ja
door jank Jun 24, 2006 om 13:36
Geldzaken & recht

Bedrag in offerte incl of excl BTW

We hebben een offerte ontvangen voor plaatsing van nieuwe dakgoten door een erkend instalateur. Op de offerte staat vermeld  588 euro. Verder geen enkele toevoeging over BTW.
Hier zijn wij toendertijd mee accoord gegaan en vandaag na plaatsing van de dakgoten de rekening ontvangen. Nu staat er op de rekening 588 euro en is er ook BTW toegevoegd, te betalen 699 euro.

Ik meende, dat aan particulieren een bedrag moet worden vermeld incl. BTW. Is dit correct en zo ja, kan ik ergens op internet dit terugvinden, opdat ik de instalateur hiermee kan confronteren.

17640 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 24, 2006 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er verder op de offerte niks staat over de BTW, dan is het bedrag incl.BTW, anders hoort er inderdaad excl.BTW op te staan.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2006 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij staat dit nergens, het is een gedragsregel welke toegepast wordt in de goederenhandel.

Bij dienstverlening is het gebruikelijk dat er expliciet melding gemaakt wordt of een prijsopgave in- of exclusief BTW (of OmzetBelasting) is. Aannemers hebben namelijk ook te maken met mogelijke verlegging van BTW.

In elk geval dient het in de algemene voorwaarden van de uitvoerende partij te zijn opgenomen, deze voorwaarden dienen aan u vgerstrekt te worden bij het geven van de offerte.

U heeft die voorwaarden niet ontvangen ? Dan kunt u zich daarop beroepen en weigeren de BTW te betalen. In dit geval heeft u een sterk argument.

Heeft u de voorwaarden wel ontvangen of ergens getekend voor ontvangst en ze niet gekregen dan heeft u een probleem.

Men zal echter eerder met dit "bijltje gehakt" hebben.
In elk geval de betaling van dat BTW bedrag zo lang mogelijk rekken en vragen om een aangepast rekening.

succes.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2006 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er op de offerte niet expliciet staat aangegeven dat het bedrag exl.btw is mag u er als particulier van uit gaan dat de btw al in het geoffreerde bedrag zit.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2006 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het offertebedrag aan een particulier MOET altijd inclusief BTW zijn.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2006 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik pas me aan bij Jonjo. U hoeft (wettelijk gezien) niet meer te betalen dan die 588 euro. Aan een particulier dient ten alle tijden de prijs genoemd worden inclusief de BTW.

In deze mag u er vanuit gaan, dat die 588 euro dus inclusief de btw is en heeft die installateur geen poot om op  te staan.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 24, 2006 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is verplicht BTW te melden, ook bij partikulieren, die wel eens een bedrijfje aan huis (telewerkers) hebben, en niet zichtbaar!

Tevens is er zowel het 19% als 6% tarief!

Iedereen mag zich kapper noemen, en daarna gratis de CV ketel de jaarlijkse beurt geven.... en dan voor het knippen 6% rekenen....

Indien niets gemeld dient men er van uit te gaan dat er 19% op zit...

Het maakt niet uit of het een bedrijf of persoon is!

Je mag zowel Ex als Incl offerte's maken, maar de PC doet het bij mijn altijd dubbel....dus wat is dat voor een prutsfirma?

Vermoedelijk goede goten, maar de belastingdienst kan dan niet zien of er enkel of dubbel BTW tarief afgedragen is!

Dus niet alleen de klager, ook de belastingdienst wil goede informatie, en mag dit kontroleren.

Een telefoonje, en als zij vragen en kontroleren is het meestal snel opgelost...

ve
door verwijderd - Jun 25, 2006 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de reakties.

Maar kan ik ergens op internet iets hierover terugvinden? Heb al gezocht via Google, Sta ik sterk en ministerie van EZ. Maar expliciet de vermelding dat aan particulieren een bedrag moet zijn vermeld in een offerte incl. de BTW zie ik niet zo gauw. De instalateur kennende, zal ik hem, naar ik vrees met officiele informatie moeten confronteren. Maar ook voor mijzelf is het prettig, enig houvast te hebben.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2006 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zijn de algemene leveringsvoorwaarden van het bedrijf? Staat er op de achterzijde van de offerte niets in (licht)grijs gedrukt? Staat er in de voetnoot van de offerte niets vermeld? Ja, dan is een offerte met een dergelijk bedrag inclusief b.t.w., anders had de leverancier dit nadrukkelijk moeten vermelden € 588,00 ex(clusief) b.t.w. Nu hoeft u dat niet te accepteren, u bent een verbintenis c.q. overeenkomst aangegaan conform de offerte de leverancier, ook al verzuimde het bedrijf zijn algemene leveringsvoorwaarden terstond bij de offerte kenbaar te maken. Misschien een wijze les voor een volgende offerte, de offerte seperaat inclusief b.t.w. te vragen en daarbij de algemene leveringsvoorwaarden van het bedrijf.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2006 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is allemaal geregeld. Ik betaal het bedrag, zoals dit op de offerte staat.

E.e.a. naar aanleiding van een prettig gesprek met de instalateur.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2006 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou, een prettig gesprek met iemand die je eerst probeerde te misleiden. wat het prettig omdat hij door de mand is gevallen ??

sorry, maar ik sta altijd sceptisch tegenover dit soort prettige gesprekken.

ik heb trouwens iets soortgelijks meegemaakt met de Gouden Gids. echt een drama. zij wilden niet van hun standpunt afwijken. na een uitgebreide briefwisseling was ik het zo zat dus heb ik het maar betaald. maar let op je zaak. voordat je weet wordt je in de maling genomen. en als je niet ad rem genoeg bent om adequaat te reageren dan kan je geen prettige gesprekken hebben maar moet je betalen.