maryvon
door maryvon Dec 17, 2009 om 19:22
Geldzaken & recht

Bezwaar ingediend en nu?

Wij hebben laatst een boete gehad voor door rood licht rijden.
Wij zijn er van overtuigd dat wij om die tijd niet op de betreffende weg vermeld in de beschikking hebben gereden.
Wij hebben hier dan ook bezwaar tegen aan getekend en gevraagd op grond van de WOB naar alle papieren, bewijzen, foto enz enz.
De officier heeft het in behandeling genomen en ons uitstel tot betalen verleend tot hij een beslissing heeft genomen inzake ons beroep.
Iets later kregen we een gedeelte van de opgevraagde stukken.
De rest van de stukken zijn opgevraagd bij de politie, deze heb ik inmiddels ook binnen.
Mijn vraag is eigenlijk wie er nu aan zet is?, moet ik nu gewoon afwachten of moet ik actie ondernemen n.a.v de stukken die ik heb ontvangen.
Ik snap het eerlijk gezegd niet meer.
Wie heeft er verstand van dit soort zaken.

4885 35 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 17, 2009 om 19:45
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt mij, aangezien de stukken als bewijs gelden, u deze moet indienen bij de rechtbank.
Staat er niet ergens een telefoonnummer dat u kunt bellen om het te vragen.

lelyonnais
door lelyonnais - Dec 17, 2009 om 20:05
109 Antwoorden / 24 Vragen

Iets later kregen we een gedeelte van de opgevraagde stukken.
De rest van de stukken zijn opgevraagd bij de politie, deze heb ik inmiddels ook binnen.

U heeft de bewijs stukken, maar u vertel niet of het uw auto is, of of de plaats delict u bekend is, etc...
Is het uw auto, juiste kleur, juiste kenteken, dan vrees ik dat u moet betalen doch?

Geen pretje voor de feestdagen, maar als u schuldig ben, moet u dus ervoor boeten.

m.v.g. Robert

edrick3
door edrick3 - Dec 17, 2009 om 20:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De officier heeft het in behandeling genomen en ons uitstel tot betalen verleend tot hij een beslissing heeft genomen inzake ons beroep.

Je kunt nu dus rustig (?) die beslissing afwachten. De officier zal zelf ook wel de stukken hebben opgevraagd om tot een gefundeerde beslissing te kunnen komen.

Suc6

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 17, 2009 om 20:16
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou een officier stukken opvragen.
De bewijslast ligt toch bij de beboete.

marcel75
door marcel75 - Dec 18, 2009 om 12:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Sonaatje,
In geval van een Mulder-overtreding (die krijg je dan via het CJIB) moet je bezwaar maken bij de OvJ die op de beschikking staat (tegenwoordig landelijk geregeld). De Ovj heeft natuurlijk nog niet het dossier gezien en gaat dus ook de stukken opvragen en beoordelen. Hij zal immers een oordeel moeten geven over je bezwaarschrift.

De stukken die de OvJ bekijkt zijn het proces-verbaal van de agent die de foto heeft uitgelezen, de foto en eventueel nog andere stukken als die er zijn.

maryvon
door maryvon - Dec 18, 2009 om 12:53
99 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 18 dec 2009, 12:46]Sonaatje,
In geval van een Mulder-overtreding (die krijg je dan via het CJIB) moet je bezwaar maken bij de OvJ die op de beschikking staat (tegenwoordig landelijk geregeld). De Ovj heeft natuurlijk nog niet het dossier gezien en gaat dus ook de stukken opvragen en beoordelen. Hij zal immers een oordeel moeten geven over je bezwaarschrift.

De stukken die de OvJ bekijkt zijn het proces-verbaal van de agent die de foto heeft uitgelezen, de foto en eventueel nog andere stukken als die er zijn.

Dus, ik moet nu gewoon afwachten?

nl
door nlmeert2 - Dec 18, 2009 om 13:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt de zaak ook voorleggen aan www.bekeurdwatnu.nl

marcel75
door marcel75 - Dec 18, 2009 om 13:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als u een bezwaarschrift hebt ingedient en daarvan ook een ontvangstbevestiging hebt gehad, dan moet u inderdaad afwachten.

Mocht uit de foto overduidelijk blijken dat het niet uw auto is, dan zou ik die als ondersteunend bewijs opsturen.

edrick3
door edrick3 - Dec 18, 2009 om 13:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=nlmeert2 schreef op vrijdag 18 dec 2009, 13:10]U kunt de zaak ook voorleggen aan www.bekeurdwatnu.nl

Maar dat is natuurlijk wel een commerciële site!!

