkelijke bedrag betalen. De kosten die de schuldeiser maakt, daar gaat de wet helemaal niet over. Het gaat over maximale incassokosten na de 14 dagen.

jo
door jorinde duisters Sep 16, 2016 om 11:37
2 Antwoorden / Vragen

Een beetje een late reactie maar het komt er op neer dat veel incassobureau's in de praktijk vaak te hoge incassokosten eisen, wetend dat men vaak niet op de hoogte is van de wetgeving. Wat wetgeving er mee te maken heeft? In de wet staat vast hoeveel incassokosten een incassobureau max. mag eisen. Beetje jammer dat dit ook nog uitgelegd moet worden. En waarom heb je het over 14 dagen. Zodra de schuldeiser de zaak bij het incassobureau neerlegd mag deze meteen incassokosten bereken. Beter inlezen de volgende keer!

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2016 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@duisters. Misschien verstandig u zelf te verdiepen in de regels, dan schrijft u geen onzin.

zoekster1
door zoekster1 Sep 17, 2016 om 23:25
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Even had ik hoop dat hier de vraagsteller reageerde met hoe een en ander is afgelopen, maar helaas, het is weer zo'n eigenwijze troel die nog nooit van de verplichte 14 dagen betalingsherinnering heeft gehoord.

zoekster1
door zoekster1 - May 20, 2016 om 15:39
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat de incassokosten niet kloppen hoeft u sowieso helemaal geen incassokosten te betalen. Het incassobedrag zou over de totale som 58,56 zijn geweest, dus dat klopt al niet.

Verder lijkt hier geen brief te zijn verzonden waarbij u werd gemaand binnen 14 dagen te betalen met daarbij het genoemde incassobedrag, dat is nl verplicht dus dat is ook al een fout.

En gaat dit nu om 20 cent? Wat is dat voor zeikerij? Als ik u was zou ik nu even contact opnemen met de school, want dit lijkt op bureaucratische flauwekul.

jo
door jorinde duisters May 20, 2016 om 15:58
2 Antwoorden / Vragen

Dat de incassokosten niet kloppen betekend niet dat schuldenaar ze niet hoeft te betalen. Incassobureau's maken maar al te graag misbruik van onwetendheid van mensen en proberen zo een extra slaatje mee te pikken, maar hoe dan ook je bent wettelijk verplicht om incassokosten te betalen. Ook als deze berekend worden over een bedrag van 0,20. Deze incassokosten worden namelijk vooraf bij schuldeiser in rekening gebracht door incassobureau. Schuldenaar dient deze dus te 'vergoeden'

zoekster1
door zoekster1 May 20, 2016 om 16:46
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat heeft de wetgever ermee te maken of een incassobureau deze kosten in rekening brengt bij de schuldeiser? Dat is een zaak tussen hen, daar gaat de wet helemaal niet over. Het is niet voor niets dat incassobureaus de pest hebben aan de 14 dagen brief (die overigens ook vaak door het incassobureau wordt gestuurd) dan kan de schuldenaar nog steeds betalen. De kosten die de schuldeiser maakt, daar gaat de wet helemaal niet over. Het gaat over maximale incassokosten na de 14 dagen.

marita5
door marita5 - May 20, 2016 om 15:40
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Jaylagrande ,

Heb mijn schoolgeld terug laten storneren

U wist dat u dit moest betalen waarom heeft u dan laten storneren ?

tenormin
door tenormin - May 20, 2016 om 15:48
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Maar simpel gesteld: was die rekening nu €390,40 of €390,20? Kan me niet voorstellen dat school dan niet even met u gebeld heeft over dat enorme bedrag. Maar ook, waarom eerst storneren om toch binnen de termijn te betalen? Dat begrijp ik ook niet echt. Was kennelijke een ruime termijn om toch diverse waarschuwingen niet te hebben gelezen/gekregen?

