gv
door gvdamn Feb 6, 2011 om 17:54
Geldzaken & recht

9,2% Stijging WaterschapsBelastingen Rijnland

Het Hoogheemraadschap van Rijnland maakt het dit jaar nog weer bonter dan vorig jaar!! De aanslag waterschapsbelastingen van het Hoogheemraadschap van Rijnland is dit jaar met bijna 9,2% gestegen t.o.v. vorig jaar. Dit terwijl de inflatie 0,9% was. T.o.v. 2003 was deze stijging 47,5%. De inflatie over deze periode was 13,2%. Wat kunnen wij doen aan deze exorbitante stijging, waar overigens geen enkele rekening en verantwoording over afgelegd wordt!?! Heeft iemand e-mail en post adressen en telefoonnummers van de verantwoordelijken?

1437 24 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 6, 2011 om 18:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--overigens geen enkele rekening en verantwoording over afgelegd wordt!?! --

Misschien moet je dan toch beetje beter informeren, alle info is te vinden op hun site evenals de contactgegevens.

-Begroting 2011- Rijnland

Lsk520
door Lsk520 - Feb 6, 2011 om 20:18
827 Antwoorden / 2 Vragen

En wat was je vraag?
Of denk je ; zondagmiddag, niks te doen?

gv
door gvdamn - Feb 6, 2011 om 21:28
42 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 6 feb 2011, 18:10]Misschien moet je dan toch beetje beter informeren, alle info is te vinden op hun site evenals de contactgegevens.

-Begroting 2011- Rijnland

Met contactgegevens doel ik op de gekozen vertegenwoordigers. De contactgegevens van Rijnland heb ik al. Je krijgt daar alleen bij het indienen van een klacht een standaard briefje die op geen enkele manier jouw klacht serieus neemt.

Zo'n begroting is mooi, maar waarom moeten die tarieven met zo'n exhorbitant percentage stijgen en dat nu al voor het zoveelste jaar op rij? Dat vind ik niet terug in de begroting 2011. Ze zullen iedereen "droge voeten" willen laten houden of iets van gelijke strekking. Maar waarom moeten de tarieven dan zoveel omhoog? En waarom bij Rijnland dan zoveel meer dan bij andere waterschappen?

gv
door gvdamn - Feb 6, 2011 om 21:29
42 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=tp schreef op zondag 6 feb 2011, 20:18]En wat was je vraag?
Ik hoop hier mensen te informeren en te mobiliseren om te weer te komen tegen de schandalige tariefstijgingen. Ik denk dat maar weinig mensen dit door hebben.

birdies
door birdies - Feb 6, 2011 om 21:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........En waarom bij Rijnland dan zoveel meer dan bij andere waterschappen...

Bij Delfland ligt de verhoging rond de 10%.

gv
door gvdamn - Feb 6, 2011 om 21:37
42 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 6 feb 2011, 21:32].........En waarom bij Rijnland dan zoveel meer dan bij andere waterschappen...

Bij Delfland ligt de verhoging rond de 10%.Citaat: "De waterschapslasten stijgen in 2011 gemiddeld met 1,6 procent." Er zitten uitschieters naar boven bij zoals: Delfland, Aa en Maas, Rijnland en Peel en Maasvallei.

Lsk520
door Lsk520 - Feb 6, 2011 om 21:48
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=gvdamn schreef op zondag 6 feb 2011, 21:29][quote=tp schreef op zondag 6 feb 2011, 20:18]En wat was je vraag?
Ik hoop hier mensen te informeren en te mobiliseren om te weer te komen tegen de schandalige tariefstijgingen. Ik denk dat maar weinig mensen dit door hebben.

Kansloze actie, enne...de adressen staan op de site....als je dat al niet kunt vinden....
Goed bezig...

stacey
door stacey - Feb 6, 2011 om 22:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Met contactgegevens doel ik op de gekozen vertegenwoordigers--

Zijn ook gewoon te vinden op de site ............

valerius-2
door valerius-2 - Feb 6, 2011 om 22:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gvdamn schreef op zondag 6 feb 2011, 21:29][quote=tp schreef op zondag 6 feb 2011, 20:18]En wat was je vraag?
Ik hoop hier mensen te informeren en te mobiliseren om te weer te komen tegen de schandalige tariefstijgingen. Ik denk dat maar weinig mensen dit door hebben.

