AV
door AVZ2000 Dec 9, 2023 om 17:56
Geldzaken & recht

Woning kan niet op slot, huur betalen?

Een tijd geleden was er een waterlek in mijn woning. Aangezien ik op dat moment niet aanwezig was, werd het slot van de voordeur opengebroken (met mijn toestemming). Als gevolg waren de voordeur en het slot volledig beschadigd. Als oplossing werd de deur dichtgetimmerd met een houten plank. Deze tijdelijke constructie kon dus slechts 1x geopend worden en vervolgens niet opnieuw gebruikt worden (tenzij ik 2x per dag mijn deur zou dichttimmeren, plus de schroeven waren van een buurvrouw die deze zo snel mogelijk terug wilde). De verhuurder bestelde een nieuwe deur, maar deze werd pas na een kleine 2 maand geleverd, in de tussentijd werd er geen tijdelijke oplossing voorgesteld. Ik heb dus een kleine 2 maand huur betaald, terwijl mijn woning niet op slot kon en er geen tijdelijke oplossing werd voorgesteld.
Ik vraag me af of ik hierdoor recht heb op een compensatie van de verhuurder.

3206 8 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Dec 9, 2023 om 18:06
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Met een beetje geluk kunt u misschien ook nog smartengeld krijgen (sarcasme).

Welk leed is er geleden in die kleine 2 maanden? Wat heeft het waterlek veroorzaakt? Zijn er inbraken gepleegd in die 2 maanden? Heeft uw woning ook een achterdeur waar u gebruik van kon maken?

Geef in ieder geval uw buurvrouw een doosje schroeven van ca. € 10,- (200 Torx schroeven) ter vergoeding van de (max.) 10 schroeven die "geleend" zijn. Dan houdt zij in ieder geval op met zeuren.

AV
door AVZ2000 Dec 9, 2023 om 18:16
Antwoorden / 1 Vragen

Het waterlek ontstond door de combinatie van een te kleine afvoer en hevige regenval, de afvoer op mijn terras veroorzaakte dus een lek bij de onderburen. De woning (appartement) heeft geen andere ingang. Als gevolg konden andere bewoners van het gebouw dus theoretisch gezien de woning zomaar betreden. Bovendien is het ook niet fijn om een woning te hebben met een voordeur die zichtbaar niet op slot is (halve deur was zowat gesloopt), aangezien je dit geen veilig gevoel geeft...

mahadma
door mahadma - Dec 9, 2023 om 18:08
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Uw deur is zo u zelf schrijft met uw toestemming opengebroken. Deze beslissing heeft tot gevolg dat het uw rekening en risico gebeurd is. Ergo, ik zie geen grond voor compensatie in deze.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 9, 2023 om 19:01
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ook naar mijn mening ontbreekt het aan een geldige juridische reden om uw huur niet te betalen. En dat berekent dat indien u dat niet zou doen er een juridisch probleem met uw verhuurder zal ontstaan waarvan de consequenties onvoorzien ernstig kunnen zijn en in ieder geval u dan veel meer geld kan kosten dan de eventuele cclaim die zou kunnen leggen m..b.t. het niet kunnen afsluiten van uw deur. Dat er niet kon worden afgesloten heeft niet geleid tot schade bij u. Ik lees tenminste niet dat er sprake is geweest van insluiping of dergelijke. Mijn mening maar indien u een rechtsbijstandsverzekering heeft kunt u die benaderen. Ik vrees evenwel dat het antwoord dan niet anders zal zijn. U heeft m.i. geen rechtr op compensatie, u heeft geen schade geleden.

tenormin
door tenormin - Dec 9, 2023 om 19:56
16859 Antwoorden / 108 Vragen

En u wilt nu een Amerikaanse "oplossing"? Ik lees niet dat u beroofd bent van een en ander? En u heeft toestemming gegeven om deur te fiksen? Wij allen hebben 3 maanden zonder ligt moeten doen. Ging heel makkelijk voor ons rolstoelers en rollatoren gebruikers. Dus niet. En een vergoeding ervoor krijgen? Jawel, we kregen allemaal een orchedee. Aardig toch. Oh ja, en de huur ging gewoon door. ☺

sira
door sira Dec 9, 2023 om 22:35
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Toen ik nog in mijn huurappartement woonde (jaren '80), heb ik in een hele (strenge) winter geen verwarming gehad. Het was 13 graden in huis. Ik had in huis het skipak aan en lag al voor 20.00 uur in bed. Er werd pas in het voorjaar iets aan gedaan, omdat de bejaarden anders in de kou hadden gezeten. Mijn huur ging ook gewoon door.