Ik zou eerst maar eens even rustig afwachten zoals ik al eerder aangegeven heb en zoals marcel75 hierboven ook aangeeft!

customer rjc
door customer rjc - Dec 18, 2009 om 13:44
13 Antwoorden / 1 Vragen

Als u een bezwaar heeft ingediend, dan moet daar volgens mij binnen 6 weken een antwoord op komen. Het kan zijn dat er bij boetes en OvJ van afgeweken wordt. Volgens mij kan het maximaal 10 weken duren voordat u een antwoord op uw bezwaarschrift krijgt. Dit kunt u gewoon afwachten.

lenyenfred
door lenyenfred - Dec 18, 2009 om 13:46
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Maryvon,
Mis je antwoord op de reactie van lelyonnaise, was het je auto nu wel of niet?
Zo niet, dan is er natuurlijk niets aan de hand.
Zelfs al zou jou kenteken (vals) op een andere auto zitten, dan ook hoef je je geen zorgen te maken.
Dit kan b.v. voor komen bij een vervangende kentekenplaat, door verlies.
De nieuwe plaat heeft dan een 1tje, 2tje of een 3tje, de oude heeft dat niet.
Maar, is het wel jouw auto, met jouw kenteken, dan heb je toch een probleem.
Ben zelf ook wel eens door rood gereden, maar had dat op dat moment ook niet in de gaten. (gelukkig geen bekeuring gehad)
Wens je toch veel sterkte en zeker succes.

customer rjc
door customer rjc - Dec 18, 2009 om 13:50
13 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk voor meer informatie ook eens op deze sites:

Openbaar Ministerie

Verkeershandhaving

fr
door fredhannie - Dec 18, 2009 om 13:52
19 Antwoorden / 2 Vragen

Kijk maar uit dat er geen vals kenteken in omloop is, want dan kunnen er nog wel meer volgen. Wij kregen een aantal jaren geleden meerdere bekeuringen uit A'dam binnen op bijna hetzelfde tijdstip, vermoedelijk criminelen die door rood snel weg wilden komen voor de politie (en te hard en door rood reden etc. heb ik naderhand gedacht). Dit nadat bij een inbraak in onze woning een aantal maanden eerder een kopie van ons kenteken was gestolen. De politie in mijn woonplaats zag het moeilijk in omdat ik moest bewijzen dat niet wij, maar ons voertuig niet in A'dam was (waar natuurlijk een logica inzit). Ik heb bezwaar aangetekend en tevens vermeld dat de verbaliserende agent (in opleiding, waarvan ik telefonisch zijn nummer had losgekregen, hetgeen officieel niet schijnt te mogen) nooit mijn voertuig of papieren kan hebben gezien, daar deze zich in mijn woonplaats bevonden ten tijde van de overtredingen. Gelukkig had ik getuigen anders was het een probleem geweest daar e.e.a. niet is gefotografeerd of aangehouden.
Stel je voor dat er ook nog een (ernstig) misdrijf mee wordt gepleegd!
HannieB

pl
door plebpleb - Dec 18, 2009 om 14:07
113 Antwoorden / 60 Vragen

Jaren geleden ook eens ooit door het rood gereden en had bezwaar ingediend...Na enkele weken al werd 't afgewezen per brief...
Je moet 'n lange adem hebben om jouw bezwaar in behandeling te krijgen, want het OM wil bezwaarschriften helemaal niet behandelen...
Die hebben gewoon standaardbrieven om de burgers af te wimpelen!!

maryvon
door maryvon - Dec 18, 2009 om 14:11
99 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=lelyonnais schreef op donderdag 17 dec 2009, 20:05]Iets later kregen we een gedeelte van de opgevraagde stukken.
De rest van de stukken zijn opgevraagd bij de politie, deze heb ik inmiddels ook binnen.

U heeft de bewijs stukken, maar u vertel niet of het uw auto is, of of de plaats delict u bekend is, etc...
Is het uw auto, juiste kleur, juiste kenteken, dan vrees ik dat u moet betalen doch?

Geen pretje voor de feestdagen, maar als u schuldig ben, moet u dus ervoor boeten.

m.v.g. Robert

Alles klopt op 1 punt na.
De lokatie.
Het plaatsdelict op de schikking klopt naar mijn mening niet.
Het is een kruising geweest en de straatnaam die genoemd wordt daar hebben wij niet gereden.
Op de papieren van de dientsdoende agente staan wel de juiste 2 namen van de kruising vermeld.

