akkefiet
door akkefiet Jul 31, 2007 om 13:54
Geldzaken & recht

"Arbeidsconflict"

Hallo

Een collega van mij moet binnenkort de zaak verlaten omdat haar contract niet is verlengd. E.e.a. is nogal lullig gegaan en ze ze zit nu ziek thuis.
Volgens de baas zegt de arbo-arts echter dat ze niet in de ziektewet zit, al is er wel sprake van een arbeidsconflict.
Waarop de baas eist dat ze in een zeer rottige situatie de laatste 2 weken toch nog moet werken. Anders houdt hij haar loon in.
Wat zijn haar rechten in deze en wat zijn de consequenties als ze weigert op het werk te verschijnen?

1739 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die "beter melding" hoort niet van de baas te komen. Dat hoort de arbo-arts jouw collega rechtstreeks mede te delen. Daar heeft de baas dus niets over te zeggen. Laat uw collega telefonisch een afspraak aanvragen met de arbo-arts.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bovendien is het in eerste instantie de huisarts die beslist of zij ziek is of niet.
Ook is het zo dat deze beslissing van de Arbo-arts niet rechtsgeldig hoeft te zijn!

Immers, een belangrijk deel van de arbo-artsen zijn niet bevoegd om dit soort beslissingen te nemen.
Alleen een big-geregistreerde arbo-arts mag dit en voorzover ik dit gelezen heb zijn slechts een minderheid van de arboartsen inderdaad bigartsen en het merendeel slechts artsen in opleiding.

Ook hier blijkt weer het belang om lid te zijn van een vakbond.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties!
Klinkt erg hoopgevend, wacht nog even meer reacties af om dan mijn collega in te lichten.
Ik hou jullie nog op de hoogte.

Akkefiet

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een lastige zaak en juist voor dat soort problemen is het zinvol of lid te zijn van een vakbond of een rechtsbijstandsverzekering te hebben. Ten principale mag de werkgever niet eisen dat ze aan het werk gaat tenzij onomstotelijk vaststaat dat zij inderdaad niet arbeidsongeschikt zou zijn. Die melding moet dan niet van de werkgever komen maar van de arbodienst. tegen een eventuele beslissing in die zin is altijd bezwaar mogelijk en is de huisarts van belang. Buitendat: de ziektewet bestaat niet meer in die zin. Een arbeidsconflict kan nog altijd worden aangemerkt als situationele arbeidsongeschiktheid. De werkgever mag geen loon inhouden op basis van hetgeen nu aan de orde is. Doet hij dat onverhoopt toch dan staat één ding te doen: De werkgever per aangeteknd schrijven duidelijk maken dat hij de gesloten arbeidsovereenkomst niet na leefde en zijn gedrag verder aanleiding is om het dienstverband per NU (dus vandaag of de dag dat gesteld werd: werken of ik betaal niet) of beter gezegd, de dag vanaf het dan niet betalen beëindigd is. Die beëindiging onregelmatig is en op basis van het gestelde ten aanzien van het onrechtmatig beëindigen volledige schadeloosstelling wordt gevorderd. Als het nuttig is zoek ik de exacte tekst nog wel op in het BW Boek 7 bij Arbeidsrecht en geef een link.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit
Alle info is welkom dus als je die link nog wil geven: heel graag!

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

akkefiet@ snel in ieder geval de volgende artikel, achtereenvolgens aan te klikken na de verwijzing: (je kunt ze kopieren vanaf/onder het vakje met artikelnummer) naar een tekstverwerker: artikelen 600a, 628 met verwijzing naar 627, 629 ten aanzien van het aspect dat de werkgever door zijn gedrag genezig belemmert, 631, 677, 679, 685 en ook nog 611.

www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit, jij ook bedankt voor je inzet.

@@@
Ook wel een goed om op dit forum eens "aan de andere kant te zitten"

Ik heb sterk het gevoel dat deze zaak goed gaat komen.....

Akkefiet

P.S. Op de FNV site gekeken en ik ga me toch maar eens aanmelden als lid,
voor weinig geld veel voordelen. Vreemd genoeg nooit eerder bij stil gestaan.

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Akkefiet,

Het is tegenwoordig allemaal niet meer zo simpel;

-------Bent u wel of niet ziek?

