da
door daphy Apr 1, 2016 om 15:45
Geldzaken & recht

Belastingaftrek, oude studiefinanciering die niet werd om gezet in een gift

Beste lezer,

Ik help mijn dochter met haar aangifte en mijn vraag is:

In 2015 is de MBO4 studiefinanciering van mijn dochter definitief niet omgezet in een gift. De studieschuld a 11500 euro is voor maart 2012 geheel afgelost.

Haar inkomen is nu zo laag dat er eigenlijk minder hoeft te worden afgelost, waardoor ze 800 euro in januari 2016 terug kreeg van het DUO (overboeking lukte DUO in 2015 niet omdat er een oud rekening nummer bij DUO bekend was).

Kan zij studiekosten aftrekken omdat de studiefinanciering niet werd omgezet in een gift?

Zo ja…. waar en welk(e) bedrag(en) vul ik dan in, in de aangifte?

17015 5 Rapporteer

fi
door fisbel - Apr 2, 2016 om 02:24
851 Antwoorden / 3 Vragen

Uw dochter kan de studiekostenaftrek opnemen bij: studiekosten. De studiekostenaftrek moet zij opnemen in haar belastingaangifte over 2015. Punt is of er een te verzilveren aftrek is. Als uw dochter geen of weinig inkomen heeft (bijvoorbeeld tot € 6000 per jaar) is er niets te verzilveren. Hoewel: het kan zijn dat de aftrekpost zo groot is dat er een restant persoongebonden aftrek ontstaat. Voorbeeld: het inkomen van uw dochter is € 5000. Er is een studiekostenaftrek van € 4000 In dit voorbeeld is er geen belastingteruggave vanwege de studiekostenaftrek. Of er nu een inkomen is van € 5000 of € 1000: er is geen verschil want over beide inkomens is geen belasting verschuldigd. M.a.w.: de studiekostenaftrek is niet te verzilveren.

Ander voorbeeld: uw dochter heeft een inkomen van € 2000. De aftrekbare studiescheld is € 7000. In dit voorbeeld schuift € 5000 persoonsgebonden aftrek door naar het volgende jaar, dus 2016. In dit jaar zal er meer dan € 6000 verdiend moeten worden voor verzilverbaarheid van de persoonsgebonden aftrekpost. Als het inkomen bijvoorbeeld € 13.000 is, is er een leuke aftrekpost. Het belastbare inkomen wordt dan verminderd met € 5000 en wordt € 8000. Dat scheelt een slok op een borrel aan belasting.
Maar als het inkomen in 2016 bijvoorbeeld € 6000 is (belastingvrij) vervluchtigt de doorgeschoven € 5000 Het  belastbare inkomen wordt op € 1000 gesteld: weer belastingvrij. / de doorgeschoven aftrekpost is verdampt en heeft niets opgeleverd.

da
door daphy - Apr 2, 2016 om 11:54
36 Antwoorden / 4 Vragen

Eerlijk gezegd snap ik er niets van.

Restant is niet aan de orde. Haar bruto inkomen is 15392 euro.

 Ze begon de MBO opleiding in 2005.

Ze kreeg vanaf okt 2006 (toen werd ze 18) tot nov 2009 een studiefinanciering.

Kan zij nu in de aangifte van 2015 in 1 keer (3* 1693) 5079 – 250  aftrekken, ongeacht dat ze geld terug kreeg omdat ze minder hoefde terug te betalen?
Of kan ze 4 jaren aftrekken?

fi
door fisbel - Apr 2, 2016 om 13:10
851 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft met uw informatie dat de dochter een heel laag inkomen mij op het verkeerde been gezet. Het was handiger geweest als u direct had aangegeven hoeveel het inkomen van uw dochter in 2015 was. Vanwege haar inkomen van € 15.392 rolt er een heel ander antwoord uit. Het goede nieuws is: de studiefinanciering die niet werd omgezet in een gift is volledig te verzilveren.

Uitleg:
Uw dochter klikt in het programma op uitgaven: studiekosten. Daarna zijn er drie mogelijkheden waaruit gekozen moet worden. Uw dochter kiest voor: studiefinanciering die definitief niet werd omgezet in een gift. Vervolgens kunnen de studiejaren van 2004 worden aangeklikt. Voor uw dochter gelden de jaren 2006/2007  -  2007/2008 - 2008/2009 - 2009 / 2010 De 4 jaren van studiefinanciering dus.

Vervolgens moet de soort opleiding worden aangevinkt: MBO  en de maanden waarin studiefinanciering werd verkregen.
* Voor 2006/2007 zijn dat de maanden oktober t/m juli
* Voor 2007/2008 zijn dat de maanden augustus t/m juli
* Voor 2008/2009 zijn dat de maanden augustus t/m juli
* Voor 2009/2010 zijn dat de maanden augtustus t/m oktober (2009)

Voor elk studiejaar bijvoorbeeld 2006/2007 wordt er gevraagd naar de verkregen studiefinanciering. Dat zal € 1369 volgens uw informatie per studiejaar zijn. Voor het studiejaar 2006/2007 een iets lager bedrag en voor het studiejaar 2009/2010 studiefinanciering voor 3 maanden. Het bedrag van € 5079 wordt op € 250 na (drempel) in mindering gebracht op het inkomen van uw dochter. Dit levert een leuke teruggaaf op van 36,5% (belastingpercentage schijf 1 belastingjaar 2015) x aftrekbaar bedrag minus de drempel van € 250.

reflecs
door reflecs - Apr 2, 2016 om 13:15
1859 Antwoorden / 4 Vragen

..Kan zij nu in de aangifte van 2015 in 1 keer (3* 1693) 5079 – 250  aftrekken, ongeacht dat ze geld terug kreeg omdat ze minder hoefde terug te betalen..?

Er staat:

...En mocht u in de jaren waarin u de beurs ontving minder studiekosten aftrekken, omdat u rekening moest houden met de prestatiebeurs? Dan mag u in het jaar dat u bericht kreeg in Mijn DUO alsnog een bedrag per studiejaar aftrekken. Vanaf 2013 gelden hiervoor vastgestelde bedragen....
Dit is dan niet van toepassing op 2005, wel op de andere jaren. Ze heeft in 2015 bericht gekregen. In dit jaar kan ze het bedrag dat u heeft uitgerekend aftrekken als de prestatiebeurs hoger is.

Ik ben geen deskundige. Wellicht komt er nog een forumlid langs die u meer uitleg hierover kan geven. U kunt natuurlijk contact opnemen met de Belastingdienst.

Edit: Ik had het bericht van fisbel gemist :)