Maar zj heeft schijnbaar de plek genoteerd waar zj stond op dat moment.

den dries
door den dries - Dec 18, 2009 om 14:48
62 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf eens met succes een boete aangevochten.
Jouw verweer wordt in behandeling genomen door het OM, Unit Mulder in Utrecht.
Wanneer daar binnen de gestelde termijn alle stukken zijn ingediend dan is het verder afwachten tot je een beslissing van de Officier van Justitie krijgt.
Krijg je gelijk, dus acht de Officier het beroep gegrond dan wordt de beschikking vernietigd en behoef je de boete dus niet te betalen.

Ik kreeg ooit een boete omdat ik een D5-bord (verplichte rijrichting) genegeerd zou hebben.
Helaas voor de agente stond er niet zo'n bord en en verweer mijnerzijds voorzien van foto's bracht succes.
Eén week na de uitspraak is het bord alsnof geplaatst.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 18, 2009 om 16:34
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Marcel, weer wat geleerd :-)

du
door dubbelzout - Dec 18, 2009 om 16:59
100 Antwoorden / 0 Vragen

De kruising klopt, het is uw auto, het tijdstip is okay. Dus u moet betalen. U kunt u toch echt niet gaan verschuilen achter de standaardnamen zoals de landelijke database. De kruising heeft vrijwel zeker een vaste naam, iets als "Kruising Hoofdstraat-Zijstraat." Dus, zet uw telebanking pakket maar aan, en overschrijving invoeren.

bi
door billy14 - Dec 18, 2009 om 17:18
14 Antwoorden / 18 Vragen

Heb in februari ook een proces thuis gekregen.Ik had in A'dam 'n eeninrichtingstraat ingereden.Was echter de laatste 20 jaar niet in A'dam geweest.
Geen enkel verweer hielp.De geloofwaardigheid van de politie ging boven de mijne!Vond bij toeval via mijn Windows-agenda waar ik de betreffende dag wel
was geweest.De Officier van Justitie wilde e.e.a.wel accepteren als ik afstand
deed van mijn beroep bij de kantonrechter.Na maanden kreeg ik mijn geld terug.
Conclusie:Heeft U geen alilibi, dan ben je gewoon de klos.Zo worden eerbare
nederlanders afgerekend door onze Justitie.Veel sterkte bij uw strijd.!

he
door heideveld - Dec 18, 2009 om 17:31
43 Antwoorden / 6 Vragen

De officier van justitie is nu aan zet. Afhankelijk van zijn/haar reactie kunt u vervolgstappen zetten. Dar wordt u dan ook uitgelegd. Als u in uw beroepschrift heeft aan gegeven dat u mondeling toelichting wilt geven op uw beroepschrift dan krijgt u hiervoor waarschijnlijk de gelegenheid. Maar .... eerst afwachten dus en 'het even vergeten', genieten van de kerst en uitzien naar een gezond 2010 met niet te veel post van het CJIB.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 18, 2009 om 17:40
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien ben ik blond hoor, maar als alles klopt, hoe wilt u dan bewijzen dat u het niet was?
Ook al zou je een alibi hebben, dan kan het nog steeds zijn dat een ander in uw auto zat.

maryvon
door maryvon - Dec 18, 2009 om 19:39
99 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=dubbelzout schreef op vrijdag 18 dec 2009, 16:59]De kruising klopt, het is uw auto, het tijdstip is okay. Dus u moet betalen. U kunt u toch echt niet gaan verschuilen achter de standaardnamen zoals de landelijke database. De kruising heeft vrijwel zeker een vaste naam, iets als "Kruising Hoofdstraat-Zijstraat." Dus, zet uw telebanking pakket maar aan, en overschrijving invoeren.

Ik heb een plattegrond toegevoegd met de straatnamen en de route die wij gereden hebben (wij rijden hier trouwens iedere week, vandaar dat ik het zo goed weet) en daarop heb ik duidelijk aangegeven dat wij niet op de genoemde weg in de beschikking hebben gereden.
Ja en dat ze dat eventueel zo aan de kant schuiven als zijnde een gevalletje pech hebben vind ik dan erg bijzonder en erg krom.
Ik heb een boete gehad voor die weg en niet anders, en op die weg hebben wij simpelweg niet gereden.
Maar ja bewijs dat maar eens.

maryvon
door maryvon - Dec 18, 2009 om 19:40
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ik wilde alleen weten wat mijn vervolg stappen nu waren en ik moet dus gewoon afwachten en dat ga ik dus ook doen.
Bedankt allemaal voor het meedenken.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 18, 2009 om 19:58
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Suc6.
En laat ons de afloop even weten.

maryvon
door maryvon - Dec 18, 2009 om 20:54
99 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op vrijdag 18 dec 2009, 19:58]Suc6.
En laat ons de afloop even weten.

