pmeijs
door pmeijs May 7, 2012 om 15:55
Geldzaken & recht

Acceptgiro kosten

Ik betaal accept giro's via internetbankieren en trok de acceptgiro kosten van het bedrag af.
Later bleek dat het bedrijf de overboeking terug had gestort en er later een betalingsherinnering kwam met boete. Ik heb hun gezegd dat men mij niet met hun kosten moest opzadelen, er is de mogelijkheid om een rekening te sturen via mail en nog beter, een digitale nota. Ik heb alle acties bij bedrijven die kosten in rekening brengen voor acceptgiro's in rekening brengen stop gezet.

840 5 Rapporteer

jo
door jorisw - May 7, 2012 om 15:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ook een rekening via mail of digitaal kost een bedrijf geld. Automatische incasso's zorgen ervoor dat het geld op de juiste datum op hun rekening staat. Bij betalingen via facturen komt het geld pas aan het einde van de betaaltermijn binnen plus dat er nog een risicofactor moet worden gehanteerd voor wanbetalers.

Maar zelf een lager bedrag betalen dan wat op de acceptgiro staat is vragen om moeilijkheden.

dc
door dcz - May 7, 2012 om 16:20
439 Antwoorden / 1 Vragen

Het feit dat U internetbankiert is geen reden om de kosten van acceptgiro's op eigen houtje in mindering te brebgen. Bedrijven mogen kosten voor acceptgiro's doorberekenen als het bedrijf tevens nminimaal één manier van gratis betalen hanteert. De meest gehanteerde procedure is automatische incasso.
Daarvan maakt U kennelijk geen gebruik en betaalt U voor de acceptgiro.
Die kosten zou ik maar snel betalen want het bedrijf staat volledig in zijn/haar recht.....

valerius-2
door valerius-2 - May 7, 2012 om 16:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dan zou ik maar gauw verhuizen want anders kan aan de gang blijven om de incasso boeren van de deur af houden. Ze gaan gewoon door met innen, daar wordt u goed slechter van.Ik zou er toch veel voorzichtiger mee omgaan .

getty
door getty - May 7, 2012 om 17:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Direct de afgetrokken bedragen alsnog betalen om grote incassokosten te voorkomen. Als ze dit voorbrengen bij de rechter, dan trekt u aan het kortste eind. U mag niet zelf maar zo deze kosten in mindering brengen. Waarschijnlijk bieden ze een gratis betaalmogelijkheid via een automatische incasso en dat is voldoende. Voor de acceptgiro mogen ze dan dus kosten berekenen (en dit staat los van het feit dat u het telebankiert) Betalen dus !!

edrick3
door edrick3 - May 7, 2012 om 18:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo pmeijs,

En wat is nu de vraag?

Maar afgezien daarvan: dit 'probleem' is hier al vaker ter sprake gekomen.
Typ maar eens 'acceptgiro' in in het zoekveld rechts bovenaan.
Ter info: klik hier.

En .... zoals hierboven al aangegeven: betalen om incassoproblemen = (hoge(re) kosten) te voorkomen.

Met vr.gr.