Als u niet aan bovenstaande acties toekomt of het heeft in uw ogen niets opgeleverd dan kan een ziekmelding voorlopig de enige oplossing zijn. Mogelijk heeft u wel degelijk last van gezondheidsklachten. Het is echter aan de bedrijfsarts om te beoordelen of dat zo is. Als de bedrijfsarts bepaalt dat uw verzuim voorkomt uit verstoorde arbeidsverhoudingen kan de werkgever ervoor kiezen u verzuim zo snel mogelijk los te koppelen van ziekteverzuim. Dit houdt in dat uw verzuim niet als ziekte wordt geregistreerd. Het kan zijn dat uw werkgever u benadert om een afspraak te maken over het opnemen van bijzonder of betaald verlof.

Loondoorbetaling en werkweigering

Als uw verzuim als ziekte wordt beschouwd dan dient uw werkgever (minstens 70% van) het salaris door te betalen. Moet u weer aan het werk van de bedrijfsarts en /of de werkgever maar u wilt niet? Ben u dan bewust dat uw werkgever de loondoorbetaling kan stoppen of zelfs de mogelijkheid heeft u op staande voet te ontslaan wegens werkweigering

http://www.bpv.nl/doc/zm-arbeidsconflict.doc

Ziek en Mondig - instrumenten, arbeidsconflict

Zou dus kunnen kloppen dat werkgever zegt dat ze niet meer in de ziektewet zit, maar dat zou je collega dan ook wel van arboarts vernomen moeten hebben.

Dus contact opnemen met arboarts voor overleg/gesprek en naar huisarts zodat die ook op de hoogte is.

Succes,

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey@ op zich een aardige verwijzing maar het is wel een belangensite  van arbodiensten. Of die onafhankelijk is vraag ik me af, je kunt ook met klachten over een arboarts (als die bijv wel de werkgever informeert maar betrokkenen niet) terecht bij het UWV. Uiteindelijk is dat nog altijd de wettelijke toezichthouder.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 09:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een update:
Het lijkt erop dat het in de minne wordt geschikt, ook bazen kunnen menselijk zijn ;-)

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik blijf graag op de hoogte. Mogelijk komt de werkgever tot inzicht dat het dienstverband toch eindigt en heeft hij zich laten informeren. Overigens kan het in de minne schikken niet meer en minder zijn dan gewoon doorbetalen!. Gaat uw collega met minder accoord, dan is er een nietige overeenkomst.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

-stacey@ op zich een aardige verwijzing maar het is wel een belangensite  van arbodiensten. Of die onafhankelijk is vraag ik me af--

@ Gerrit ??

--Ziek en Mondig

een initiatief van:

Breed Platform Verzekerden en Werk
Stichting Pandora
Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties

Het Breed Platform Verzekerden en Werk ( BPV&W) is een onafhankelijke organisatie.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 10:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Akkefiet,

wat in zulke gevallen aan te raden is (even practisch gesproken) is je op de dag nadat je te horen hebt gekregen dat je volgens werkgever en/of arbo-arts hersteld verklaard bent, je melden op je werkplek.

Bij aankomst op je werkplek, meteen weer ziekmelden en terug naar huis gaan.

Dit kun je "volhouden" tot einde contract, want wie bepaald dat je je NIET ziek voelt bij aankomst op je werk??

Dus voor je (aanstaande) ex-collega; laat ze gewoon komen en zicht meteen weer ziekmelden. Van werkweigering kan dan niet gesproken worden. Ik hoop echter dat het niet op deze manier hoeft.

Linda

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

"in de minne geschikt" even specifieker:
Ze krijgt 1 week betaald verlof om zaken uit te zoeken via huisarts en arbodienst.
De laatste week zou ze dan nog werken om zaken af te ronden
[nog wel afhankelijk van de komende ontwikkelingen]

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Akkefiet@ let op: als er sprake is van betaald verlof en de collega accepteert dat, dan is er geen sprake van ziekte en ondergraaft hij/zij zich zelf. M.a.w. met het instemmen wordt dan bevestigd dat geen sprake is van ziekte. Voorzichtig dus. beter is wat ook solar zegt. Ziek is nu eenmaal ziek en dat is geen betaald verlof.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2007 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit  goed dat je dit nog vermeld, ze heeft inderdaad nog niets toegezegd.

@@
Top dat jullie zo meedenken!