Uiteraard

defries
door defries - Dec 21, 2009 om 11:20
69 Antwoorden / 0 Vragen

Maryvon is niet helemaal duidelijk in haar beschrijving van de overtreding. Ik krijg het gevoel, dat er wel een overtreding is begaan (door rood licht), maar dat de verbalisant abusievelijk een verkeerde locatie op het proves verbaal heeft genoteerd. Klopt dat?
Het is uiteraard uw goed recht op grond daarvan proberen er onder uit te komen.
Ik zou u adviseren alle (aanvullend) bewijsmateriaal op te sturen en niet af te wachten. Als er eenmaal een beslissing is genomen wordt het een moeilijke zaak, dan wel onmogelijk.
Succes.

maryvon
door maryvon - Dec 21, 2009 om 12:00
99 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=defries schreef op maandag 21 dec 2009, 11:20]Maryvon is niet helemaal duidelijk in haar beschrijving van de overtreding. Ik krijg het gevoel, dat er wel een overtreding is begaan (door rood licht), maar dat de verbalisant abusievelijk een verkeerde locatie op het proves verbaal heeft genoteerd. Klopt dat?
Het is uiteraard uw goed recht op grond daarvan proberen er onder uit te komen.
Ik zou u adviseren alle (aanvullend) bewijsmateriaal op te sturen en niet af te wachten. Als er eenmaal een beslissing is genomen wordt het een moeilijke zaak, dan wel onmogelijk.
Succes.

Op basis van de beschikking heb ik bezwaar ingediend omdat wij nooit op die betreffende weg kunnen hebben gereden, zo duidelijk als wat.
Wij rijden iedere week dezelfde route( boodschappen) vandaar dat ik het zo goed weet).
Op de toegezonden papieren staan wel alle juiste namen vermeld, dus zo raar vind ik het niet dat ik bezwaar het aangetekend.
Op basis van de eerst bekende gegevens bij ons vind ik het terecht.

ma
door maxdamage - Dec 23, 2009 om 00:11
60 Antwoorden / 0 Vragen

De gegevens op de beschikking kloppen niet mijn naam/adres is verkeerd geschreven of er is een vergissing gemaakt met het tijdstip/de plaatsaanduiding. Als ik beroep instel, hoef ik dan niet te betalen?

Sommige mensen verkeren in de veronderstelling dat dit vormfouten zijn waardoor de beschikking vernietigd moet worden. Kennelijke vergissingen zijn echter geen aanleiding om de sanctie te vernietigen. U kunt beroep instellen, waarna je een nieuwe beschikking krijgt met de gecorrigeerde gegevens. De boete moet uiteindelijk dus wel betaald worden (dat kunt u ook meteen doen, zonder eerst beroep in te stellen).

Resultaat: naar aanleiding van het beroepsschrift zal de Officier een gecorrigeerde beschikking laten toesturen. Uiteindelijk moet de boete dus wel betaald worden.

bron: www.om.nl

Kortom je kunt een hoop heisa maken en dan betalen, of je bespaart een hoop tijd en moeite en betaald direct.

maryvon
door maryvon - Dec 23, 2009 om 18:38
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ik vraag me af of sommige wel lezen wat ik schrijf?

Ik krijg een boete en zie een straatnaam staan waar ik nooit kan hebben gereden.
Ik dien dus bezwaar in, achteraf op de papieren die ik krijg toegezonden staan wel namen waardoor het kan kloppen, maar dat weet ik op het 1e moment niet, dus wat doe ik niet goed?

Het bezwaar loopt al, ik ga nu niet roepen, ach laat maar zitten, ik ben gekke henkie niet.

defries
door defries - Dec 23, 2009 om 19:33
69 Antwoorden / 0 Vragen

maryvon, vertel nu eens precies hoe het is. Volgens mij probeer je iedereen op het verkeerde been te krijgen. U bent door rood gereden en de verbalisant vergist zich in de straatnamen, toch........?

maryvon
door maryvon - Dec 23, 2009 om 19:52
99 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=defries schreef op woensdag 23 dec 2009, 19:33]maryvon, vertel nu eens precies hoe het is. Volgens mij probeer je iedereen op het verkeerde been te krijgen. U bent door rood gereden en de verbalisant vergist zich in de straatnamen, toch........?