Ja
door Jaylagrande May 20, 2016 om 15:57
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat storneren doen zoveel studenten. Soms komt het een maand even niet lekker uit, dan kan 17 dagen bijvoorbeeld net genoeg zijn. De rekening was 390,40 en ik heb 390,20 betaald, ruim voor de 17 dagen verstreken waren. Daarna niks meer gehoord over die 0,20 cent, tot de aangetekende brief. Het is dus niet zo dat ik allerlei waarschuwingen niet gelezen heb.

jo
door jorinde duisters - May 20, 2016 om 15:50
2 Antwoorden / Vragen

Wat betreft die 390,20. Voeg als bijlage een bewijs van de betaling toe en attendeer het incassobureau erop dat dit bedrag onterecht gevorderd wordt door schuldeiser en dat hierover dus géén incassokosten berekend mogen worden.

Cookies
door Cookies - May 20, 2016 om 15:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Het incassobedrag zou over de totale som 58,56 zijn geweest, dus dat klopt al niet......

Nee, de totale som is 0,20 cent, dus totale incassokosten is 40,- euro + 0,20 ct. (Je maakt dezelfde fout als ene carola.83.)

getty
door getty May 20, 2016 om 15:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgens TO zou de hoofdsom 390, 20 zijn (geeft ze ergens in haar reactie aan).  Dan klopt  die € 58 dus wel die zoekster aangeeft.

Cookies
door Cookies May 20, 2016 om 15:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die 390,20 is toch betaald? Blijft over 0,20 ct.

getty
door getty May 20, 2016 om 16:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Carola, ja, volgens to wel, maar volgens het incassobedrijf dus niet. Ze incasseren dus de volledige hoofdsom. To zal dus ook moeten aantonen dat ze het na het storneren wel zelf heeft overgemaakt., minus die € 0,20 dus.

En dan is het zoals Zoekster stelt, als zij dus uitgaan van die 390€ dan zouden de incassokosten 58€ moeten zijn.

Cookies
door Cookies May 20, 2016 om 16:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, hij kreeg een aanmaning voor 0,20 + incassokosten. Daarin stond een aanmaning voor die 0,20 cent.

marita5
door marita5 - May 20, 2016 om 16:34
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Deze reactie begrijp ik dus niet :

Het is dus niet zo dat ik allerlei waarschuwingen niet gelezen heb.

Ja
door Jaylagrande May 20, 2016 om 16:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

De school stuurt een standaard bericht met alle consequenties en fases in een bijlage. In die bijlage staat ook dat binnen 17 dagen na de mail bij wanbetaling een incassobureau wordt ingeschakeld. Dat is het enige bericht dat ik heb gekregen en na die mail heb ik binnen 7 dagen alles betaald, minus 0,20 cent.

marita5
door marita5 May 20, 2016 om 17:02
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Neem contact op met de school , helpt dit niet stuur dan een brief waarin u vermeld dat u niet akkoord gaat met de incassokosten , die sowieso niet kloppen , zie mijn link van 15.09

zoekster1
door zoekster1 - May 20, 2016 om 16:35
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik maak helemaal niet dezelfde fout. Ik wilde alleen maar aangeven dat zelfs al waren er over het totale bedrag incassokosten berekend, dan nog had het bedrag niet geklopt.

Cookies
door Cookies May 20, 2016 om 16:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

O, duidelijk nu.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - May 20, 2016 om 17:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb overigens al een idee waarom de incassokosten (over het hele bedrag hoger zijn)

Onderwijsinstellingen zijn niet BTW plichtig, daarom moet er BTW over het incassobedrag worden betaald. En dan kom je uit op 70,86.

Als er nu ook nog wettelijke rente zou zijn gerekend over het bedrag dan kun je op de ca 75 euro uitkomen.

Dan nog gaat het hier over 20 cent.

Ja
door Jaylagrande May 20, 2016 om 17:13
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt idd, er zit ook nog BTW over.

me
door mein33 - May 20, 2016 om 18:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@jaylagrande,

U schrijft om op 2 mei om 15.26h :  Maar verder geen mail of iets dergelijks gehad, buiten de "normale" aanmaning.

