Bu
door BubblesP Jan 24, 2017 om 01:22
Geldzaken & recht

Beslag op niet bestaande spaarrekening

Onlangs is er door een gerechtsdeurwaarders kantoor derdenbeslag gelegd op mijn particuliere bankrekening bij de ING Bank.
Op het moment van het beslag stond er €75,04 op mijn rekening. De ING Bank heeft dit bedrag op een geblokkeerde spaarrekening (onder mijn naam) gezet, geheel zoals de ING Bank de stappen van beslaglegging ook beschrijft op hun website. Later ook netjes een brief gekregen van de deurwaarder waarin staat dat die dag ook executoriaal beslag is gelegd op mijn rekening. Koekje van eigen deeg.

Nu even terug naar vorige week. Ik besloot even mijn rekening te bekijken via de ING app en zie dat ik nu een negatief saldo heb van -€798,12.
Vervolgens lag er een brief op de mat van het deurwaarders kantoor, met een kopie van de verklaring die ING naar de deurwaarder heeft gestuurd, waarin het beslaggelegde saldo staat beschreven.

Nu zie ik op de brief staan dat er op het moment van het beslag, naast mijn particuliere rekening (de 75 euro), ook €723,08 van een spaarrekening in beslag is genomen. Op de dag van de beslaglegging had ik geen spaarrekening op mijn naam. N.b. Ik heb nog nooit een spaarrekening gehad.

Hierdoor staat nu mijn particuliere rekening in het rood met het bedrag van -€798,12.

Iemand die mij raad kan geven? Of gewoon even langsgaan bij het kantoor van de ING?

5470 6 Rapporteer

Bu
door BubblesP - Jan 24, 2017 om 02:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Even iets wat ik was vergeten toe te voegen hierboven:

1. Ik heb geen mogelijkheid tot roodstand bij mijn bank. Hier heb ik ook zelf voor gekozen.

2. Het bedrag van
€723,08 staat ook niet tussen het overzicht van af- en bijschrijvingen van mijn betaalrekening.

Wi
door Wil_H - Jan 24, 2017 om 02:43
270 Antwoorden / Vragen

Ga even langs bij de ING en vraag daar wat ze gedaan hebben.
Als ik die 75,04 en 723,08 euro bij elkaar optel dan kom je op €798,12.
Wat de bank nou gedaan heeft mag Joost weten, maar het lijkt er op dat er hier fouten zijn gemaakt.
Zij hebben 75,04 van je lopende rekening gehaald en vervolgens 723,08 van een, volgens jou,  niet bestaande spaarrekening.
Daarna hebben ze nog een keer die 75,04 en 723,08 van jouw lopende rekening geboekt.
En zo kom je uit op een saldo van -€798,12.
Ik denk dat alleen de ING dat kan uitleggen.

Bu
door BubblesP Jan 24, 2017 om 02:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie. >"Denk er wel aan dat een deurwaatder ook beslag mag leggen op je betaalrekening." Dit is ook exact wat er is gebeurd. Excuses als mijn uitleg niet al te best is! >"Je had na de beslaglegging volgens wat jij verteld hooguit een tegoed van 0,00 Euro kunnen hebben." De 75,04 is apart gezet op een Oranje Spaarrekening door de deurwaarder. Ik zag de spaarrekening in mijn overzicht maar kon er verder niks mee doen. Lang nadat de 4 weken zijn verstreken (beslaglegging was op 25-10-2016) kreeg ik dus vorige week pas bericht en was mijn rekening negatief met -€798,12. Ik moet ook toelichten dat ik sinds de beslaglegging in oktober gewoon normaal mijn studiefinanciering heb kunnen ontvangen op die rekening. Helaas is het nu dus bijgeschreven op mijn negatieve saldo en moet ik maar zien hoe ik het ga doen tot 24 feb.....

Wi
door Wil_H Jan 24, 2017 om 09:25
270 Antwoorden / Vragen

Ik zou dan toch maar even naar de bank gaan en vragen wat ze gedaan hebben.
Of zijn er soms automatische afschrijvingen die van je lopende rekening worden gehaald?
Als de deurwaarder elke keer je studiefinanciering in beslag neemt en tegelijkertijd worden er automatische incasso's afgeschreven dan kom je in het rood.
Het is wel vreemd dat de eerste beslaglegging in oktober 2016 is gedaan en dat je pas in januari 2017 ziet dat je bijna 800 Euro in het rood staat.
Hopelijk is het bedrag wat je de deurwaarder schuldig bent nu voldaan. Als dit slechts het begin is kun je misschien beter contact opnemen met de schuldhulpverlening in jouw gemeente.

jantje7
door jantje7 - Jan 24, 2017 om 07:00
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Heb zo'n idee dat u zeer weinig op uw ING-Betaalrekening heeft gekeken. Afgelopen jaar waren er veel klachten dat ING automatisch een Oranje spaarrekening heeft geopend en het saldo van de betaalrekening overgeboekt had naar de spaarrekening. Dit zou ook bij u het geval kunnen zijn. Dus log eens in op ''Mijn ING'' en klik op sparen. Mogelijk ziet u dan de oranjespaarrekening staan en kunt u de afschriften downloaden.

Bu
door BubblesP Jan 24, 2017 om 08:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kijk juist vaak op mijn rekening via de app en op de computer. Ik krijg €80,- studiefinanciering per maand waardoor ik heel zuinig moet omgaan met mijn geld, vandaar dus.

In eerste instantie wist ik op de dag van het beslag niet dat het een beslaglegging was. Ik dacht dat het ging om de ongewilde spaarrekeningen die de ING opent uit zichzelf, hier had ik al eerder over gelezen namelijk. Toen meteen heel Mijn ING afgegaan in de hoop te vinden wat er loos was met m'n rekening. Zo ben ik ook voorbij de 'Spaarrekening' pagina gegaan, en stond er ook geen spaarrekening in het overzicht.

jantje7
door jantje7 Jan 24, 2017 om 08:07
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Dank u voor de toelichting. In dat geval kan ik niets meer voor u beteken. Succes met het oplossen.

fr
door frans56 - Jan 24, 2017 om 07:52
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo

Over dit zelfde onderwerp is hier al een vaker een vraag gesteld, misschien dat er daar antwoorden voor U bij staan.
Hier een link naar die vorige vraag:    HIER   vind U die vorige vraag met een heleboel antwoorden erbij.

jo
door joerieve - Jan 24, 2017 om 09:00
31 Antwoorden / 7 Vragen

Weet je zeker dat het een spaarrekening betreft en geen aparte rekeningnummer ?

bij abn amro heb ik bijv een spraarrekening. Maar kan er niets mee betalen en rood staan al helemaal niet (is een spaarrekening geen betaal). Als ik iets wil halen van Mn spaarrekening moet ik het eerst overboeken naar Mn privérekening.

Maar goed. Neem gewoon contact op met ing. Aangezien rood staan een enorm dure schuld kan zijn

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2017 om 09:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u wellicht met iemand anders nog een en/of rekening? Dan kan daar ook beslag op gelegd zijn, en wat dan even op een aparte spaarrekening wordt gezet.

En dit loopt al vanaf oktober?