ha
door harmklompmaker Sep 4, 2012 om 16:34
Geldzaken & recht

Bijstand en verplicht lenen

Hallo

Onze dochter gaat samenwonen met iemand die een uitkering heeft, de betreffende gemeente rekent voor de hoogte van de bijstand andere inkomsten (terecht mee)
Dus dat men studiefinanciering meerekent bij de inkomsten is terecht, maar men neemt de maximale lening (die ze nu niet nodig heeft) ook mee.
Men verplicht haar dus om te gaan lenen bij het DUO.

Is dat terecht?
Wie heeft hier ook ervaring mee?

4139 5 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 4, 2012 om 16:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Terecht dat de bijstand je verplicht om eerst alle andere bronnen van inkomen te benutten voordat er bijstand uitgekeerd wordt.

En meer studiefinanciering aanvragen, als je daar recht op, is daar één van.

Vladja

dm
door dmv - Sep 4, 2012 om 18:54
71 Antwoorden / 11 Vragen

da ze haar volledige studiefinanciering merekenen is idd terecht. Ik neem aan dat zij een uitwonende beurs ontvangt? Dat echter ook de mogelijkheid tot lenen en dus dat bedra ook aan nkomsten wordt meeberekend als vast inkomen, dat bevreemdt mij. I heb dat nieteerder meegemaakt en zou daar ook zeker nogmaals navraag over doen wat hier de reden van is. Immers "dwingen" zij uw dochter op deze manier tot hetmaken van schulden die niet nodig zijn.

hereistom
door hereistom - Sep 4, 2012 om 19:15
740 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad tellen ze per 1-1-2012 bij de nieuwe bijstandswet alle inkomsten terecht mee.
De gemeente dient bij het bepalen van het recht op bijstand rekening te houden met de WSF en eventuele maximale lening. Deze zullen dan ook geheel van de bijstand worden afgetrokken.
Per 1-1-2013 zal de bijstandswet nog verder worden beperkt!

vladja
door vladja - Sep 4, 2012 om 19:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Waarom zou dochter geen gebruik hoeven maken van de lening bij de studie financiering? Andere studente moeten daar ook gebruik van maken om rond te komen. Die krijgen ook geen aanvullende bijstand om rond te komen. Redden ze het niet alleen met de studiefinanciering + lening dan moeten ze erbij gaan werken. Kan dochter trouwens ook doen. Net als al die anderen.

Vladja

do
door doradora - Sep 4, 2012 om 20:59
58 Antwoorden / 1 Vragen

dit is toch normaal.
de uitkering is een aanvulling op het inkomen tot de bijstandsnorm.
de studielening is een inkomen waar recht op is. als uw dochter niet wil lenen moet zij en/of haar vriend een baan zoeken.