Ro
door Rokatozi Sep 26, 2019 om 14:36
Geldzaken & recht
Aanvullende beurs niet ontvangen, maar toch wel verlopen

Goede dag lezers,

Ik ben op 1 oktober 2015 begonnen met studeren. Ik val in het nieuwe stelsel, dus ik ontving alleen het studentenreisproduct. Dit valt onder de prestatie beurs. Ik begon aan de studie international business and languages, echter beviel deze studie niet en ben ik na één jaar gestopt.

Vanaf het schooljaar 2016-2017 ben ik begonnen met mijn huidige studie fiscaal recht en economie. Ik zit hierbij in het vierde jaar.

Ik studeer fiscaal recht en weet het een of ander van een aangifte inkomstenbelasting, dus vanaf mei 2018 nam ik een kijkje in de boekhouding van mijn ouders. Toen kwam ik erachter dat mijn ouders een laag inkomen hebben, en heb een aanvullende prestatie beurs aangevraagd. Dit heeft een looptijd van 4 jaar.

Nu zit ik aan het begin van mijn vierde jaar 2019-2020, echter nu krijg ik het bericht dat ik er vanaf oktober geen recht meer heb op aanvullende beurs, omdat ik nu 4 jaar recht op de aanvullende beurs heb gehad (vanaf 2015). Hier heb ik geen gebruik van gemaakt, en is ook niet met terugwerkende kracht te ontvangen.

Ik moet nog een jaar studeren om mijn studie af te ronden, maar ik krijg geen aanvullende beurs meer. Dit omdat ik er wel al 4 jaar recht op heb gehad en wel het studentenreisproduct heb ontvangen (wat geld voor 5 jaar), ook al heb ik ze niet geclaimd. Dit kan toch niet?

Dat ik niet het bedrag met terugwerkende kracht ontvang is begrijpelijk, ook al gaat dit om een bedrag rond de €10.000. Mijn ouders hadden eigenlijk moeten doorgeven dat ze lagerverdienend waren. Maar dat ik dan nu ook nog eens niet langer recht heb op de aanvullende beurs is toch onzin? De aanvullende beurs was anders voor dit jaar €4.000 geweest. Ik loop in principe twee keer de studie hulp mis.

Ik hoor graag of hier nu iets tegen te doen is.

Met vriendelijke groet,

Ramzi

4053 7 Rapporteer

ju
door juliomariner - Sep 26, 2019 om 14:46
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Maar als ik het goed begrijp gaat het dus ook zonder aanvullende beurs. Ik snap dat u het zuur vind maar zo zijn nu eenmaal de regels die we samen hebben afgesproken

Topantwoord

panter22
door panter22 - Sep 26, 2019 om 14:47
6599 Antwoorden / Vragen

Het is je toch uitgelegd. Wat wil je dan nog meer? Onwetendheid is geen bijzondere omstandigheid.
Info:
https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/gift-of-terugbetalen.jsp

Ro
door Rokatozi Sep 26, 2019 om 14:57
Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap ook dat ik het heb gemist, maar nu is de aanvullendebeurs ook nog eens verstreken in die tijd. Terwijl ik er geen gebruik van heb gemaakt. Dus ontvang ik het ook niet voor het aankomende jaar. Dit bedrag zal ik dus extra moeten lenen

tijger1
door tijger1 Sep 26, 2019 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het aankomende jaar is al het vijfde jaar. Dus dat zou u sowieso niet gekregen hebben.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 26, 2019 om 15:05
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gemeld, helaas zijn dit de regels. Ga eens na of er in uw Gemeente geen andere regelingen te vinden zijn om een studietoelage te ontvangen. Zie bijv.deze https://studiefondsplus.nl/

edrick3
door edrick3 - Sep 26, 2019 om 15:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hoelang recht?

  • De aanvullende beurs voor hbo of universiteit krijgt u voor de officiële duur van uw studie (meestal 4 jaar).

Wat is een aanvullende beurs?

De aanvullende beurs is ook bijna €400,- per maand.
Een aanvullende beurs is gewoon een beurs. Het is een gift. Als je binnen tien jaar een diploma haalt op het hbo of universiteit mag je het geld van de aanvullende beurs houden. Haal je dat diploma niet, dan moet je alles terugbetalen. Daarom wordt de aanvullende beurs, samen met de OV kaart, ook wel ‘prestatiebeurs’ genoemd. Je moet een prestatie leveren voordat de beurs echt een gift is. Begin je aan een studie maar haal je uiteindelijk een diploma van een andere hbo of wo opleiding, dan is dat ook goed. Ook dan is de aanvullende beurs een gift. Stop je binnen de eerste vijf maanden dat je studeert, dan hoef je de aanvullende beurs ook niet terug te betalen.

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2019 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zit nu aan het begin van uw vijfde jaar, dus er zijn vier jaren voorbij. Ik begrijp uit uw verhaal dat u het afgelopen studiejaar wel die aanvullende beurs hebt gehad?

En niet uw ouders hadden die aanvraag moeten doen, maar uzelf.

Maar bezwaar maken mag altijd, ik geef u niet veel hoop.

lo
door lovewinnie - Sep 26, 2019 om 20:26
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Uhad recht naar hebt er geen gebruik van gemaakt. Tja dan heeft u pech.
Zo zijn er meer regelingen waarbij ik denk, niet logisch maar u heeft 4 jaar de tijd gehad dit te onderzoeken.

Bijv iemand die hbo gaat doen heeft recht op studiefinanciering /studielening . Omdat je recht hebt vervalt de kinderbijslag. Ook al maak je geen gebruik van de studiefinanciering/studielening

Zo ook met u, de eerste 4 jaar van u studie heeft u recht. U heeft geen gebruik gemaakt van dit recht. Dan krijg je niet alsnog achteraf. Vanaf het 5e jaar zijn er weer anders regels

Ra
door Razilux - Sep 27, 2019 om 08:55
5 Antwoorden / Vragen

Aan het begin van je studieperiode kun je de prestatiebeurs aanvragen.
O.b.v. deze aanvraag gaat DUO bij de belastingdienst na of je recht heb op de aanvullende beurs.

Als ik je verhaal lees, is die aanvraag nooit gedaan en dat is zoals andere hier zeggen jammer maar helaas.