Ri
door RicoJans Feb 24, 2019 om 19:33
Geldzaken & recht

Bonus uitbetaling na baanwisseling

Beste lezers,

Na 1 jaar in dienst te zijn geweest bij mijn vorige werkgever, besloot ik om mijn 1 jarige contract vanwege rechtswege te laten aflopen en in te gaan op het aanbod van mijn huidige werkgever.

Mijn arbeidscontract liep af per 31 januari 2019.

Vorige week heeft mijn ex -werkgever bekend gemaakt dat het bedrijf het afgelopen jaar zo goed gepresteerd, dat elke medewerker een bonus uitbetaald krijgt. Voorwaarde is dat je 1 september 2018 in rechtstreeks in dienst moet zijn geweest bij het bedrijf.

Dat is bij mij het geval. Mijn vraag aan u is: Kan ik aanspraak maken op deze bonus, aangezien ik een vol jaar (rechtstreeks) in dienst ben geweest bij dit bedrijf en dus ook heb bijgedragen aan de goede prestaties?

Graag hoor ik van u.

2348 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2019 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ia, ik zou maar heel vriendelijk aanspraak maken op die bonus. Ik neem aan dat die bekendmaking zwart op wit staat?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 24, 2019 om 19:37
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Lijkt mij duidelijk JA. U was toch in dienst? (Tenzij er ook een vooirwaarde is gesteld dat de bonus bestemd is voor degenen die nog in dienst zijn.)

diumenge
door diumenge - Feb 24, 2019 om 19:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als dat inderdaad de enige voorwaarde is, dan lijkt mij dat je daar inderdaad aanspraak op kan maken.

tenormin
door tenormin - Feb 24, 2019 om 19:56
16867 Antwoorden / 108 Vragen

Als het is zoals u schrijft, dan: ja, daar heeft u recht op. Bedoel daarmee: zwart op wit en het volledige jaar daar gewerkt hebbend.

jo
door jorisw - Feb 25, 2019 om 08:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen voor dit soort vragen de meest ingewikkelde manier kiezen. 1 telefoontje naar de vorige werkgever en het was duidelijk geweest. Makkelijker dan hier een account aanmaken en de mening krijgen van ons leken, die de regels van het betreffende bedrijf niet kennen.

costnix
door costnix Feb 25, 2019 om 08:59
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@ricojans wil weten, wat zijn rechten zijn, voordat hij het gesprek aangaat met zijn ex-werkgever.

jo
door jorisw Feb 27, 2019 om 08:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar wij weten toch helemaal niet wat in zijn contract of in het bedrijfsreglement staat over bonussen? Zoveel bedrijven, zoveel regelingen.

panter22
door panter22 - Feb 25, 2019 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Je schrijft dat je een vol jaar rechtstreeks in dienst bent geweest bij die werkgever.
Heeft deze werkgever als voorwaarde dat je een vol jaar in dienst moet zijn geweest, dan geldt dat volle jaar op 1 september 2018.
Toen was je nog maar 9 maanden in dienst. In dat geval krijg je geen bonus.

Topantwoord

costnix
door costnix - Feb 25, 2019 om 08:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bonussen en winstdeling worden in de cao van het bedrijf of bedrijfstak geregeld.
Kijk dus even in die cao. Is er bij ontslag sprake van finale kwijting, dan vist u achter het net.

brainless
door brainless Feb 25, 2019 om 10:35
324 Antwoorden / 0 Vragen

Veel bedrijven vallen niet onder een CAO maar maken hun eigen regels omtrent secoundaire arbeidsvoorwaarden.

costnix
door costnix Feb 25, 2019 om 13:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt, maar zodra deze bij een brancheorganisatie is aangesloten, kan de betreffende minister deze algemeen bindend verklaren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wat-is-een-cao

jo
door jorisw Feb 27, 2019 om 08:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@brainless: lees waar CAO staat Bedrijfsregeling en wat Costnix schrijft klopt weer.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 25, 2019 om 10:42
565 Antwoorden / Vragen

Heel vriendelijk gaan vragen.

Ri
door RicoJans - Feb 26, 2019 om 22:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allen voor de reacties. Ik heb ze gebeld en ze geven aan dat je in dienst moet zijn om aanspraak te maken.

Van een jurist in arbeidsrecht(die ook mijn contract heeft gelezen), kan dat niet zomaar. Dit omdat ik bewezen resultaten kan aantonen die mijn aandeel in de goede prestaties kunnen bewijzen.

Daarnaast zijn ze afgeweken van hun voorwaarden door iedereen het bedrag te geven ongeacht ze rechtstreeks of via een 3e partij in dienst waren in 2018.

tijger1
door tijger1 Feb 26, 2019 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan door die jurist maar laten claimen, als het bedrag tenminste de moeite is.

panter22
door panter22 Feb 27, 2019 om 08:02
6599 Antwoorden / Vragen

Het krijgen van een bonus is een onderdeel van je arbeidsovereenkomst bij die werkgever? Of kregen werknemers in vaste dienst alleen een bonus.