Die verhogingen zijn van te voren al bekend gemaakt en ook waarom.

snah
door snah - Feb 6, 2011 om 23:26
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo , ik begrijp de kwaadheid van gvdamn , ben zelf ook wel kwaad over graaicultuur van deze eeuw.
In dit geval de waterschapsbelastingen , een zo'n grote stijging is absurd in een tijd waarin iedereen de broekriem moet aanhalen , ook al hebben zij genoeg redenen om dit te doen.
Dus een ieder die wil klagen moet dit doen bij de politieke partijen , zelf geloof ik dat ook dat niet zal helpen.

Wij zijn en blijven melkkoetjes ( van de overheid , de provincie , de gemeente , de banken , de verzekeringsmaatschappijen , de telefoonproviders en vele vele anderen )

Hans

nb
door nbw - Feb 7, 2011 om 01:51
521 Antwoorden / 24 Vragen

Ben het deels met snah eens. Je staat als burger machteloos omdat je niet naar de rechter kunt stappen als je het niet eens bent met een aanslag.En bizar kan het zijn. 2 broers met exact hetzelfde huis 2 onder 1 kap hebben maar 1 probleem. De denkbeeldige gemeentegrens/ waterschapgrens is getrokken juist in het midden. Waardoor het zomaar mogelijk is dat broer 1 700 euro meer per jaar moet betalen dan broer 2. Stemmen is zinloos en iedereen snapt deze idioterie. Echter het mag in Nederland. En de gemeentewet staat boven de grondwet zo oordeelde de europese rechter in een arrest over discriminatie op grond van woonplaats. Broer 1 is vrij genoeg zijn huis te verkopen en bij boer 2 een 3 onder 1 kap te bouwen. als ie dat wil.

gv
door gvdamn - Feb 7, 2011 om 12:04
42 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 6 feb 2011, 22:08]--Met contactgegevens doel ik op de gekozen vertegenwoordigers--

Zijn ook gewoon te vinden op de site ............Da's inderdaad correct. Voor de volledigheid een link naar de personen die in de Vaste commissie voor Financiën in de Tweede Kamer zitten. Ik vermoed dat die over de waterschapsbelastingen gaan.

gv
door gvdamn - Feb 7, 2011 om 12:09
42 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 6 feb 2011, 22:43]Die verhogingen zijn van te voren al bekend gemaakt en ook waarom.Dat ze van te voren bekend zijn gemaakt, maakt het acceptabel? In onze aanslag waterschapsbelastingen zit 1 foldertje. Hier staat werkelijk niets over het waarom van de stijging. Laat staan een antwoord op de vragen:

Waarom moeten die tarieven met zo'n exhorbitant percentage stijgen en dat nu al voor het zoveelste jaar op rij? En waarom bij Rijnland dan zoveel meer dan bij het gemiddelde / veel andere waterschappen?

sonjaatje
door sonjaatje - Feb 7, 2011 om 12:58
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Wat kunnen wij doen aan deze exorbitante stijging, waar overigens geen enkele rekening en verantwoording over afgelegd wordt!

Protesteren op het Binnenhof.

gv
door gvdamn - Feb 8, 2011 om 11:50
42 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 7 feb 2011, 12:58]Protesteren op het Binnenhof.Dat zou zeker kunnen, alleen daar gaat wel de nodige voorbereiding en media-aandacht aan vooraf. Ik ga in de komende dagen proberen alle historische tarieven/tariefstijgingen van alle waterschappen bij elkaar te krijgen, daarna het standpunt van de fracties bij de waterschappen en de Tweede Kamer te verzamelen en vandaar uit eens kijken welke (lokale en landelijke) media daarin geinteresseerd zijn. Als je mee wilt doen graag.

birdies
door birdies - Feb 8, 2011 om 13:48
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Zag laatst nog een overzicht met alle tarieven 2011 van alle waterschappen. Kan het zo snel even niet meer vinden. Zag wel dat de heffing van Delfland 50% scheelde met het goedkoopste waterschap.