tenormin
door tenormin Dec 9, 2023 om 23:16
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, iedereen denkt maar gelijk aan smartengeld vandaag de dag.Smartengeld is heel veelzijdig. Ik heb, lang geleden, deze X-mas 3 jaar geleden, (extra hard als oudje) 3 maanden zonder TV, Wifi en telefoon gezeten. Terwijl ik volledig afhankelijk ben van die telefoon. Maar hoe ' lief'' Ziggo ook mag klinken: men laat ons gewoon in de shit zakken. Ik moet trouwens nog 2 keer per week zien dat mijn ADHL niet werkt, na handeling op afstandsbediening werkt het weer wel. Bel hen nooit meer: kost altijd €50,00 en ook: nooit de schuld van Ziggo.

Ja
door JannyBoe - Dec 10, 2023 om 10:07
531 Antwoorden / Vragen

De communicatie is nogal eenzijdig zo lijkt het.
Wat hebt u zelf gezegd, aangedragen of geëist eigenlijk?
En wat heeft de verhuurder gezegd?
Heeft deze nu helemaal met geen woord gereageerd op uw opmerkingen?

U kunt bij de huurcommissie vragen om tijdelijke huurverlaging bij ernstige gebreken.
U zult er zelf mee aan het werk moeten dus.
En dan merkt u vanzelf wel of u recht dan wel geen recht op wat dan ook hebt.

Iv
door Ivo W - Dec 10, 2023 om 10:11
737 Antwoorden / Vragen

Dit is een bijzondere casus die niet vaak voor zal komen. Dus om daar op een forum even een uitspraak over te doen is vrijwel onmogelijk.

Wat het oordelen nog lastiger maakt, is dat zoals ik het begrip begrijp de situatie inmiddels hersteld is. Hierdoor an er niet meer door een onafhankelijke partij objectief beoordeeld worden of de situatie met het kapotte slot zo ernstig was dat het leidde tot een inbreuk op het woongenot die een tijdelijke huurverlaging rechtvaardigd.

Op de beschadigde deur had toch ook gewoon een hangslotje gezet kunnen worden? Zo sluit ook de politie een woning af nadat ze bij een inval/arrestatie de deur hebben geforceerd. Hoewel natuurlijk niet ideaal, is met zo'n hangslotje de boel natuurlijk wel weer af te sluiten. Waarom is dat hier niet gedaan door de verhuurder of de bewoner?

Belangrijk in de afwegingen zal ook nog zijn wie er verantwoordelijk was voor de lekkage. Werd die veroorzaakt door een gebrek waarvoor de verhuurder verantwoordelijk is, of waarvoor de huurder verantwoordelijk is?

Dan zijn er ook nog de omstandigheden rond de 'woning' en voordeur. Betreft het een deur die vanaf de straat toegankelijk is? Of gaat het om een appartement waarbij de voordeur uitsluitend via een afgesloten trappenhuis bereikbaar is en er sowieso maar een beperkte toegang is tot de voordeur?

Al met al een ingewikkelde zaak die misschien voorgelegd kan worden aan de huurcommissie. Maar waarbij de uitkomst absoluut onzeker is.

ze
door zeemannetje - Dec 11, 2023 om 12:34
121 Antwoorden / 0 Vragen

Wauw, die buurvrouw is volgens mij een verhaal apart.
Maar het klopt dat de verhuurder meer had moeten doen dan de deur dichttimmeren, alleen, dat had die toen moeten doen en dat had jij ook toen moeten doorduwen bv door te zeggen dat je huurcompensatie eisen zou. Ik kan me niet voorstellen dat een aannemer niet in staat is om een bevredigende tijdelijke oplossing te fabriceren.
Alleen, is nu de vraag, of je nu met terugwerkende kracht alsnog huurcompensatie kunt krijgen. Probeer eens bij de woonbond of ze hier een antwoord op weten, die hebben de juridische kennis. (Of het juridisch loket?)

mo
door mof - Dec 11, 2023 om 16:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe niet. U heeft toestemming gegeven de deur open te breken (aan wie heeft u de toestemming trouwens gegeven? De verhuurder? De loodgieter?). Dit is wegens een lekkage bij u thuis. Was dit uw verantwoordelijkheid, of was het een lekkage waarvoor de verhuurder verantwoordelijk was? De deur is dichtgetimmerd, niets staat u in de weg om zelf een tijdelijke deur te plaatsen die wel oo slot kan. Verder kunt u niet acheraf gaan klagen, maar had u meteen een bezwaar kunnen indienen.