ja
door janssensblok Mar 11, 2008 om 17:44
Geldzaken & recht

Aftrek levensonderhoud uitwonend kind.

Beste mensen,

Ik heb een vraagje over dit levensonderhoud, op de aangifte staan vaste uitgaven die je mag invullen en wat de aftrek is bij ons is dat € 393,00 per kwartaal en de aftrek is € 330,00 per kwartaal.

Nu las ik bij het Nibud dat je € 9,00 per dag en € 0,20 per kilometer mag aftrekken. Vul ik dit dan ergens anders in of in plaats van de bovenstaande bedragen?

Mag ik de betaalde alimentatie daar ook bij optellen?

Kortom is mijn vraag mag je de werkelijk gemaakte kosten invullen bij levensonderhoud of moet ik de bedragen van de belastingdienst aanhouden?

Vast bedankt.

3088 13 Rapporteer

jo
door jojanda - Mar 11, 2008 om 18:17
146 Antwoorden / 0 Vragen

Kun je eens toelichten wat er bij het nibud bedoeld werd met die opmerking, dat je €9 euro per dag, en 20 cent per  kilometer mag aftrekken? Wat is de context van die opmerking?

Voor de aangifte moet u uitgaan van de werkelijke kosten. Dus wat zijn uw werkelijke kosten per kwartaal. Als die boven de 393,-- euro zijn, dan levert dat een aftrekpost op van 330 euro per kwartaal.

bijvoorbeeld, u betaald 125 euro bijdrage levensonderhoud kinderen  per maand. Om uw kind te zien ( halen en brengen) reist u 100 kilometer per week. ( 400 km per  maand) Totale kosten per maand zijn dan €125 +400 x 0.20 cent = 125+80 = 205 euro. Per kwartaal komt dat op €615 euro. Dat is meer dan 393 euro, dus uw aftrekpost voor dat kwartaal is 330 euro. ( op jaarbasis is dat dan 4x330 euro= €1320 euro.

JOjanda

jo
door jojanda - Mar 11, 2008 om 18:17
146 Antwoorden / 0 Vragen

Kun je eens toelichten wat er bij het nibud bedoeld werd met die opmerking, dat je €9 euro per dag, en 20 cent per  kilometer mag aftrekken? Wat is de context van die opmerking?

Voor de aangifte moet u uitgaan van de werkelijke kosten. Dus wat zijn uw werkelijke kosten per kwartaal. Als die boven de 393,-- euro zijn, dan levert dat een aftrekpost op van 330 euro per kwartaal.

bijvoorbeeld, u betaald 125 euro bijdrage levensonderhoud kinderen  per maand. Om uw kind te zien ( halen en brengen) reist u 100 kilometer per week. ( 400 km per  maand) Totale kosten per maand zijn dan €125 +400 x 0.20 cent = 125+80 = 205 euro. Per kwartaal komt dat op €615 euro. Dat is meer dan 393 euro, dus uw aftrekpost voor dat kwartaal is 330 euro. ( op jaarbasis is dat dan 4x330 euro= €1320 euro.

JOjanda

ja
door janssensblok - Mar 11, 2008 om 18:23
17 Antwoorden / 27 Vragen

Is uw kind jonger dan 27 jaar en verblijft het alleen in de weekenden bij u, reken dan voor kosten van levensonderhoud € 9 per dag dat het kind bij u verblijft, inclusief de dagen voor halen en brengen. U mag altijd het aantal gereden kilometers opgeven (per auto of openbaar vervoer). Er geldt een vast tarief van € 0,20 per kilometer. Het aangifteprogramma berekent zelf het aftrekbare bedrag voor de gereden kilometers.

Bovenstaande heb ik van de Nibud site afgeplukt, zo word het daar omschreven....

Dus als ik je goed begrijp is het bedrag niet echt belangrijk boven de € 393,00 omdat de aftrek hetzelfde blijft?

kr
door krieties - Mar 11, 2008 om 18:51
442 Antwoorden / 0 Vragen

Hier worden twee regelingen door elkaar gehaald.

a. Levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar en

b. Uitgaven voor weekendbezoek van ernstig gehandicapten van 27 jaar en ouder.

a is vraag 26a P-biljet en b. is vraag 28a.

