ninc
door ninc Mar 1, 2013 om 11:39
Geldzaken & recht

Aansprakelijkheid

Een kennis van me en ik hebben een bus geregeld voor vervoer naar een evenement die over een paar maanden plaats vind.

Iedereen heeft gelapt en de bus kan betaald worden.

Nu wil ik de nota alvast betalen maar vraag me ineens af of doordat ik de nota betaal ik op één of andere manier risico loop qua aansprakelijkheid.

BV Stel tijdens de busreis gaat er iets in de bus stuk.

Er gaat geen drank mee aan boord! Maar een ongeluk zit natuurlijk in een klein hoekje.

Ik hoor graag jullie reacties :)

794 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ninc,

Geen antwoord op je vraag, maar wellicht een aanvulling:
ook aan een annuleringsverzekering gedacht?

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dar ben je toch voor verzekerd als je die bus huurt.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede verzekering via de verhuurder waarin de aansprakelijk heid wordt geregelt is natuurlijk een optie, wel goed lezen in de voorwaarden voordat u hem afsluit.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Heeft u een bus met of zonder chauffeur gehuurd?
Met chauffeur gelden de normale regels.
Als het goed is staat dat ook [in de kleine lettertjes] op de huurovereenkomst.
Wie wat kapot maakt moet betalen en iedereen is verzekerd als inzittende van de bus.
Maar zonder chauffeur moet utoch wel even het één en ander uitzoeken/navragen.
Het kan zomaar zijn dat niemand verzekerd is in de bus.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er gaat iets stuk in de bus.

En waar denkt u dan aan? Dat uw medereizigers iets kapot maken? Tegenover de verhuurder zijn de huurders aansprakelijk, dus u en de kennis. Maar de dader moet natuurlijk aan u de schade vergoeden.

Kent u alle medereizigers?

Of bedoelt u schade aan de bus en inzittenden bij een ongeval? Dan spelen er hele andere zaken.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

En nu alles al betalen? Wat gebeurt er als de verhuurder failliet gaat?

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even wat antwoorden op een aantal gestelde vragen:

*Er is geen annuleringsverzekering maar dat is voor ons ook niet relevant.

*De bus is inclusief buschauffeur geregeld

*Ik ken de passagier niet persoonlijk, maar verwacht geen branieschoppers.

*Dat we nu al willen betalen is niet relevant maar bedankt voor de waarschuwing :)

Nog een aanvulling, ik ga zelf niet mee. De passagiers geven mij het geld om het in 1 keer over te kunnen maken naar de vervoerder. Ik maak hierop geen winst. (Dus niet commercieel ofzo)

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar op wiens naam komt het huurcontract dan? Dat is relevant voor wie aangesproken wordt bij schade.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gehoord dat er een huurcontract is ontvangen bij die kennis van me. Die moest getekend worden en teruggestuurd. Ik denk dat ze dat gedaan heeft.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er schade veroorzaakt wordt, dan is dus degene die de bus gehuurd heeft aansprakelijk, dus de naam die op het huurcontract staat. Zij kan dat natuurlijk wel -proberen te- verhalen op de veroorzaker.

En nee, de aansprakelijkheidsverzekering particulieren geeft daar geen dekking voor.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ninc,

Nou, dan is die persoon aansprakelijk.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ninc schreef op vrijdag 1 mrt 2013, 14:42: Ik heb gehoord dat er een huurcontract is ontvangen bij die kennis van me. Die moest getekend worden en teruggestuurd. Ik denk dat ze dat gedaan heeft.

Kleine lettertjes goed gelezen?
Ook op de achterkant?
Als het een normaal busverhuurbedrijf is dan hoeft u zich over de bus, als daar wat mee gebeurt, niet druk te maken.
Het verhuurbedrijf is verzekerd anders kunnen die geen bus met chauffeur vehuren.
Natuurlijk wel over het "inwendige" van de bus.
Als de passagiers iets vernielen dan krijgt de huurder, degene die getekend heeft, de rekening.

Vr.gr. poltol.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2013 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle reacties!

Ninc

ve
door verwijderd - Mar 3, 2013 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@

*graag gedaan!