co
door cornalijn Oct 15, 2009 om 08:48
Geldzaken & recht

Aangepaste premie spaarhypotheekverzekering

Hoi,

Voor het verkrijgen van een nieuwe hypotheek moest er een gezondheidsverklaring worden ingevuld. Deze heb ik naar waarheid (ok hoor van veel mensen dat je dat niet moet doen, maar toch) ingevuld: tijdelijk medicijngebruik....

Was aanleiding voor de hypotheekverstrekker om aanvullende gegevens bij mijn huisarts op te vragen. Deze heeft er een kort briefje van gemaakt met als strekking dat ik onder behandeling ben, maar dat e.e.a. postief verloopt.

Toch is dit aanleiding dat ik een gewijzigd voorstel heb ontvangen waarbij de premie (verder ongemotiveerd) wordt verhoogd. Ok niet het grootste bedrag (over de totale looptijd een 2000 euro). Maar toch...

Kan ik hier nog iets tegen ondernemen?

Met vr.gr. Cornalijn

905 6 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 15, 2009 om 09:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De verzekeraar heeft een inschatting gemaakt over het risico dat ze lopen. En ze zijn dus van mening dat je een iets hoger risico vormt en verhogen daardoor de premie. Daar kun je verder niets tegen doen.

Wat wellicht nog wel mogelijk is, is bij een andere verzekeraar een polis aanvragen. Neem daarvoor eens contact op met uw adviseur.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 15, 2009 om 23:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Cornalijn,

Wat wordt er nu verhoogd? Het rentepercentage van de hypotheek of de premie van een gekoppelde levensverzekering?

Zo'n koppeling mag niet:=koppelverkoop. Je zou, als het een levensverzekeringspremie betreft, voor deze verzekering kunnen gaan shoppen langs andere assurantiekantoren.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 17, 2009 om 01:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Marcel:

Je vergelijking enz. is me wel duidelijk, doch ik bedoelde duidelijk te maken dat de hypotheeknemer je niet dwingend op mag leggen de verzekering, welke bedoeld is het terugbetalingsrisico van de hypotheek af te dekken, bij de hypotheeknemer af te sluiten.
Dat mag ook elders, zolang het risico maar degelijk is afgedekt. Daarom kun je gaan shoppen, met de mogelijkheid dat je dan voor dezelfde dekking elders goedkoper uit bent dan bij de hypotheeknemer. Het kàn, het hoeft niet per sé.

H,

marcel75
door marcel75 - Oct 17, 2009 om 10:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hardware,
Helemaal met je eens. Ik had je eerdere posting even niet goed begrepen. Dank voor je toelichting.

co
door cornalijn - Oct 22, 2009 om 10:15
11 Antwoorden / 14 Vragen

Dank voor jullie reacties. In ieder geval voor mezelf de bevestiging gekregen dat zoals het gaat 'verdedigbaar' maar bovenal begrijpbaar is.

Met vr.gr. Cornalijn

al
door alekz - Oct 26, 2009 om 11:31
7 Antwoorden / 0 Vragen

Cornalijn,

Als het "tijdelijke gebruik" van de medicijnen over is, en alles is weer goed, dan kun je een herkeuring aanvragen bij dezelfde maatschappij. Als dan een en ander goed is, dan wordt de verhoging weer opgeheven. Ook kun je bij een andere maatschappij kijken wat zij aan eisen stellen.