mi
door mike73 Apr 9, 2008 om 15:51
Geldzaken & recht

2 huizen verkopen, 1 kopen

Dag beste mensen, Ik en mijn vriendin gaan allebei onze huizen verkopen, om vervolgens 1 huis te kopen. Met de bestaande hypotheken (allebei van de rabobank) kunnen we het huis makkelijk financieren. We kunnen de hypotheken meenemen naar de nieuwe hypotheek. Het omzetten van de hypotheken is eigenlijk alleen een administratief klusje. Mijn adviseur zegt:"U moet uw oude hypo (die niet bij hem wegkomt) aflossen (4,7 tien jaar vast tot 2017) en een nieuwe hypo (die wel van hem komt) inkopen (5,3% tien jaar vast)  omdat de Rabo opgedeeld is in allemaal losstaande....lastig verhaal wil ik u als klant niet mee lastig vallen." Nu blijkt bij navraag dat ik wel mijn oude voorwaarden kan meenemen. Dit zijn toch je reinste oplichtingpraktijken! Deze hypotheekmedewerker heeft in de financieringskosten dik 2000 euro aan provisie gerekend voor zichzelf. Dit is wat er in de offerte staat vermeld die hij me gestuurd heeft. Hoe is zo'n afsluitprovisie opgebouwd en inhoeverre kun je daar over onderhandelen?

Ik heb dringend advies nodig, over een kleine week moet ik het koopcontract ondertekenen.

Alvast bedankt voor de reactie, Mike

4997 2 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Apr 9, 2008 om 18:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mike,
Er komt toch wel iets meer bij kijken. Je moet inderdaad je huidige hypotheek aflossen omdat je verplicht je woning vrij van hypotheken te leveren aan je koper en moet dus door de notaris bij het kadaster worden afgemeld.

Vervolgens leen je weer geld onder dezelfde voorwaarden als je nu ook hebt bij de Rabobank en gebruik je dat geld voor de aankoop van je nieuwe woning. En dus ook een nieuwe hypotheekakte bij de notaris.

Even administratief klusje verrichten is dat dus niet.

Als je één en ander bij de Rabobank zelf regelt, dan komt er vaak korting. Je betaald dan alleen provisie voor het meerdere dat je gaat lenen.

Het verhaal dat iedere Rabobank zelfstandig is, klopt ook. Er zijn interne afspraken die er op neer komen dat de Rabo's niet in elkaar werkgebied gaan financieren.

Op zich kan het helemaal geen kwaad om een hoog bedrag in de berekening mee te nemen. Alles wat niet betaald is aan provisie, komt op je eigen rekening terecht. Bij dit soort berekeningen worden vaak de bijkomende kosten hoog ingeschat omdat het dan alleen maar mee kan vallen.

marcel75
door marcel75 - Apr 9, 2008 om 20:56
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog een aanvullend advies:
Het is heel gebruikelijk om in de koopovereenkomst een ontbindende voorwaarde voor de financiering op te nemen. Uiteraard moet je vooraf wel al bekeken hebben wat je zou kunnen lenen, maar je hoeft op het moment dat je de koopovereenkomst tekent de hypotheek nog niet rond te hebben. Op zich heb je daar nog wel even voor. Hou alleen wel rekening met verwerkingstijd bij de bank (overigens is die bij de Rabobank op dit moment zo'n 2 weken, bij andere banken kan dat oplopen tot 8 weken), oftewel lever alles op tijd aan zodat de notaris ook alles op tijd heeft en de overdracht op de afgesproken datum door kan gaan.