Ik probeer helemaal niets.
De feiten zijn zoals ze zijn.
En nee ik ben me er niet van bewust door rood te zijn gereden.

Ik zal het nog 1 keer uitleggen.

Bekeuring: door rood gereden op 12 -05-09 op de Dorpstraat.
Nu weet ik dat ik niet op de Dorpstraat kan hebben gereden dus ik dien bezwaar in.
Ik krijg de opgevraagde papieren binnen en daar staat, op de kruising, Vondellaan/Dorpstraat, afstand tot de stopstreep was ca 2 sec bij geel overgaand in rood licht, ik zag dat de betrokkende rechtdoor reed in de richting van de Mozartlaan.

Dus ik ben NIET door rood gereden op de Dorpstraat.
We hebben wel vaker een boete gehad voor te hard rijden ( max 6 km) en die betalen we altijd braaf, dan zal ik echt niet gaan miauwen maar dit klopt niet en dan ga ik er tegenin simpel is dat.

En nu houd ik op met mezelf te verdedigen ik wacht het beroep af.

NB#
Er zijn zwaardere criminelen vrijgesproken door een klein naam foutje.

De straatnamen en dd zijn fictief.

ma
door maxdamage - Dec 24, 2009 om 21:46
60 Antwoorden / 0 Vragen

@maryvon

Waarom plaats je hier een vraag als je het zelf beter weet?
Hoe moeilijk is het om zelf telefonisch contact te zoeken om te informeren of jij verder nog iets moet ondernemen?

Als je mijn bericht had gelezen dan zie je dat jouw situatie letterlijk is omschreven in de FAQ op www.om.nl

Uit je eerdere reactie waarin je aangaaf dat alles klopte was ik in de veronderstelling dat alles klopt en jij dus wel door rood hebt gereden. Maar omdat de straatnaam in het verbaal niet klopt heb je bezwaar gemaakt.

Je bezwaar met betrekking tot de straatnaam word trouwens gegrond verklaard, ze zullen het met je eens zijn dat de straatnaam niet klopt en je een nieuwe beschikking sturen waar alles wel klopt.

he
door henk1951 - Dec 25, 2009 om 00:29
256 Antwoorden / 0 Vragen

NB#
Er zijn zwaardere criminelen vrijgesproken door een klein naam foutje.

Je bedoelt vormfout,en een lichte verkeersovertreding (daar valt rood licht onder) is een mulder feitje. Je gooit nu een aantal dingen door elkaar( klok en de klepel verhaal).Jij hebt het met die opmerking over misdrijven.

gr Henk

raadgever
door raadgever - Dec 25, 2009 om 10:09
123 Antwoorden / 10 Vragen

Er zijn een aantal feiten van belang om uw vraag goed te kunnen beantwoorden.
Is uw overtreding waargenomen door agent(en) van politie of was er een vaste camera-opstelling?

Een politieagent maakt een proces verbaal op en ondertekent deze met: "Op ambtseed opgemaakt door verbalisant". Dat betekent dat het feit dat hij of zij heeft geconstateerd zwaarwegend is bij een verdere procedure zoals bij de rechter.
Als er foto's zijn gemaakt is de zaak nog duidelijker.

Het vermelden van een foute "plaats delict" wordt door de rechter tijdens de zitting eigenhandig gewijzigd. Hij is daartoe bevoegd mits de fout erg grof is.

In het geval zoals Den Dries meldde (bord wat er helemaal niet staat) is de zaak duidelijker. Dan kan de Officier v Justitie niet anders doen dan vrijspreken.

Kortom, het zal een hele tour worden om de boete ongedaan te maken.

he
door heideveld - Dec 26, 2009 om 14:44
43 Antwoorden / 6 Vragen

Sjonge, jonge, jonge. Je zou er tegen op zien om een vraag via dit medium te stellen. Vraagsteller heeft al aantal keren aangegeven dat ze afwacht en ons zal informeren over de uitslag en dat haar vraag voldoende beantwoord is. En wat gebeurt (ja, ik doe daar nu ook even weer aan mee): Het blijft maar doorgaan.