dr
door drogist Jan 8, 2010 om 14:50
Geldzaken & recht

Beiindiging half jaar contract

Ik heb een tijdelijk contract en dat wordt niet verlengt. Er is geen officieel contract getekent omdat steeds de ingangsdatum niet klopt. Ik deed al mijn werk heel goed word er gezegt maar nu opeens pas ik niet in de groep, terwijl mijn vriend in november in een gesprekje met de baas kreeg te horen dat ik perfect in de groep paste en nu opeens niet meer. kan dit zomaar met die reden.

524 4 Rapporteer

erpmessage
door erpmessage - Jan 8, 2010 om 15:21
19 Antwoorden / 2 Vragen

Als een contract ten einde loopt, hoeft dat niet te worden verlengd. Je schrijft dat er geen sprake is van een getekend exemplaar, één waarop de juiste ingangsdatum is vermeld. Als op een andere manier door je opdrachtgever kan worden aangetoond dat je toch een half jaar in dienst bent, bijvoorbeeld aan de hand van loonbetalingen, dan lijkt me dat voldoende om een dienstverband aan te tonen.

stacey
door stacey - Jan 8, 2010 om 15:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Helaas, ja dat kan zomaar, als ze je contract niet willen verlengen hoeven ze daar feitelijk niet eens een reden voor op te geven, eindatum is dan gewoon einddatum.

Succes,

raadgever
door raadgever - Jan 8, 2010 om 15:54
123 Antwoorden / 10 Vragen

Het feit dat u geen officieel contract hebt is niet zo van belang wat betreft het aantonen van een dienstbetrekking, zoals erpmessage ook al schreef.

De vraag is: Hoe vaak is uw contract stilzwijgend verlengd.

Stel dat deze bijv. 3x is verlengd, dan heeft uw werkgever een probleem want dan bent u in vast dienstverband. Al dan niet met een contract.

Vind het overigens wel vreemd dat er geen contract is. Ik neem aan dat u bij een klein bedrijf werkt. Maar ook dan is het wettelijk verplicht dat er een arbeidscontract wordt opgesteld waarin uw rechten en plichten zijn opgenomen.

Is het echter uw 2e verlenging dan kan het contract zonder opgaaf van reden niet worden verlengd.
U dient dat overigens wel schriftelijk door uw werkgever te laten bevestigingen.

vladja
door vladja - Jan 8, 2010 om 20:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Raadgever,

U dient dat overigens wel schriftelijk door uw werkgever te laten bevestigingen.

Burgerlijk Wetboek Boek 7, Bijzondere overeenkomsten

Titel 10. Arbeidsovereenkomst

Artikel 667

1. Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven.
2. Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:
a. indien zulks bij schriftelijk aangegane overeenkomst is bepaald;
b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijk aangegane overeenkomst is afgeweken.

Er is geen contract, dus ook geen niets schriftelijk vastgelegd over opzegging of bevestiging. De arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege omdat de tijd verstreken is. De werkgever hoeft niets schriftelijk te bevestigen.

Drogist,

Vraag nog wel de arbeidsovereenkomst op schrift met de goede einddatum erin. Dat bewijst dat je daar gedurende het half jaar gewerkt hebt en is handig bij de eventuele aanvraag WW.

Vladja