lo
door lopaka Mar 9, 2022 om 16:18
Geldzaken & recht

De KvK vraagt om een ID maar weigert een kopie van een rijbewijs, is dit correct

Is voor de KvK een copy van een rijbewijs geen geldige ID???
ik zie graag reacties.

5778 14 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Mar 9, 2022 om 16:22
856 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 9, 2022 om 16:26
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@THECLA58 met :-) volgens de wetgeving (ook) niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 9, 2022 om 16:24
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is dat correct. Er zijn organisaties/banken die wel een rijbewis accepteren maat een ID of paspoort zijn wel de officïele en iedereen of een ID bewijs op paspoort moet hebben. En zie dit als reactie op al eeredergestelde vraag hier: Is een rijbewijs geen identiteitsbewijs?

Een rijbewijs is géén wettig identiteitsbewijs. --Een identiteitskaart of paspoort is een reisdocument en een identificatiebewijs. In Nederland moet iedereen van 14 jaar en ouder zich kunnen identificeren--. Dus rijbewijs is enkel te gebruiken als er (specifiek) Aangegeven wordt dat dit als legitimatie geaccepteerd wordt.........

panter22
door panter22 - Mar 9, 2022 om 16:28
6599 Antwoorden / Vragen
redfloor
door redfloor Mar 9, 2022 om 16:41
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, voor inschrijven maar we weten niet wat TS bij de KVK wil doen...

panter22
door panter22 Mar 9, 2022 om 16:51
6599 Antwoorden / Vragen

Kennelijk iets anders. Misschien horen we het nog.

sw
door swat1500 - Mar 9, 2022 om 17:00
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Voor bepaalde situaties dient ook vastgesteld worden of de persoon die zich identificeert, de Nederlandse nationaliteit heeft. Het bezit van een Nederlands rijbewijs wil niet zeggen dat je ook de Nederlandse nationaliteit hebt.

sira
door sira - Mar 9, 2022 om 17:12
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Volgens de wet (Wet op de uitgebreide identificatieplicht) bent u zelfs verplicht een geldig ID-bewijs òf paspoort in uw bezit te hebben. Indien u één van beide niet heeft, bent u zelfs strafbaar en riskeert u een boete en dit geldt vanaf de leeftijd van 14 jaar en dient u te allen tijde bij u te dragen.

Overigens is een kopie van een document nooit geldig.

Iv
door Ivo W - Mar 9, 2022 om 17:53
729 Antwoorden / Vragen

Ja, dat is correct. Een kopie is heeft niet de wettelijke echtheidskenmerken en is daarom nooit geldig als legitimatiebewijs.

Daarbij komt dat een rijbewijs sowieso niet in alle gevallen volstaat als legitimatiebewijs. Er ontbreken namelijk de nodige persoonsgegevens op het rijbewijs.

Lisa_B
door Lisa_B - Mar 11, 2022 om 11:02
33 Antwoorden / Vragen

Een rijbewijs is niet altijd een vervanging voor een ID kaart of paspoort..

mo
door mof - Mar 11, 2022 om 11:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kvk moet onder andere je nationaliteit kunnen vaststellen. Dat gaat niet met uw rijbewijs, daarop staat uw nationaliteit niet vermeld. Dit in combinatie met het feit dat mensen met een niet nederlandse bationaliteit wel over een nederlands rijbewijs kunnen, en soms moeten, beschikken zal kvk om een paspoort
of id kaart vragen.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Mar 11, 2022 om 11:49
88 Antwoorden / 2 Vragen

Flauwekul !! Toen ik mij inschreef in 2000 en nog wat had ik gewoon mijn rijbewijs laten zien . Maar ik ben effe nieuwsgierig . Ben jij een Nederlandse staatsburger ? Of heb je een buitenlands rijbewijs . Het kan zijn dat ze nu een Paspoort eisen , en dat mag ook . De redenen zullen wel zijn dat er veel gefraudeerd wordt . Maar volgens mij zeggen zij dat ook om een paspoort mee te nemen . En misschien heb je geen eens een Nederlands paspoort !

rj
door rjw Mar 11, 2022 om 13:09
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is 22 jaar geleden. In die tijd bestond Google pas net en was Apple aan het opkrabbelen uit een bijna faillisement. Oftewel: ervaringen van zo lang geleden zijn niet relevante voor vandaag. De meeste bedrijven die toen zijn opgericht bestaan al niet meer.

kl
door klusman - Mar 11, 2022 om 12:12
91 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo, Volgens Lopaka gaat het om een copy-rijbewijs. Dit is nooit geldig. Dat geldt voor alle copy-indentificate bewijzen.

john devries
door john devries - Mar 11, 2022 om 12:15
219 Antwoorden / Vragen
lenyenfred
door lenyenfred - Mar 11, 2022 om 17:15
93 Antwoorden / 8 Vragen

Ja, dat mag, maar het vreemde is, als je bij de Gemeente een identiteitsbewijs wilt aanvragen, je met je rijbewijs moet legitimeren. Dus identiteitsbewijs op vertoon van je rijbewijs. Waar zit hier nu de logica.

1paul
door 1paul - Mar 12, 2022 om 08:11
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, Rijbewijs. Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.