D.
door D.Zinsmeister Feb 29, 2016 om 11:17
Geldzaken & recht

Eigen risico

Goedemiddag,

Ik heb gehoord, als je chronisch ziek bent en je moet  levenlang medicijnen slikken, dat je dan het bedrag van
€ 385,- niet hoeft te betalen, is dit zo?

Bij voorbaat bedankt,

Mevrouw B. Zinsmeister

1904 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 29, 2016 om 11:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is een sprookje.

fr
door frans56 - Feb 29, 2016 om 11:37
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo mevrouw Zinsmeister

Nee dit is echt niet zo, maar afhankelijk wat U mankeert kunt U wel extra dingen afschrijven van uw inkomstenbelasting.
lees  HIER   maar eens verder.  Voor het geval U dit nooit geweten hebt dat dit bestond (die mensen zijn er helaas veel te veel)
neem contact op met een goede belasting invuller, Die help U graag verder, vaak is dit nog voor 5 jaar terug te corrigeren.
Een gratis goede invuller is te vinden bij een ouderenbond of een vakbond is uw eigen woonplaats.

marita567
door marita567 - Feb 29, 2016 om 11:41
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo D.Zinsmeister ,

Vroeger kreeg u een tegemoetkoming wtcg als uw chronisch ziek was , maar deze tegemoetkoming is afgeschaft .
Nu moet u het eigen risico betalen .

Eigen risico

Tot 2014 kregen chronisch zieken nog een compensatie voor het eigen risico. Die regeling is inmiddels afgeschaft. Als je veel gebruik maakt van zorg, moet je al snel het volledige bedrag aan eigen risico betalen. Het is goed om te weten dat je bij je zorgverzekeraar wel een regeling kunt treffen om het bedrag in termijnen terug te betalen.

Bron: www.consumentenbond.nl

jo
door josf - Feb 29, 2016 om 11:43
19 Antwoorden / 5 Vragen

helaas... alle partijen (behalve de SP) hebben voor de verhoging gestemd enb voor afschaffing van de vrijstelling voor chronisch zieken.

tijger1
door tijger1 - Feb 29, 2016 om 11:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jose

Er is nooit een vrijstelling voor chronisch zieken geweest voor het eigen risico.

Cookies
door Cookies - Feb 29, 2016 om 11:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Van wie heb je dat sprookje gehoord? Sinterklaas? De buurvrouw?

marita567
door marita567 - Feb 29, 2016 om 11:59
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1 ,

Vroeger kon je wel vrijstelling krijgen , maar dit verschilt van verzekeraar .
Ik had dit ook gevraagd aan mijn zorgverzekeraar VGZ maar zij deden dit niet .
zie ook hier :

Vrijstelling verplicht eigen risico

Zorgverzekeraars kunnen het verplicht eigen risico gedeeltelijk of helemaal niet in rekening te brengen. Je kunt hiervoor in aanmerking komen als je:

  • naar een zorgverlener gaat met wie de zorgverzekeraar afspraken heeft gemaakt;
  • gebruik maakt van geneesmiddelen of hulpmiddelen die de zorgverzekeraar aanraadt;
  • een preventieprogramma volgt tegen diabetes, overgewicht of hart- en vaatziekten.

Of en in welke gevallen je vrijstelling of korting op het verplicht eigen risico krijgt, beslist elke zorgverzekeraar zelf. Raadpleeg hiervoor de polisvoorwaarden of neem contact op met je zorgverzekeraar.

bron : www.consumentenbond.nl

Cookies
door Cookies - Feb 29, 2016 om 12:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@marita567: maar dat heeft / had (vlg mij heeft geen enkele zorgverzekeraar deze regeling nog) NIKS te maken met chronisch ziek zijn of levenslang medicatie slikken.

marita567
door marita567 - Feb 29, 2016 om 12:15
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@Carola.83

Deze regeling bestond vroeger wel , naar gelang je verzekeraar .
Maar zoals alles veranderd ,  zal deze regeling ook wel afgeschaft zijn .

tijger1
door tijger1 - Feb 29, 2016 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij sommige verzekeraars kon het zo zijn dat zij bepaalde geneesmiddelen niet onder het eigen risico lieten vallen, maar dat zegt helemaal niets over het totale eigen risico, want naar de specialist of bloedprikken en ga maar door, viel uiteraard wel onder het eigen risico. En de premie was er dan ook naar.

Maar heeft dus geen betrekking op de vraag van de Ts.

Cookies
door Cookies - Feb 29, 2016 om 12:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zal voor ALLE duidelijkheid ook nog maar even vermelden dat het ER niet als aftrekpost kan worden opgevoerd.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim - Mar 7, 2016 om 19:58
34 Antwoorden / 3 Vragen

Het eigen risico dient betaald te worden volgens de regelgeving. Vraag bij uw gemeente na of er een regeling is voor mensen die voorheen onder de wtcg vielen. De gemeente Almelo heeft een compensatieregeling, misschien zijn er meer gemeentes. Zie ook Marita567 11.59 uur