Met andere woorden, u heeft een aanmaning gekregen en heeft daar dus klaarblijkelijk niets mee gedaan.
Vervolgens is er een ander incassotraject gestart en nu u op de "blaren" van uw eigen nochalante gedrag moet zitten komt u hier om raad vragen.
U had op de eerste, door u zelf genoemde, aanmaning direct moeten reageren dan waren deze u nu opgelegde kosten achterwege gebleven

Ja
door Jaylagrande May 20, 2016 om 19:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, nadat die aanmaning is gekomen heb ik dus 390,20 betaald. Dat zou ik niet niets gedaan noemen. Maar zelfs dan, al had ik miljoen waarschuwingen gehad voor die 0,20 cent, probeert u mij er nou echt van te overtuigen dat het dan redelijk is om dit bedrag met een factor van 350 terug te betalen?

diumenge
door diumenge - May 20, 2016 om 18:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarschijnlijk hebben ze die betaling/ontvangst van € 390,20 niet kunnen matchen met de openstaande schuld, en staat administratief het volledige bedrag dus open. En dan klopt het ineens weer allemaal... Je betaling staat waarschijnlijk ergens op een tussenrekening.

zoekster1
door zoekster1 May 20, 2016 om 18:18
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat denk ik ook. Eigenlijk zouden wij die communicatie moeten inzien.

Ja
door Jaylagrande May 20, 2016 om 19:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

De communicatie is niet meer geweest dan ik al gezegd heb. Een standaard mail, met waarschuwing voor incasso, en daarna dus die aangetekende brief waarin staat dat het volledige bedrag naar de incasso wordt overgeheven. Ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed, want ik heb dus al wel 390,20 betaald (blijkt ook uit de aangetekende brief), maar volgens de incasso moet ik het volledige bedrag nog voldoen plus 75 euro. Heb ze vervolgens een bewijs gestuurd van mijn tijdige betaling, maar volgens hen heeft mijn school me tijdig op de hoogte gesteld van de achterstallige 0,20 eurocent.

Ik heb hier echter niks over gehoord, tot de aangetekende brief, waarin dus al stond dat het volledige bedrag wordt overgedragen aan de incasso.

tijger1
door tijger1 May 20, 2016 om 19:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u dat incassobureau dan ook een kopie gestuurd van die aanmaning van de school inzake die 20 cent?

Ja
door Jaylagrande May 20, 2016 om 20:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

Die heeft de school zelf gestuurd. Maar nog even ter verduidelijking: dat was geen aanmaning voor die 0,20 cent maar een mededeling dat het bedrag nu is overgedragen, omdat er een openstaand bedrag staat van 0,20 cent. Dus de volgorde: Aanmaning (standaard) dat ik binnen 17 dagen moet betalen, ik betaal binnen 7 dagen alles minus 0,20 cent, ik hoor niks meer en krijg slechts nog een aangetekende brief waar ik op de hoogte word gebracht dat een  incassobureau wordt ingeschakeld.

Ja
door Jaylagrande - May 20, 2016 om 21:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Heb mijn mail trouwens nog eens extra gecheckt en ik heb zelfs een bevesteging van betaling van ze gekregen (2 dagen na mijn betaling):

Beste ......,

We hebben je betaling ontvangen. Je accountgegevens en je toegang tot Blackboard zijn de volgende werkdag (na het ontvangen van deze mail) gedeblokkeerd.

Hopende je hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Debiteuren Centrum

Is dit juridisch gezien nog relevant?

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Relevant? Uiteraard uiterst relevant. Zorgvuldig bewaren, print even uit voor de zekerheid. Stuur dat incassobureau een kopie en bel die school.

Ja
door Jaylagrande - May 20, 2016 om 22:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

Oké bedankt voor de tip en iedereen hier sowieso bedankt voor de input.