re
door rewico Mar 9, 2010 om 19:26
Geldzaken & recht

Eerlijkheid wordt bestraft

Mijn kind is begin dit jaar begonnen aan een opleiding. Zij/wij hebben recht op studiefinanciering oid. Keurig IBG formulier ingevuld en de datum van 1e 'echte ' schooldag ingevuld. Wat blijkt, 1e kwartaal geen financiering want de 1e dag van het kwartaal geldt. Had ik, zo blond als ik ben 1 januari of dag van definitieve inschrijving ingevuld was het wel goed gegaan. IBG heeft bezwaar verworpen. Wat nu??
Terzijde, grootste deel van nederland was tussen 31 december en 4 januari gesloten.

764 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb er geen verstand van, maar kunt u het niet opnieuw aanvragen en dan wel een eerdere datum invullen?

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uhm, titel van de vraag is eerlijkheid wordt bestraft. Lijkt me niet zo een goed plan om dan oneerlijkheid te bedrijven.

poltol schreef op dinsdag 9 mrt 2010, 19:35: Hallo,

Ik heb er geen verstand van, maar kunt u het niet opnieuw aanvragen en dan wel een eerdere datum invullen?

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rewico,

Dat is waar.
Maar soms wordt een mens gedwongen om creatief met de regels om te gaan.
Ik ben er ook geen voorstander van.
Maar dit soort "botte" organisaties vragen er soms om.

Was er trouwens ergens te lezen dat het zo gaat zoals het nu gaat? M.a.w. staat er ergens in de kleine lettertjes dat je pas later [een kwartaal later dus] geld krijgt?

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens welke datum als startdatum door de opleiding gehanteerd wordt.
Als dit 1 januari is, dan kunt u naar eer en geweten opnieuw indienen met eerdere datum als aanvang v.d. studie.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 21:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

rewico

Het lijkt me in dit geval de moeite waard om te onderzoeken of je een klacht hierover kunt indienen bij de Nationale Ombudsman. Het IBG moet daar dan wél bij aangesloten zijn.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 23:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan het zijn dat je over het eerste kwartaal nog recht hebt op kinderbijslag?
Dubbel kan natuurlijk niet.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op dinsdag 9 mrt 2010, 21:43: rewico

Het lijkt me in dit geval de moeite waard om te onderzoeken of je een klacht hierover kunt indienen bij de Nationale Ombudsman. Het IBG moet daar dan wél bij aangesloten zijn.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

Je moet helemaal niet bij de Nat. Ombudsman zijn! Als onze deskundige Read de moeite had genomen even op de site van de IBG te kijken, had hij dit kunnen lezen:

Ben je het niet eens met de beslissing op je bezwaarschrift of heeft DUO niet binnen zes weken een beslissing op je bezwaarschrift genomen? Dan kun je bij de arrondissementsrechtbank een beroepschrift indienen.

Tja, hoog van de toren blazen is makkelijk maar overal verstand van hebben is onmogelijk.....

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is de leeftijd van uw kind?
Recht op Studiefinanciering hebt je, volgens mij, vanaf je 18e jaar.

Volgens mij is de eerste dag van het kwartaal geen maatstaf voor studiefinanciering. Kan elke maand ingaan.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

klusman schreef op woensdag 10 mrt 2010, 11:57: Wat is de leeftijd van uw kind?
Recht op Studiefinanciering hebt je, volgens mij, vanaf je 18e jaar.

Volgens mij is de eerste dag van het kwartaal geen maatstaf voor studiefinanciering. Kan elke maand ingaan.

Niet correct ! Als een kind 18 wordt gaat het het eerste kwartaal na zijn of haar verjaardag in. Tot en met dat kwartaal is er nog recht op kinderbijslag (indien er natuurlijk onderwijs wordt gevolgd) Het is me niet helder of het hier om een pas 18 jarige gaat of gewoon om iemand die later is ingestroomd, in deze situatie lijkt me het inderdaad wel logisch als de stufi ingaat de eerste maand na start opleiding. Ik kan hiervan op de site van DUO geen afwijkende informatie van vinden.