Veel belastinggeld gaat vlg mij op door al die dure panden en bestuurders. Samenvoeging van waterschappen leidt ongetwijfeld tot verlaging van de belasting.

gv
door gvdamn - Feb 8, 2011 om 14:51
42 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 8 feb 2011, 13:48]Zag laatst nog een overzicht met alle tarieven 2011 van alle waterschappen. Kan het zo snel even niet meer vinden. Zag wel dat de heffing van Delfland 50% scheelde met het goedkoopste waterschap.Ik hou me aanbevolen voor het overzicht.

[quote=birdies schreef op dinsdag 8 feb 2011, 13:48]Veel belastinggeld gaat vlg mij op door al die dure panden en bestuurders. Samenvoeging van waterschappen leidt ongetwijfeld tot verlaging van de belasting.Mits de hoge heren niet van de gefuseerde organisatie een hoge kerstboom (met veel bestuurslagen) maken en zichzelf, omdat ze een veel grotere organisatie aansturen, veel meer salaris geven.

stacey
door stacey - Feb 8, 2011 om 15:12
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Kostenplaatje dure panden : Klik Hier

Alle tarieven: Klik Hier

gv
door gvdamn - Feb 8, 2011 om 16:05
42 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=stacey schreef op dinsdag 8 feb 2011, 15:12]Kostenplaatje dure panden : Klik HierDankjewel. Altijd bruikbaar.

[quote=stacey schreef op dinsdag 8 feb 2011, 15:12]Alle tarieven: Klik HierWat ik eigenlijk zoek zijn de deeltarieven (zoals voor "Watersysteemheffing ingezetenen" en "Zuiveringsheffing Woonruimten" per vervuilingseenheid) en dat dan voor de laatste jaren. (Liefst zo ver mogelijk terug.)

birdies
door birdies - Feb 8, 2011 om 18:56
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@stacey: dank voor je zoekwerk. Het lijstje wat ik, notabene een week 2 of geleden nog, tegen kwam op het web, betrof meerpersoonshuishoudens. Maar ook op jouw lijstje zie je al behoorlijk de verschillen.

Het viel me toen op dat ik voor een meerpersoonshuishouden 341,- euro betaal en bij een veel goedkoper waterschap dit rond de 170,- euro lag. Stevig verschil dus.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 8, 2011 om 19:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gvdamn schreef op dinsdag 8 feb 2011, 16:05][quote=stacey schreef op dinsdag 8 feb 2011, 15:12]Kostenplaatje dure panden : Klik HierDankjewel. Altijd bruikbaar.

[quote=stacey schreef op dinsdag 8 feb 2011, 15:12]Alle tarieven: Klik HierWat ik eigenlijk zoek zijn de deeltarieven (zoals voor "Watersysteemheffing ingezetenen" en "Zuiveringsheffing Woonruimten" per vervuilingseenheid) en dat dan voor de laatste jaren. (Liefst zo ver mogelijk terug.)

Wat wil je daarmee doen?

birdies
door birdies - Feb 8, 2011 om 19:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@gvdam: (wie bewaart, die heeft wat)

Delfland:
2011: 341,44 (w = 106,42, z = 235,02)
2010: 315,09 (w = 99,66, z = 215,43)
2009: 286,32 (w = 91,14, z = 195,18)
2008: 254,50 (w = 43,94, z = 210,54)
2007: 243,29 (w = 42,68, z = 200,61)
2006: 237,18 (w = 41,88, z = 195,30)

In 5 jaar tijd zie ik dat ik 100,- euro meer ben gaan betalen (2007/2011).

stacey
door stacey - Feb 8, 2011 om 19:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Heb nog wat gevonden, oude tarieven/stijginspercentages van 2008-2009 voor de vergelijking : Klik Hier

en 2011 : --Overzicht van waterschapslasten 2011 vergeleken met 2010 (in Excel)
Link staat onderaan pagina
Of op 4 landkaarten met enkel of meervoudig huishouden en stijgingspercentage: Kaart waterschapslasten

Zo daar ben je wel even zoet mee dan ;-)

gv
door gvdamn - Feb 9, 2011 om 09:45
42 Antwoorden / 8 Vragen

Dank voor alle links en tarieven. (Mocht je er nog meer tegenkomen dan hoor/lees ik die graag.)