ba
door bachanaal Sep 27, 2010 om 13:38
Geldzaken & recht

Creditkaart fraude

ben zojuist opgelicht met mijn Mastercard door een webwinkel te betalen (Amazon.de). die werken wel met een beveiligde betaalserver. eerst schrijven ze een klein bedrag af om te kijken of het lukt en daarna ben je een heel groot bedrag kwijt. hebben hier meer mensen last van?

4663 8 Rapporteer

birdies
door birdies - Sep 27, 2010 om 15:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Zou maar beginnen met het scannen op trojans e.d. op je p.c. Begin eens met MBAM

Daarna voor alle zekerheid met Emsisoft

Beide programma's na downloaden eerst updaten, na scannen opnieuw opstarten en opnieuw scannen. Als er dan niets meer gevonden wordt, kunnen we er van uit gaan, dat je p.c. niet (meer) besmet is.

Zijn er besmettingen gevonden, dan wel je oude systeemherstelpunten verwijderen en een nieuwe maken als de p.c. helemaal schoon is.

freya
door freya - Sep 27, 2010 om 15:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bachanaal,

De manier waarop je deze 'vraag' stelt doet suggereren dat Amazon de boel oplicht, maar Amazon is wereldwijd toch geen kleintje, dus ik kan mij niet voorstellen dat dáár het probleem ligt. Zoals al aangegeven, controleer je computer eens goed. En probeer éérst te achterhalen wáár nu precies het probleem ligt.
leg dáár je prioriteit vóór je op diverse fora je beschuldiging post.....

m.vr.gr. Freya

ba
door bachanaal - Sep 27, 2010 om 15:31
248 Antwoorden / 7 Vragen

de pc is gescand met Trendmicro Housecall. niks gevonden. creditcard fraudeurs worden steeds slimmer. bij Amazon.de is de account gekoppeld aan de creditcard. bij het aanklikken van de betaling kan de fraudeur mogelijk meekijken of een medewerker van Amazon.de fraudeert met het verwerken van de betaling

birdies
door birdies - Sep 27, 2010 om 15:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........de pc is gescand met Trendmicro Housecall. niks gevonden.........

Dat zegt niets; er is geen enkel programma die alle spyware/virussen e.d. vindt, vandaar dat het goed is om - bij evt. infectie - met 2 - 3 verschillende programma's te scannen.

dobby
door dobby - Sep 27, 2010 om 15:59
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bachanaal schreef op maandag 27 sep 2010, 15:31]de pc is gescand met Trendmicro Housecall. niks gevonden. creditcard fraudeurs worden steeds slimmer. bij Amazon.de is de account gekoppeld aan de creditcard. bij het aanklikken van de betaling kan de fraudeur mogelijk meekijken of een medewerker van Amazon.de fraudeert met het verwerken van de betaling

Als er iemand kan meekijken is het toch zeer waarschijnlijk dat dat probleem niet aan de kant van Amazon zit, maar aan de enduser kant.. en een medewerker van Amazon heeft er niets aan om dat te doen (*als ze dat al zouden kunnen*!) - want dan is toch redelijk traceerbaar waar het geld heen gaat.

Plus (weet niet amazon.de een eigen PP heeft of het zelf regelt of ..., maar zowel de .com als de .co.uk site hebben dat goed op orde hoor...) De merchant krijgt niet eens alle CreditCard gegevens.. die zaken regelt de payment processor...

en als je als user een beetje oplet op certificaten en de urls (en dan natuurlijk TLS gebruikt) en een recente en up-to-date browser plus OS hebt.. Tsja.. dan is een MITM attack ook niet zo waarschijnlijk..

als er al vreemde dingen gebeuren: in elk geval een chargeback doen als je zeker weet dat het niet jouw schuld is.. en dan het onderzoek van de card company afwachten.. maar vooralsnog is de kans groter dat de "ellende" van jouw eigen PC afkomt...

ba
door bachanaal - Sep 27, 2010 om 17:27
248 Antwoorden / 7 Vragen

een klein moment van even niet opletten van mijn kant is natuurlijk ook altijd mogelijk tijdens het uitvoeren van de transactie. Mastercard had zelf al gezien dat er verdachte dingen gebeurden en hebben de kaart onmiddellijk geblokkeerd. waarschijnlijk ben ik wel heel veel geld kwijt.

dobby
door dobby - Sep 27, 2010 om 18:12
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bachanaal schreef op maandag 27 sep 2010, 17:27]een klein moment van even niet opletten van mijn kant is natuurlijk ook altijd mogelijk tijdens het uitvoeren van de transactie. Mastercard had zelf al gezien dat er verdachte dingen gebeurden en hebben de kaart onmiddellijk geblokkeerd. waarschijnlijk ben ik wel heel veel geld kwijt.
De andere partij moet bij een chargeback aantonen dat ze wel recht hebben op die transactie.. maar bij MasterCard is het dacht ik zo dat op het moment dat de SecureCode gebruikt is, (als je die gebruikt.. ik heb het nog steeds met veel gedoe kunnen voorkomen/terugdraaien) dat dat dan gelijk een authorisatie is..

maar goed - ze zijn er mee bezig en ik neem aan dat ze je op de hoogte houden.. maar dat ze niet direct je geld terugstorten (dan wel toezeggen dat ze dat gaan doen) klinkt inderdaad niet echt positief...

Hoe dan ook - succes/sterkte..

en als nog duidelijk zou worden wat de oorzaak was, misschien nog even terugkoppelen hier? wellicht hebben anderen er dan nog wat aan?

ba
door bachanaal - Sep 28, 2010 om 14:14
248 Antwoorden / 7 Vragen

ik lees op webwereld dat microsoft een noodpatch uitbrengt omdat er een lek zit in het programma waar de betaalserver op draait waardoor inloggegevens gestolen kunnen worden. vermoedelijk is hierdoor info van mijn creditcard gestolen. in ieder geval is er niks mis met mijn pc na een aantal scans ter controle.