Jojanda: Voor vraag a gelden de werkelijke kosten, dus ook de reiskosten halen/brengen en niet de norm van 20 ct per km.

Voor b gelden normbedragen (per dag) en per km.

jo
door jojanda - Mar 11, 2008 om 21:18
146 Antwoorden / 0 Vragen

@krieties

Je schreef :

Jojanda: Voor vraag a gelden de werkelijke kosten, dus ook de reiskosten halen/brengen en niet de norm van 20 ct per km.

In het voorbeeld wat ik aangaf, maakt het niet uit of ik nu met 20 cent per kilometer reken, of met 25 cent. Waar het omgaat, is dat het een voorbeeld is, m.a.w, het is een fictieve situatie.

In de oorspronkelijke vraag wordt te weinig informatie gegeven om hier een maatwerk antwoord op te geven.

JOjanda

ja
door janssensblok - Mar 11, 2008 om 21:21
17 Antwoorden / 27 Vragen

Zeg maar wat je nog wilt weten.....

jo
door jojanda - Mar 11, 2008 om 21:25
146 Antwoorden / 0 Vragen

@janssensblok

De vraag is nu, wat is de situatie, waar praten we over.

Gaat het hier over een kind waarvan de ouders gescheiden zijn, en de vader bijdraagd in de kosten van het levensonderhoud,  of gaat het hier over een kind die om de ene of andere reden niet meer thuis woont, en in een instelling zit?

Als het gaat over een bijdrage in het levensonderhoud voor een kind, dan gaat het om de werkelijk gemaakte kosten, En als dat over de 393 euro komt, dan is de aftrek 330 euro.

Jojanda

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 11, 2008 om 21:34
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ krieties:

In de belastinggids heb ik het nog even nagekeken, maar ik kan niets anders vinden in die situatie welke je beschrijft over ernstig gehandicaptevan 27 jaar of ouder halen en brengen in het weekeinde dan de 20ct/km.

Per dag dat deze bij de ouders/verzorgers verblijft mag € 9,- /dag opgevoerd worden. Ook de haal- en brengdag mag als dagen geteld worden.

Hardware ERror MAN.

ja
door janssensblok - Mar 11, 2008 om 21:42
17 Antwoorden / 27 Vragen

Het gaat inderdaad om een kind van gescheiden ouders(die niet bij ons woont), waar 145,00 euro per maand alimentatie voor word betaald, die hier om de week een weekend is, de helft van de schoolvakanties ook en waar elk weekend dat hij hier heen word gehaald 600 kilometer (heen en terug bij elkaar) voor word gereden.

Bij het Nibud word niets geschreven over gehandicapten, maar over uitwonende kinderen.

kr
door krieties - Mar 11, 2008 om 22:13
442 Antwoorden / 0 Vragen

HERMAN: Kijk eens in de digitale aangifte onder buitengewone uitgaven. Onder de rubriek ziektekosten staat de bedoelde rubriek. Als je daar de voorletter(s) en geboortedatum van het kind invult, krijg je pas daarna twee vragen over aantal dagen thuis en aantal kilometers.

kr
door krieties - Mar 11, 2008 om 22:16
442 Antwoorden / 0 Vragen

Jojanda: over de 20 cent als voorbeeld oke.

jo
door jojanda - Mar 11, 2008 om 22:21
146 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap uw verwarring m.b.t het "uitwonend" zijn. Maar in deze situatie is uw kind niet uitwonend, hij woont alleen niet bij u. In de situatie zoals u beschrijft kunt u uitgaan van het voorbeeld zoals ik gaf, dus inderdaad de alimentatie, en eventuele reiskosten. Alleen aan Alimentatie bent u al €435 euro kwijt, dus u mag het normbedrag per kwartaal opgeven als aftrekpost. Jammer, maar het is niet anders.

JOjanda

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 12, 2008 om 00:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Jaaa, krieties, bij ziektekosten, of zoals dat heet: uitgaven terzake van ziekte, geldt de regel dat je de werkelijke kosten voor vervoer toe mag passen. Dan zou 34ct/km nog wel kunnen als de ANWB dit voor je auto als km prijs aangeeft. Maar dat is een ander hoofdstuk.

H.